Narodeninový kvíz na Mocnedata.sk

Znie to neuveriteľne, ale tento týždeň je to už rok, čo uzrel svetlo sveta projekt Mocnedata.sk. Projekt, ktorý si predsavzal vybudovať stály tok informácií o dátovej analytike, umelej inteligencii a klientskych dátach. Priznám sa, začínal som s malou dušičkou, lebo som vedel, že prijímam záväzok tvoriť dlhodobo a pravidelne obsah. Kým som blogoval pre SME alebo TREND, bola to skôr občasná záležitosť. Pri spúšťaní Mocnedata.sk som prijal tvrdé rozhodnutie, že nebudem investovať do marketingu tohto portálu a komunitu členov portálu vybudujem síce pomalšie , ale o to stabilnejšie, len na základe organického rastu.

Preto ma veľmi teší, že sa s Vami môžem na prvé narodeniny podeliť o informáciu, že Mocnedata.sk si našli svoje publikum a na jeho stránky sa týždenne vyberie viac ako 1000 ľudí. Pre uvedenie do kontextu je to asi 1/2 všetkých čitateľov Forbes na Slovensku. Keďže čítanosť jednotlivých článkov detailne analyzujem, teší ma, že postupne vznikla skupina skalných čitateľov, ktorí si prečítajú stabilne takmer každý nový blog na portáli. Keď som spúšťal projekt mocnedata.sk vedel som, že najťažšie bude udržať frekvenciu písania blogov. Portál bez nového zaujímavého obsahu je totiž priamo odsúdený na zabudnutie. Zo všetkého najviac ma preto teší, že sa mi počas prvého roku darilo držať tempo približne 2 nových blogov za týždeň, čo je približne 100 blogov ročne. Keby mi niekto povedal pred rokom, že napíšem za prvý rok fungovania Mocnedata.sk sto blogov, asi by som ho vysmial. Pre vývaženosť hodnotenia by som rád povedal, že existujú aj dve veci, ktoré sa mi zatiaľ oproti pôvodnym predpokladom nepodarili: a)  dúfal som, že by sa mohla rozdúchať lepšie diskusia k blogom, čo sa mi doposiaľ nepodarilo; b) neviem, či ste postrehli, ale mocné data majú aj svoju anglickú mutáciu na www.themightydata.com a jej plnenie článkami doposiaľ zaostáva za svojou slovenskou sestrou.

Výročie však nie je len o bilancovaní, ale zároveň možnosť obdarovať verných čitateľov mocnedata.sk komunity. Aby to bolo však pre vás zároveň aj zaujímavé, pripravil som Narodeninový kvíz o témach, ktoré sa za prvý rok na tomto portáli preberali. Prvý traja čitatelia, ktorí na email info@mocnedata.sk pošlú správne odpovede na tento kvíz (vo formáte 1a 2a … 12a), získavajú od portálu darček v podobe poukážky na BigData školenie. Držím vám palce!

QUIZ

Narodeninový kvíz o Mocnedata.sk

1.Keď sa Steve Jobs vrátil do Apple, tak znížil počet predávaných produktov na:

        a] 1 produkt            b] 2 produkty              c]  4 produkty                    d]   6 produktov                              [nápoveda TU]

2. Pre BigData projekt v Tour de France sa prvotný signál o pohybe jazdcov zbiera:

a] pomocou mobilnej siete   b] pomocou vysielačiek sprievodných vozidiel     c] pomocou helikoptéry     d] pomocou špeciálneho kamiónu      [nápoveda TU]

3. WhatsApp je svetový fenomén, pretože je to najpoužívanejšia messenger aplikácia v:

a] 87 krajinách         b]  97 krajinách               c] 107 krajinách                    d]  117 krajinách                 [nápoveda TU]

4. Televízne vysielanie z Olympiád zaznamenalo výrazný prepad sledovanosti najmä kvôli:

a] Olympiády boli v odlišnom časovom pásme ako väčšina divákov     b] veľa reklamných prestávok počas prenosov    c]  celkovo klesá záujem o Olympiády   d]  diváci si chcú pozrieť len krátke highlity   [nápoveda TU]

5. Ktorá zo značiek je aktuálne najďalej v patentovaní  samojazdiacich áut:

a]    Bosch           b]  Audi               c] BMW         d]  Ford                                   [nápoveda TU]

6. Problémom pri výbere marketingových šéfov je, že až 46% nových marketingových šéfov

a] si nesadne so CEO spoločnosti    b] pracuje v marketingu prvý krát    c] si uzurpuje právomoci aj iných    d] chce riešiť marketingovú komunikáciu    [nápoveda TU]

7. Česká firma GoodAI, ktorá patrí medzi lídrov vo vývoji umelej inteligencie pre roboty, si vybrala prístup, kde robotov učí na základe

a] genetických algoritmov      b] príbehov s ponaučením    c] mentora a stále ťažších cvičení   d]  simulovania emócií v robotovi   [nápoveda TU]

8. Medzi odporúčania expertov sociálnych sietí v Socialnomics NEpatrí:

a] presuňte emaily do messengerov,     b]  naverbujte čo najviac fanúšikov     c] Neriaďte sa PPC stránkou reklamy    d] sociálne siete umocňujú produktové rozdiely   [nápoveda TU]

9. Podľa dostupných údajov do roku 2020 už dosiahne na Slovensku počet aktívnych elektromerov posielajúcich kontinuálne dáta o spotrebe číslo

a] 600.000    b]  650.000   c] 750.000   d] 900.000      [nápoveda TU]

10.  Podľa analýzy mocnedata.sk má v priemere každý druhý Slovák vo svojom šesťčíslí mobilného telefónneho čísla aspoň jednu cifru:

a] 5      b]  1       c] 9       d]   2         [nápoveda TU]

11.  Odhaduje sa, že Tatranská vysokohorská chata denne spotrebuje v priemere:

a]  115 kg potravín       b]  135 kg potravín    c]  195 kg potravín    d] viac ako 250kg potravín         [nápoveda TU]

12. Podľa dostupných údajov z Kaggle portálu, spomedzi mužov cestujúcich 2. triednou na Titanicu prežila

a] 38%        b]   28%      c]   18%     d]  8%     [nápoveda TU]

Teším sa na Vaše správne odpovede a zároveň by som vás chcel poprosiť, aby ste pri príležitostí prvých narodenín portálu dali svoju spätnú väzbu, čo sa vám páči na portáli alebo čo vám tu naopak chýba.

Správne odpovede a vyhodnotenie kvízu [doplnené 4.11.2017]

Ďakujem všetkým, ktorí sa zapojili do lúštenia narodeninového kvízu. Ako väčšina riešiteľov pochopila na svojej vlastnej koži, otázky vyzerali jednoduchšie ako v skutočnosti boli a na dvoch, či troch otázkach sa veľa riešiteľov nechalo zlákať na nesprávne odpovede. Takže najprv správne odpovede na otázky po poradí:

1C , 2B , 3C , 4D , 5A, 6D, 7C, 8B, 9A, 10D, 11C, 12D

Veľa ľudí sa mýlilo na otázke číslo 2. Totiž viaceré z vymenovaných možností sa podieľajú na prenose signálu, ale tým prvým želiezkom v reťazi sú práve sprievodné vozidlá, čiže odpoveď B. Rovnako niektorých pomýlila otázka 5, pretože predpokladali, že správna odpoveď má byť niektorá z automobilových značiek. Nech je to akokoľvek prekvapivé, tak najďalej vo vývoji patentov pre samo-jazdiace autá je práve Bosch, ktorý sám auta nevyrába. Pôvodný blog špekuluje aj o tom, že možno jeho technológie budú licencovať niektoré z iných automobieliek, ktoré zaspali pri štarte vývoja autonómnych vozidiel a teda už by teraz nemali šancu vyvinúť svoje vlastné verzie softwarov. Takže tu správna odpoveď je A.

Najväčším kameňom úrazu bola otázka 8, ktorú takmer nik nemal správne na prvý krát. priznávam, že táto otázka bola trochu chyták v tom, že bola formulovaná ako „čo NEpatrí medzi odporúčania“, hoci samotný blog na túto tému vymenúval práve, čo patrí medzi odporúčania. Z kontextu blogu sa však dalo dočítať, že autori pôvodnej publikácie dávajú za pravdu tým, ktorí varujú pred nebezpečím kumulácie čo najväčšieho počtu fanúšikov (z radu klientov) na profiloch sociálnych sietí. Keďže zároveň všetky ostatné možnosti boli priamo v článku uvedené ako odporúčania, jedinou správnou odpoveďou na otázku čislo 8 teda bola možnosť B.

Pre vyhodnotenie som samozrejme mohol použiť len správne odpovede. Preto ak dorazila nesprávna odpoveď, upozornil som autora, že v niektorej z otázok má chybu. Dátum a čas zaradenia do vyhodnotenia bol tak až okamih, keď poslal úplne riešenie (bez ohľadu na koľký pokus to bolo). Cenu v podobe poukazu na Datamining vzdelávací kurz od portálu Mocné dáta získali tí riešitelia, ktorí doručili správne odpovede čo najskôr po uverejnení daného blogu. Hoci pôvodne som prisľúbil odmeniť len prvých 3 najrýchlejších riešiteľov, rozdiel medzi 3 a 4 miestom bol len pár minút, čo mohlo pokojne spôsobiť aj rýchlosť daného mailového serveru, z ktorého sa odpoveď odosielal, rozhodol som sa spraviť tretie miesto deleným a celkovo tak poukážka na daný kurz putovala pre nasledovných 4 členov našej www.mocnedata.sk komunity:

F. Babič

V. Hanušniak

M. Lichtnecker

N. Kuzmová

Výhercom srdečne gratulujem a verím, že darovaný kurz im rozšíri obzory pre analyzovanie dát novými spôsobmi! Zároveň mi dovoľte z tohto miesta poďakovať za veľké množstvo poďakovaní, povzbudení a spätnej väzby, ktorej sa mi dostalo pri príležitostí 1. narodenín www.mocnedata.sk portálu.  Ako sa hovorí v jazyku Shakespearovom „Stay as you are. You are great audience!