Lietadlá ukázali famózny výsledok

Ak lietate často, občas narazíte v lietadle na ľudí, ktorí sa lietania boja. Niektorí sa modlia, in sa snažia zaspať, prípadne si dodať guráž nejakým alkoholom. U niektorých zašla fóbia tak ďaleko, že radšej nelietajú vôbec. S trochou odstupu možno povedať, že ide o absolútne iracionálny strach. Na cestách každoročne zomiera násobne viac ľudí ako v lietadlách, ale nepoznám nikoho, kto by zo strachu nesadol do autobusu alebo sa modlil celú cestu. Rok 2017 opäť ukázal ako nezmyselná je táto obava.

Ešte než sa pustíme do samotnej podstaty článku, dovoľte mi krátky experiment. Doprajte si chvíľu na rozmyslenie a skúste si spomenúť: „Kedy naposledy ste zachytili správu, že zomreli cestujúci pri páde alebo nehode lietadla nejakej aerolinky?“

A]  za posledný týždeň

B] za posledný mesiac

C] za posledného pol roka

D] za posledný rok

E] za posledných 5 rokov.

Úprimne, skúste sa nad tým zamyslieť, bez toho, že by ste googlili. Ak patríte do väčšiny (správami zdecimovanej) verejnosti, hádali ste niektorú z možnosti A] až D]. Ja sám som tipoval možnosť D. Ďalší odsek vás presvedčí, ako hlboko máme tento stereotyp vrytý do podvedomia.

pristatie

Podľa aktuálne publikovanej správy organizácie Flight Safety Foundation, rok 2017 bol naozaj výnimočný. Počty ľudský obetí z komerčných letov klesajú už dlhodobo, ale v roku 2017 sa podarilo dosiahnuť  skutočnú nulu. Počas celého roka 2017, na celej planéte nebola ani jedna udalosť, kde by zomrel čo i len jeden pasažier prúdového lietadla pri preprave leteckou linkou. Hoci číslo obetí dlhodobo klesá, absolútnu nulu táto štatistika dosiahla vôbec prvý krát za celú históriu lietania. Pre korektnosť je potrebné dodať, že štatistika meria nehodovosť iba komerčnej prepravy pasažierov prúdovými lietadlami. (súkromné lety menšími  vrtuľovými lietadlami, preprava nákladu alebo vojenské lety do tejto štatistiky nespadajú). Nejde však o žiaden trik s číslami, lebo práve letecká preprava pasažierov prúdovým lietadlom je to, čo vás čaká, keď najbližšie poletíte na dovolenku alebo na výlet niekam aspoň 1000 km. Turbovrtuľové lety sa totiž používajú už iba vyhliadkové lety a prepravu na krátke vzdialenosti do 700 km, kde prúdové lietadlo nestihne vystúpať do patričnej výšky, aby prúdový let bol rentabilný.

Že nejde o náhodu a v roku 2017 sme proste mali len šťastie, dokumentuje ďalší ukazovateľ, ktorý organizácie na vyšetrovanie leteckých nehôd monitorujú. Okrem celkových obetí na životoch sleduje sa aj počet nebezpečných incidentov. Ide o situácie, keď lietadlo zažilo nejakú skutočnosť, ktorá ohrozila bezpečnosť letu (napríklad porucha počas letu, zrážka s vtákmi alebo núdzové pristátie). Každá letecká katastrofa je zároveň aj nebezpečným incidentom, zmena v počte incidentov hovorí niečo aj o riziku fatálnych havárií. Podľa iného reportu sa podarilo počet nebezpečných incidentov udržať v kontinuálnom poklese a to dokonca napriek neustále rastúcemu počtu letov. (z dostupných údajov som vám pripravil graf, ktorý to jasne dokumentuje). To dáva nádej, že dosiahnutá nula nie je šťastná zhoda okolností.

LETECKE incidenty

Podľa komentárov expertov je zaujímavé, že  bezpečnosť úmerne stúpa na trhoch, kde je premávka lietadiel intenzívna. Ak by ste vyššie uvedenú testovaciu otázku položili Američanovi, ani jedna z odpovedí by nebola správna. Posledný pád lietadla s ľudskými obeťami tam mali až v roku 2009. Aj keď je pravda, že občas majú piloti  naozaj „na mále“ (pozri video), ale opäť sa potvrdzuje, že neplatí že by väčší počet letov zvyšoval šancu na letecké nešťastie. Naopak hustota prepravy buduje návyk na vychytanie múch, ktoré sa zanedbajú pri menej frekventovaných letiskách alebo menej skúsených aerolinkách.

Nielen v celej Európe, ale dokonca na celom svete, nezomrel ani jeden cestujúci komerčnej aerolinky. Na druhej strane okrem Monaka v Európe neexistuje štát, kde by ročne na cestách nezomrel aspoň jeden človek. Áno aj v San Maríne, či Andorre zomrie ročne niekoľko ľudí pri autohaváriách. V celej Európe je to pri tom spolu ročne viac ako 80.000 ľudí. Napriek tomu, sa nikto netrasie strachom pri štartovaní autobusu alebo osobného auta. Letecká doprava opäť ukázala svoju profesionalitu. Optimizmus by nám mali dodať aj slová Johna Coxa, bývalého pilota a toho času vyšetrovateľa leteckých havárií : „Úlohou najbližšieho desaťročia bude z dosiahnutej nuly v počte mŕtvych vytvoriť štandard.“ Zostáva dúfať, že jediným nepríjemným letom bude, keď niekto „vyletí zo zamestnania“.