Vľavo, či vpravo. Kde sa deje viac autonehôd?

Nedávno sme sa zaoberali tým, ako sa ľudia boja lietať, hoci je oveľa nebezpečnejšie trebárs ísť autom ako lietadlom. Pri písaní toho blogu mi skrsla ešte jedna ďalšia myšlienka. Už od pradávna sa svet rozdeľuje na krajiny, kde sa jazdí vľavo a krajiny, kde sa jazdí vpravo.  Ak si urobíte vodičák v „pravoručnej“ krajine jazdiť vľavo vám zväčša príde dosť ťažké až nebezpečné. Nikdy som však nevidel nejaké objektívne vyhodnotenie, čo je naozaj nebezpečnejšie. Ako dátový analytik som neváhal, pohľadal zdroj dát a teda môžem odpovedať na dilemu: „Je bezpečnejšie šoférovanie napravo alebo naľavo? Dáva zmysel to celosvetovo zmeniť na jednu spoločnú konvenciu?

Môžu za to kone

Ešte než sa pustíme do férového porovnania týchto dvoch systémov, je dôležité vysvetliť, prečo sa vlastne dané systémy odlíšili. Ako to už v našej histórií chodí, konvencie vznikajú často úplne náhodne. Obdobne je to aj s pravidlami jazdy vľavo a vpravo. Celé to začalo vľavo. Podľa archeologických nálezov sa v Rímskej ríši jazdilo vľavo. Ak si kladiete otázku, ako sa dá spôsob jazdy odčítať z vykopávok, tak napoviem, že zistilo sa to pri cestách z kameňolomov. Vozy odchádzajúce z lomu s nákladom boli ťažšie ako vozy prichádzajúce po nakládku a tým pádom v jednej časti cesty boli vyjazdené hlbšie ryhy ako v tej druhej. Potom, už sa to dialo – ako hovorí Slovenské príslovie – ako sa kone točili.

Winnetou a Old ShatterhandJazda na koni predurčila, že sa cválalo vľavo. Bolo to dané tým, že väčšina ľudí boli praváci, takže, aby sa mohli brániť (alebo zaútočiť) voči niekomu inému, potrebovali mať voľný priestor pri pravej ruke a to je možné, iba ak idete koňom vľavo Ak by ste jazdili v pravo, stretávali by ste súpera vnútornou ľavou rukou, čo je nepraktické. Preto až najbližšie uvidíte Old Shatterhanda ako vo filme cvála po pravej strane, schuti sa filmárom zasmejte.

Vo väčšine krajín sa teda pôvodne ujala jazda vľavo. Angličania uzákonili jazdu vľavo (kvôli mostom) už v roku 1756. Opačnou stranou sa vybrali americké vozy a dostavníky ťahané viacerými koňmi. Aby (zväčša pravoruký) pohonič mohol bičom pohodlne poháňať všetky kone, sedel na tom najviac vľavo koni (plieskať bičom pravou rukou po koňoch naľavo by mohol byť bolestivé aj pre neho samotného). Keďže pohonič mal väčšiu časť nákladu na pravej strane od seba, preferoval sa vyhýbať iným vozom tak, aby bol bližšie k stredu cesty a mal istotu, že sa protiidúcemu vozu naozaj vyhne. To sa dá dosiahnuť, iba ak jazdíte vpravo na ceste.

 

Čo je naozaj bezpečnejšie?

V dnešnej dobe áut s dverami na oboch stranách auta  je zrejmé, že rozdielne systémy nevznikli nejakým dôsledným zamyslením, čo dáva väčší zmysel, ale čisto konvenciami vozidiel, ktoré boli vtedy používane. O to zaujímavejšia je teda otázka, či dosahujú podobnú alebo rozdielnu nehodovosť v realite. Analýzou úmrtnosti na cestách pre krajiny ľavojazdivé a pravojazdivé vychádza, že jazdenie vľavo je zásadne menej bezpečné. V prepočte na počet áut, ktoré v daných krajinách jazdia VĽAVO, je úmrtnosť na cestách až o 38,9% percenta vyššia ako v krajinách, kde sa jazdí VPRAVO. Niektorí by mohli namietať, že jazdenie vľavo sa vďaka anglickému kolonializmu dostalo do menších, obskúrnejších krajín a nehodovosť teda spôsobuje kvalita ciest, nie strana, po ktorej sa jazdí. Zrealizoval som preto test aj na top 5 vyspelých krajinách za každú zo strán a výsledok je jednoznačne rovnaký: Vľavo o 38% horšie ako vpravo. Uff, sme teda (na Slovensku a v Nemecku) na správnej strane.

Celkovo, jazdiť autom po Európe je o mnoho bezpečnejšie ako na iných kontinentoch:

umrtnost na cestach podla kontinentu

Relatívne k množstvu áut v krajine v Európe najnebezpečnejšie cesty má Ukrajina, Srbsko a Rumunsko. Naopak, v pomere k premávke, najmenej smrteľných nehôd sa v Európe stáva vo Fínsku, Švédsku a Švajčiarsku. Pomerne extrémna vec je vlastniť auto v Benine alebo v Guinei. V týchto krajinách totiž každý rok (!) zomrú 4 zo 100 majiteľov áut.

Rodíme sa rovnako, zomierame rôzne

Poznáte ten starý dobrý vtip o tom, čo je totálny šofér? Ten, ktorý sa narodí aj umrie, keď guma má defekt. Podľa celosvetových štatistík však treba povedať, že tento vtip platí zrejme hlavne pre mužov. Zaujímavým vedľajším výsledkom pátrania po pravo-ľavom šoférovaní je, že až 77% obetí dopravných nehôd na cestách sú muži. Takže hoci sa rodíme v približne podobnom pomere pohlaví, v autách umierame dosť nerovnomerne vzhľadom na pohlavie. Rovnako zaujímavým vedľajším zistením je, že až štvrtina všetkých obetí dopravných nehôd sú motocyklisti.

Pokusy o zmenu strany šoférovania

TRAFFIC_ViennaZvláštne je, že pomerne veľké množstvo krajín (konkrétne 49 krajín) počas svojej existencie zmenilo spôsob šoférovania. Ešte viac vás prekvapí, že jednou z nich je aj TRAFFIC_BratislavaSlovensko. V Rakúsko-Uhorsku totiž všetci jazdili vľavo. (dôkazom toho sú aj tieto fotky z Viedne a Bratislavy z 30tych rokov) Hitlerovské výpady však zasiahli aj do tejto zdanlivo nenápadnej oblasti života. Počas protektorátu a Slovenského štátu Nemci zaviedli jazdu vpravo, po vzore Nemeckej ríše. A šoférovanie vpravo už nám prischlo.

 

K pomerne pikantnej zmene prišlo vo Švédsku. Napriek viac ako 200 ročnej tradície šoférovania vľavo (k čomu bolo uspôsobených aj drvivá väčšina áut) a odmietnutiu občanmi v referende, vláda nariadila zmenu dopravy na pravo-jazdivú. Zmena prebehla 3ho Septembra 1967 a mala okrem iného za následok výrazný poklesn nehodovosti. Že to však nebolo jednoduché dokumentuje fotografia z daného dňa zo Štokholmu.

TRAFFIC_stockholm

Zrejme najbizarnejšou zmenou pravidiel šoférovania je prípad z nedávnej minulosti. V roku 2009 sa rozhodol ostrovný štát Samoa, ktorý zdedil jazdu vpravo z doby, keď bol Nemeckou kolóniou, že prehodí šoférovanie na ľavo-orientované. Tým hlavným dôvodom bolo, že okolité krajiny zväčša mali šoférovania vľavo a tak jazdené vozidla s volantom pre jazdu vľavo boli podstatne lacnejšie ako ich pravojazdivé proťajšky. Potiaľto to všetko dáva aký-taký zmysel. Zábavné však je, že podľa nariadenia vlády o zmene organizácie dopravy sa v daný deň a hodinu musela zastaviť všetka doprava na 10 min. Nik sa nemohol hýbať, aby si dôkladne uvedomil zmenu strany. Aby sa predišlo počiatočnému chaosu, tak štát vyhlásil na nasledujúci deň štátny sviatok a 3 dni pred danou zmenou bol zakázaný predaj akéhokoľvek alkoholu v zemi.

Mohlo by vás ešte zaujímať:

Koľko Indov už letelo lietadlom

Prečo Amazon bude leteckým dopravcom?

Ani Tesla ani Toyota. Kto je lídrom v samo-jazdiacich autách?