Ktorá značka je najďalej vo vývoji autonómnych áut?

Tesla, Toyota či BMW? Ktorá zo značiek je najďalej vo vývoji autonómnych (teda samojazdiacich) áut? Koho autá zaplavia trh a kto budú naopak porazení v tejto novej epoche automobilizmu? Naštastie nemusíme hádať, lebo o tom existujú jasné dáta…

Lietajúca pračka

Na dominanciu v oblasti autonómnuch vozidiel sa dá pozerať rôznymi spôsobmi. Kto prišiel prvý, kto už uviedol do prevádzky najviac áut tohto typu, alebo kto má na samoriadiace autá najviac objednávok do budúcna. Keďže však vývojová vlna autonómnych automobilov je ešte na svojom počiatku, hodnotiť dominanciu aktuálnymi počtami by bolo ako prisúdiť dominanciu v knihtlači Guttenbergovi. Áno, v istom období určite mal veľmi silný trhový podiel, ale jeho počty vytlačených kníh by dnes boli iba nepatrným zlomkom reality. Preto si myslím, že viac budúcnosť zohľadnujúce je porovnanie podľa toho, koľko riešení/patentov jednotlivé značky už získali. Tento faktor totiž bude rozhodovať o tom, ako sa presadia postupne, keď sa autonomné vozidlá vytlačia bežné autá. Aktuálne poradie podľa tohto kritéria vyzerá na základe údajov od Business Insidera nasledovne:

 

Najviac patentov v oblasti samojazdiacich áut, celkom prekvapivo, drží firma Bosch, v bežnom svete známa skôr svojou spotrebnou elektronikou alebo vŕtačkami. S trochou zlomyseľnosti by sa tak dalo povedať, že naše ulice zaplavia skôr samojazdné práčky. Zaujímavé pri tom je, že v TOP 3 tohto rebríčku je len jedna skutočná automobilová znčka, lebo aj pomyslená broznová priečka patrí firme, ktorá dnes nevyrába svoje vlastné autá, konkrétne je ním Continental. Zo „skutočných“ áut je najďalej v patentovaní autonomných komponentov a aplikácii Audi (ktoré sa tak zrejme snaží zostať verné svojmu sloganu „náskok vďaka technike“ 🙂 Za samotným Audi sa však už odohráva pomerne tesný súboj, ktorý by sa dal označiť aj za CAR WARS. Ford, GM, BMW ale aj Toyota a Volkswagen majú pomerne podobné rozvinuté výsledky práce na samojazdných vozidlách. Uvidíme teda, či sa Audi podarí pretaviť tento náskok do skutočného líderstva. Väčšinu z vás zrejme zarazí, že Tesla, ako promiant tejto kategórie vozidiel, nie je ani v TOP 10 tohto rebríčka, lebo nemalú časť svojich komponentov doposiaľ nakupovala od partnerov a subdodávateľov.

AppleCAR

Byť či nebyť … ako človek?

Jedným zo základných princípov autonómnych áut je pritom práve naučiť ich správať sa tak, ako my ľudia pokladáme za vhodné. Ako sa výskumníkom darí bojovať s touto úlohou sa dozviete napríklad TU. Ak samojazdiace autá majú  vstúpiť do premávky, aspoň spočiatku sa budú stretávať s veľkým počtom ľudských vodičov. Reagovať tak, ako by reagoval človek teda môže byť dôležité nielen pre posádku samotného autnómneho auta, ale aj pre tých okolo. Automat, ktorý na poslednú chvíľu prudko ide na brzdy pred červenou, nie je úplne vhodný element do aktuálnej premávky.

Ak si myslíte, že Bosch si napriek svojej dominancii v tomto odvetví „neužije úspech“, manažéri Boschu vás radi vyvedú z omylu. Ich tržby z predaja komponentov a software do autonómnych vozidiel už dosahuje miliaru EUR ročne! Navyše riešenie od Boschu už sa objavilo aj v prototypálnom prevedení v Tesla S sedanoch. Tým, že Bosch nevyrába  sám priamo karosériu a fyzickú podobu auta, môže byť dôležitým žolíkom v súboji dominanciu v autonómnych vozidlách. Dokáže totiž vrátiť do hry o trón autonómneho auta niektorú zo značiek, ktoré doposiaľ na vlnu autonómneho šoférovania nenaskočili. Predstavte si, že autobusy ako sú SOR alebo NEOPLAN si zakúpia licenciu na autonómne technológie a razom sa ocitnú v segmente samohybných autobusov. (kam by sa vlastnýn vývojom nemali šancu dostať). Otázkou, samozrejme zostáva, či nejaká z automobiliek si nekúpi expluzivitu na používanie Bosch systémov. Ak sa tak však nestane, tak nás na poli samojazdných áut čaká ešte zaujímavá zápletka …