Budúcoročná Pohoda bez radov na jedlo, ale s …

Priznám sa, keď som prišiel s nápadom Dátových hádaniek orientovaných na letné festivaly a analyzovanie dát z nich, mal som trochu malú dušičku. Bolo to do istej miery samozvané, nebol som si istý, či táto téma nájde patričnú odozvu medzi publikom na www.mocnedata.sk. Ako ukážu nasledujúce riadky, moja obava bola úplne zbytočná …

Blog prudko vystrelil nahor v čítanosti. Aj napriek zjavne uhorkovej sezóne, len za prvé dva týždne si ho pozrelo viac ako 500 ľudí. Komunita „mocnodátistov“ teda nesklamala a čoskoro sa začali do určenej email schránky hrnúť nápady, čo by sa dalo s festivalovými dátami urobiť. V stanovenom termíne od riešiteľov nakoniec dorazilo neuveriteľných 247 nápadov na analýzu dát! Tak, ako som prisľúbil, všetky nápady budú zosumarizované, kategorizované a v prehľadnej forme odoslané organizátorom dvoch najväčších letných festivalov v SR (Pohoda) a ČR (Colours of Ostrava). Registrovaní čitatelia budú mať navyše k tomuto materiálu exkluzívny prístup v jednom v zamknutých blogoch na www.mocnedata.sk ; Len vás prosím o trochu strpenia, lebo zrozumiteľne usporiadať a naformátovať takmer 250 nápadov mi zoberie ešte nejaký ten deň.

Keďže niektoré nápady sú však naozaj skvelé, rád by som sa s Vami podelil aspoň o taký malý teaser na to, čo všetko nájdete v celkovom prehľade. Nižšie uvedené nápady si vážim o to viac, že nie sú len uletenými ideami, ako sa pohrať so zozbieranými dátami. Ale spĺňajú aj dôležité (a často prísne) kritériá, že majú aj biznis efekt pre organizátorov festivalu a zároveň spríjemňujú život účastníka festivalu, veď posúďte sami:

festival_vysledok_1

Odstáli ste si v rade na ázijské slíže, či langošík nejakú tú pol hodinku? Analyzovaním polôh jednotlivých čipov účastníkov by sa dali do appky festivalu zobrazovať čakacie rady na jednotlivé podniky a vy by ste sa mohli vybrať do toho, kde to aktuálne odsýpa najsvižnejšie. Ak by organizátori nabrali odvahu cez čipy a mobilnú appku zaviesť aj festivalovú virtuálnu menu, bolo by možné dokonca objednať si z konkrétneho stánku položku menu, vopred ju zaplatiť a potom si len počkať na push notifikáciu, že vaše jedlo je už pripravené. Viem chcelo by to trochu pozmeniť proces na stánkoch, ale efekt by bol závratný.

Je skvelé na festivale vystúpiť, ale koľko presne ľudí zaujal ktorý interpret? Nuž je festival_vysledok_2to neuveriteľné, ale aj samotní organizátori v tejto zásadnej otázke dnes spoliehajú len na odhady. Mať presný počet ľudí, ktorí videli ten či onen koncert, by pomohlo lepšie plánovať rozpočet na ďalší ročník. Aj vychádzajúcim hudobným hviezdam by pomohlo vedieť, koľko fanúšikov si ich prišlo pozrieť. Vedieť, že ste mali dav, ktorý bol aspoň spolovice taký veľký ako Jamiroquai, to iste dodá sebavedomie a chuť tvoriť hudbu ďalej. Okrem toho, istá forma churn rate (koľko percent ľudí odišlo ešte počas koncertu) by pre organizátorov lepšie signalizovala sklamania v zostave účinkujúcich.

Okrem zjavných benefitov heat mapy areálu pre plánovanie rozmiestnenia a rozmanistosti stravovania, služieb a sponzorských stánkov, má sledovanie davu aj menej nápadne prínosy v podobe conversion rate (= tí, čo sa zastavili vs. všetci čo prešli okolo) jednotlivých stánkov. Zmysluplnosť konkrétnych prevádzok pre budúce ročníky by bola neodškriepiteľná a postupne by sa tak evolučne vycibrila ponuka spokojnosti účastníkov festivalu. Navyše, analýza nežiaduceho trafficu by mohla odhaliť napríklad borcov, čo o 5tej ráno „uviazli“ pod stagom, kde už niekoľko hodín nikto nehrá. Potlačiť by sa dali aj čierne ovce, ktoré počas koncertov sa motajú samé v stanovom mestečku, napriek tomu, že ich čip si neobjednal stanovanie tohto roku.

festival_vysledok_3Asi najkrajšie nápady vznikali ohľadne gamifikácie účastníkov. Ak si navštíviš aspoň 2 koncerty z každého stagu, získavaš zľavu na budúcoročný lístok. Ak sa spojíš s aspoň 10 ľudmi zo svojho (iného) mesta získavate zľavu na spoločné pivo. Socha sa rozsvieti, keď je okolo aspoň jeden človek z každej vekovej skupiny. Badge „Majster rozmanistosti“ získavaš, keď navštíviš aspoň 5 rôznych druhov reštaurácii za trvanie festivalu … A mnoho iných … S týmto by sa dalo pohrať naozaj rozmanito a myslím, že by to nepochybne bola aj silná zbraň na usmerňovanie správania ľudí na festivale.

A to je len zlomok nápadov, čo zazneli. Ako vidíte, naozaj sa je na čo tešiť. Aby sme však nezabudli, okrem inšpirácie pre festivalových organizátorov, išlo aj o regulárne 8. kolo Dátových hádaniek. A tak sa patrí vzdať hold aj úspešným riešiteľom. Z nápadov, ktoré podal jednotlivý riešiteľ, bolo vybraných vždy 5 najlepších nápadov, ktoré spĺňali podmienku Inovatívnosti z hľadiska dátovej analytiky, Vplyvu na komfort alebo náladu účastníkov a zároveň Ekonomickej zmlysluplnosti pre organizátora festivalu. Sledovať, v koľkých rôznych stanoch za 3 noci „daný čip“ prespal je určite zaujímavé, ale už menej užitočné pre lepšiu prípravu budúceho ročníka (aj keď kto vie, možno sa mýlim :). Za každý z TOP 5 nápadov mohol autor získať 0 až 30 bodov, teda celkovo maximálne 150 bodov.

Ak by som mal vyrovnanosť súboja o prvenstvo v tomto kole prirovnať k futbalovému zápasu, tak sa nerozhodlo v riadnom hracom čase, ani po predlžení a rozhodujúci zlom nastal až v 6 sérii penaltových rozstrelov. Vôbec po prvý krát sa stalo, že dvaja riešitelia mali nielen zhodný celkový počet bodov, ale mali dokonca rovnaký počet nápadov za svoj najlepší, druhý najlepší, … až piaty najlepší nápad. Zaujímavé pritom je, že získali tieto zhodné body za úplne odlišné nápady. Aby som vás teda zbytočne nenapínal, tu je poradie na prvých 3 medailových miestach:

Biescad M.                122 bodov

Malý Š.                       122 bodov

Kučerová D.              117 bodov

Gajdoščík M.            111 bodov

Keďže výsledky na prvom mieste boli naozaj vzácne vyrovnané, a vo všetkých stanovených kritériách dosiahli prví dvaja gentlemani rovnaké hodnoty,  získavajú do ACP Rebríčka najlepších riešiteľov za delené prvé miesto zhodne po +12 žetónov (ako je teraz populárne u nás hovoriť). Dáma si za striebornú priečku pripíše +7 bodov a tretie miesto bude odmenené +5 bodmi do rankingu. Zvyšní riešitelia si za účasť v tomto kole pripíšu bonusové +3 body. Za veľmi pekné riešenia ešte chcem poďakovať aj Kataríne, Ferovi a Patrícii. Aktuálne poradie rebríčku po výsledkoch tohto kola si môžete pozrieť TU.

Kto však pôjde teda na festival budúci rok zadarmo? S troškou odľahčenia poviem, že mi to pripomína situáciu, keď som v jednom krajskom kole matematickej olympiáde skončil na delenom prvom mieste s jednou slečnou a obaja sme malý plný počet bodov. Zaskočený organizátori nevedeli ako naložiť s jednou vázou, ktorú mali pripravenú pre víťaza. Konferenciára nenapadlo nič vtipnejšie ako „že by som si mal danú slečnu zobrať, aby váza zostala v rodine 🙂 “ Nuž, nakoľko lístky na festival sú neprenosné, nakoniec predsa musela hádanková jury prisúdiť celkový primát tohto kola Šimonovi Malému, ktorý poslal v celkovom súčte viac nápadov. A tak keby sa hodnotila nielen kvalita, ale aj kvantita nápadov, tak by v pomyselnom rozstrele „nasadil horný vinkel“. Týmto mu gratulujem k lístku na budúcoročný festival! (a prosím, aby sa mi ozval, kam sa chce vybrať). Vám ostatným pripomínam, že všetky nápady budú už čochviľa zverejnené v samostatnom blogu na našom portáli www.mocnedata.sk.

Zároveň, ak máte námet na nejakú oblasť, ktorú by ste chceli vidieť v najbližšom kole Dátových hádaniek, dajte mi vedieť na info@mocnedata.sk. Príjemný zvyšok leta!

Mohlo by vás zaujímať:

7. kolo dátových hádaniek

6. kolo dátových hádaniek

5. kolo dátových hádaniek

4. kolo dátových hádaniek

1. až 3. kolo dátových hádaniek