KTO PRINIESOL CLUBHOUSE na SLOVENSKO a ako vyzerá PRVÝCH 7 DNÍ v živote užívateľa

Meriame a pravidelne reportujeme vývoj Slovenskej komunity na Clubhouse sociálnej sieti. V prvej časti sme sa venovali veľkosti a skladbe užívateľov. Dnes načrieme do ešte zaujímavejších vôd: Čo vlastne chcú užívatelia riešiť na Clubhouse? Ako sú prepojení s Twitterom a Instagramom? Ako vyzerajú prvé dní užívateľa na sieti? Kto sú tí najúspešnejší na SK CLUBHOUSE scéne? A bonbónik nakoniec: Ktoré časti spoločnosti vlastne rozbehli Clubhouse na Slovensku?

Na prvom stretnutí ste sa nás zahrnuli návrhmi, čo všetko by ste chceli merať o Clubhouse sieti a tak sme rozhodli, že vytvoríme pravidelný týždenný CB room na prezentovanie nových zistení a na vaše otázky ohľadne Clubhouse vývoja (nielen na Slovensku). Takže, ak ste už na Clubhouse, follownite si @filipvitek a @gabrieltoth a budete mať istotu, že vám príde avízo na každý diel tohto seriálu.

Čo tu chcete riešiť? Na čo ste sem prišli?

Je opojné pozerať sa na strmý rast počtu používateľov a polemizovať, kde sa zastaví. Z dlhodobého fungovania siete však bude oveľa dôležitejšie ČO vlastne chcú používatelia na tejto sieti riešiť? Lebo len dlhodobo hodnotne vnímaný obsah môže udržať pozornosť publika a predísť tomu, aby bublina Clubhouse nespľasla rovnako rýchlo ako sa nafúkla.

Hneď na začiatok treba otvorene pomenovať, že deklarovaný okruh záujmu nemusí (a občas ani nebude) totožný s reálne konzumovaným obsahom. Veď to, že ste politik neznamená, že si nevypočujete knižný tip alebo diskusiu o cestovaní do krajiny, ktorú zvažujete na najbližšiu dovolenku. V aktuálnej situácií (keď sa otvára niekoľko málo desiatok slovenských roomov) však obsah určuje zatiaľ stále ponuka a nie dopyt. Preto je vhodné sa v týchto prvých fázach pozerať na to, čo deklarujú užívatelia, že oni chcú na Clubhouse ako tému otvoriť.

Keďže BIO (alebo po slovensky povedané osobné predstavenie) užívateľov sú verejne dostupné, je možné si pozrieť, aké okruhy záujmov priamo (o sebe) deklarujú užívatelia. Dali sme preto dokopy stratifikovanú vzorku SK profilov, zaradili každý do kategórie, ktorá sa javí profilu užívateľa ako hlavná, a mohli preto zistiť, že aktuálna skladba záujmov u Slovákov na Clubhouse je nasledovná:

Ako infografika prezrádza, takmer polovica ľudí si svoj profil nevyplňujú vôbec. Inými slovami, pokiaľ ich nepoznáte z bežného života, neviete o nich vôbec nič. Zaujímavé, že toto nie je “detská choroba” len málo aktívnych profilov, nezdieľní sú neraz aj majitelia profilov so stovkami followerov. Z tých, čo o sebe niečo prezradili, vieme, že Slovenskému Clubhuose aktuálne dominuje komunita Marketérov a digitálnych služieb v závese s IT špecialistami. To naznačuje, že sa stále nachádzame vo fáze, keď byť na Clubhouse znamená byť buď blízko k marketingu alebo technologický early adopter a nadšenec.

Kde vás ešte nájdem?

S vyššie uvedeným súvisí aj to, akú predchádzajúcu stopu si jednotliví používatelia nesú v sociálnych sieťach. Je zrejmé, že silné skupiny fanúšikov a nasledovateľov na iných sociálnych sieťach jednak umožnili človeku sa skôr dostať k pozvánke do Clubhouse alebo stiahnuť spolu so sebou do Clubhouse väčšiu časť svojho publika. Pozreli sme sa preto na to, aká je penetrácia sociálnych sietí, ktoré sú natívne priamo integrované s Clubhousom, teda Twittru a Instagramu:

Pre korektnosť treba povedať, že započítané boli aj zmienky profilov Twitter a IG profilov priamo v BIO, aj keď užívateľ nedokončil priame prepojenie s Clubhousom appkou. Na základe toho vieme, že v osobných profilov CB užívateľov sú aj LinkedIn odkazy aj Facebookové linky. (možno v niektorom z ďalších dieľov sa vrátime aj k tejto téme). Pri nahliadaní na takmer  55% , ktorí nemajú integrovanú ani jednu zo sietí, si treba uvedomiť, že zrejme nejde o panicov sociálnych sietí, ale títo užívatelia zrejme pochádzajú zo sietí, ktoré nie sú integrované (teda najmä Facebook, do istej miery TikTok a Snapchat). V bežnej populácií nevídaný (17%) podiel Twitter užívateľov prezráda veľa aj ako o vychýlení, ktoré od normálneho rozdelenia populácie Slovenský Clubhouse stále zažíva (v celkovej populácii má Twitter menej ako 5% internetových používateľov Slovenska). Vyššie zobrazené dáta zároveň dávajú tušiť, že sa na Clubhouse sa bude zrejme v popularite dariť najmä užívateľom, ktorí majú za sebou silnú IG komunitu (ktorú môže postupne pomocou pozvánkou dotiahnuť na CB, ak bude chcieť). Tento jav budeme s Gabom Tothom aj ďalej detailne monitorovať.

Prvý týžden v živote Clubhouse používateľa

Už vieme prečo ste prišli, aké pozadie sociálnych sietí máte. Ale ako sa vlastne správate na Clubhouse? Prvý aspekt sme si odhalili vyššie, polovica z nás si nevyplní o sebe ani čiarku v osobnom popise. Možno teda dokážeme nechať na sebe rúško tajomna o tom, kto sme. Ale, keďže ide o sieť verejnú,  čo sa skryť nedá je miera našej interakcie s ostatnými užívateľmi. Je totiž vidno pre koľkých ľudí sme zaujímavý dosť na to, aby si nás pridali do hľadáčika. A naopak, koľkých ľudí sme začali folovovať my. Dali sme si preto tú námahu zmonitorovať profily ľudí, ktorí sú na platforme viac ako pár dní a odsledovať ako sa ich púť Clubhouse priestorom vyvíja:

 

Vďaka úvodnej výzve pri založení účtu (keď vás priamo appka popchne ktomu aby ste rovno followovali ľudí z vášho telefónneho adresára. Ináč robia to primárne preto, aby zvýšili, že uvídite nejakú roomku, lebo ak by ste followali nulu ľudí, boli by ste odkázaní iba na bezcielne brúzdanie siahosliaheho zoznamu aktuálne bežiacich roomov a nevedeli by ste takmer nič o tých do budúcna už naplánovaných) . Človek priemerne v deň založenia teda naberie hneď 40 ľudí, ktorým dal follow. Pričom je zaujímavé postrehnúť, že tento úvodný load (z odporúčania appky)  tvorí stále viac ako 2/3 všetkého, čo priemerný človek za tých svojich 7 dní uvidí. Inými slovami, miera “objavenia” nových speakrov je stále pomerne pomalá (daná malým počtom roomov. Keď niekto neprehovoril, ako by ste si ho mohli obľúbiť?)

Na druhej strane, budovanie svojej vlastnej komunity followerov sa zatiaľ prudko riadi závislosťou na pozvánkach. V dátach je pekne vidieť, že môžete pozvať 2 ľudí, ktorí môžu pozvať ďalších dvoch. A tým sa váš rast na chvíľu pribrzdí. Nádej, že priatelia priateľov vašich priateľov, teda 3 a ďalšia úroveň kaskády vás bude followovať už je minimálne. Javí sa preto, že pre rast prfoilu budú dôležité primárne prvé 2 úrovne stromu (pod vami). Tento jav je podporený aj faktom, že približne po 4-5 dňoch prichádzajú ďalšie pozvánky a aj vo vyššom počte, čím komunita  followerov opäť poskočí. Naznačuje to aj fakt, že väčšina ľudí si v prvých dňoch netrúfa spusiť vlastný room (čo by mohlo viesť k rýchlejšiemu rastu followerov) a nepriamo si buduje svoju sieť len pomocou pozvánok. Do konca týždňa sa tak priemerný užívateľ dostane do pozície, že ho “uznáva” približne 30 ľudí, čo je len 44% toho, koľkých ľudí uzná on(a) sám.

Na to, aby ste prekukli, kam tento pattern smeruje, nemustíte mať štátnicu z ekonometrie ani evolučnej biológie. Situácie, kde väčšina ľudí viac followuje ako zbiera sama followerov nevyhnutne vedie k vzniku celebrít. teda profilov, ktoré majú nepomerne viac followerov ako zvyšok osadenstva pôsobia ako bohovia na Olympe. (čo mimochodom spôsobuje ešte väčšiu túžbu sa ich na Clubhouse  “dotknúť”) Preto v ďalšej časti tohto blogu sme sa zamerali práve na túto celebritnú tému:

Hitparáda populárnych na SVK Clubhouse

Ako predchádzajúci odsek naznačil, aktuálna dynamika na (slovenskom) Clubhouse podporuje vznik “rýchlých hviezd” (pozor to nemá byť pejoratívne označenie, je možné že aj “zaslúžených rýchlych hviezd”). Rozhodli sme sa preto s Gabom pravidelne vám priniesť hitpáradu tých najúspešnejších. Ešte než vám ju ukážeme vás však chcem upriamiť vašu pozornosť na to, že tento druh hitparád má riziko ešte väčšej “zlatej horúčky” po profiloch z top listu. Preto vás chcem poprosiť, aby ste s nižšie uvedeným zoznamom pracovali uvedomele. Ak vás láka niekto z hitpárady, skúste si ho vypočuť v nejakej roomke a potom sa prípadne rozhodnúť, či to bude brať ako “skalp celebrity” na svojom opasku alebo zistíte. že si daný speaker možno vašu pozornosť nezaslúži (v taktom prípad evyužite svoje právo vziať späť svoj follow, nech zbytočne nevytvárate punc kvality niekomu, kto si to podľa vás nezaslúži. Prepáčte, pokladal som si to za povinnosť vás na toto právo upozorniť). K dnešnému (8.2.2021) poludniu vyzerala tabuľka najpopulárnejších profilov takto:

Kto za to celé vlastne môže? aneb Kto priniesol Clubhouse na Slovensko?

Zozbierané údaje o dynamike profilov a oblastí záujmu, ktoré o sebe ľudia prezradia nám umožňujú odkryť ešte jednu fascinujúcu vec zo života Slovenského Clubhouse. Konkrétne: Kto to celé vlastne spáchal? Inými Slovami ktorej časti spoločnosti môžeme vďačiť za to, že tu spustili lavínu ošiaľu ohľadne tejto sociálnej platformy. Keďže sme sa už dnes dozvedeli, že rast je primárne stále ešte limitovaný pozvánkami, tak tí, čo mali v rukách prvé pozvánky, tak boli tí, ktorí odomkli sieť pre masu Slovenskej verejnosti. Aby sme sa správne chápali nejde nám o to hľadať Mamu, či Otca zakladateľa, teda prvého človeka so Slovenskou národnosťou, ktorý bol členom Clubhouse. (aj keď na to sa tiež raz možno pozrieme). Pomocou kategórie profilov je totiž prekvapivo jasne vidieť, ktoré skupiny obyvateľstva boli najsilnejšie (rozumej otvárali si najviac profilov) na úplnom začiatku rozmachu Clubhouse

prvom diele CLUBHOUSE DÁT sme sa dozvedeli, že dáta potvrdzujú nástup CB na Slovensku približne okolo 24 januára 2021. Ako na nižšie uvedenej vizualizácii vidno v tomto období si SVK profily zakladali primárne dve skupiny obyvateľstva: Umelci a IT Tech ľudia. Týmto dvom skupinám teda jasne možno prisúdiť rozdúchanie pahreby Clubhouse na Slovensku, keď v úvodných dňoch až 60% všetkých novo pridaných účtov patrilo do týchto dvoch skupín obyvatestva.

Zaujímavá dynamika však nastala ihneď po virálnom rozbehu siete. S odľahčením by sa dalo povedať, že na Slovensku sa minuli umelci a ITčkári s iPhonmi. Výrazný podiel na počte otvorených profilov totiž po 24.1.2021 nabrali biznis konzultanti a marketéri, ktorí Clubhouse zobrali útokom (a dodnes sú najpočetnejšou skupinou). Ak teda umelci a IT prinieslo Clubhouse na Slovensko, boli to marketéri a konzultanti, ktorí pochopili jeho príležitosti a húfne sa hrnuli zohnať pozvánku do tohto nového „čuda“.

Samozrejme vývoj vyššie uvedených metrík (a mnohých iných) budeme naďalej bedlivo sledovať. Preto zostaňte s nami v kontakte buď pomocou samotných CB roomov (ak už ste na platforme) alebo tu na MocneData či na Katedere Komunikácie, ako partnera tejto CLUBHOUSE skúmania iniciatívy. Ak sa vám páči, ako píšeme o dátach a chcete zostať na tepe doby aj v iných ako Clubhouse témach, pridajte sa do MocneData.sk komunity a budete dostávať na Moncedata blogy upútavky automaticky emailom. Ak máte nápad na konkrétnu metriku o Clubhouse sieti, ktorú by ste chceli sledovať, napíšte mi na info@mocnedata.sk a my sa pokúsime ju zaradiť do niektoré z najbližších reportov. Na rovnaký email môžete poslať aj akúkoľvek spätnú väzbu k tejto sérii blogov.


Publikované dňa 8. 2. 2021.