Prvé štatistiky o CLUBHOUSE na SLOVENSKU !!!

Clubhouse sociálna sieť už existuje takmer 1 rok, Slovensko však zachvátila práve za posledné 2 týždne. Ak vás Clubhouse fascinoval alebo len chcete vedieť ako sa tomuto fenom0nu na Slovensku darí, prínašame prvé štatistiky a odhady o používateľov tejto siete na Slovensku.

 

Áno, už som o tom počul …

Už ste zháňali pozvánku? Alebo ako majiteľ Androidu škrípete zubami, prečo zas niečo je exkluzívne na iOS platforme? Záujem o novú audio sociálnu sieť CLUBHOUSE nabrala poriadne na obrátkach. Dokonca tak, že začala byť hlavným hypom tohto obdobia. Aby ste však lepšie pochopili neuveriteľnú rýchlosť s akou sa táto sieť na Slovensku vzmáha, pozrite si porovnanie vo vyhľadávaní Clubhouse vs SME.sk medzi slovenskými používateľmi Google Search:

 

 

Kedy to celé vypuklo?

Súdiac podľa vývoja Google trends krivky (a  verifikujpc pomocou dní aktivácie, ktoré sú verejne viditeľné v profiloch užívateľov), Clubhouse explodoval na Slovensku niekde okolo 24.januára 2021. Teda len necelého 1.5 týždňa späť (od publikovania tohto blogu).

 

 

Ako rýchlo vlastne rastie CB na Slovensku?

V situácií, keď nie sú oficiálne štatistiky dostupné, je možné rast appky na Slovensku možné len odhadovať. Pre tento druh odhadov existujú dve metódy (quasi-SIR model alebo StP model), ktorými vás tu nechcem zaťažovať. Ten (pre mňa dôveryhodnejší StP prístup) odhaduje, že na Slovensku sa pridáva do Clubhouse okolo +2 300 nových ľudí denne (v momente písania tohto blogu).

 

Ak naozaj zažívame podobnú nábehovú krivku ako v okolitých krajinách, tak odhadujeme, že 2.2.2021 bolo na Clubhouse približne 15 800 Slovenských telefónnych čísiel (Pozor, skutočný počet Slovákov bude vďaka zahraničným Slovákom vyšší). Za pomoc pri odhade ďakujem za insighty kolegom z Berlínskeho Lufthansa Innovation Lab, ktorí riešili podobnú úlohu pre Nemecký trh. Opäť zdôrazňujem, že ide len o expertný odhad. Take it, or leave it.

 

Koľko môže takýto rast Clubhouse na Slovensku vydržať?

Stropom pre rast používateľov je zatiaľ skupina iPhone používateľov (je to jediný telefón, kde si to môžete aktivovať). Podľa dostupných štatistík sa podiel iOS telefónov na mobilných zariadeniach pohybuje 21.2%, .Celkovo teda počet zariadení, ktoré sú  vôbec schopné sa pridať do ClubHouse je cca 900 tisíc. (Telefón totiž musí mať minimálne iOS 13 pre inštaláciu, podľa všetkého)

Preto, ak sa neotvorí Android verzia Appky, tak aktuálnym tempom rastu ClubHousový Klondike bude trvať iba cca do začiatku mája 2021, kedy už sa rast saturuje (to neznamená, že dosiahne danú hodnotu 900 tisíc, len aby neprišlo k omylu. Ak teda chcete byť CB influencerom, asi sa oplatí zabrať hlavne v najbližších 2-3 mesiacoch. (o tom ako bizarne sa o to snažia ľudia už v najbližšom diele série). Samozrejme výrazne v tom celom môže zamiešať karty spustenie ClubHouse pre Android platformu. Tento krok aj samotný Clubhouse indikuje. Ale ako človek, ktorý pracuje pre firmu živiacu sa prenosom obrazu a zvuku cez telefóny, rozmanitosť zariadení (konkrétne mikrofónov, reproduktorov, tvarov a rozmerov obrazoviek, …) ktoré Android platforma zahŕňa je naozaj oveľa väčší údelom ako len prepísať iOS kódy a scripty do Android prostrdia. Navyše v Android zariadeniach mate (možnosť mať) väčšiu kontrolu nad funkciami zariadenia a taký zákaz nahrávania by sa na Androidoch oveľa ťažšie vynucoval. To make long story short, nebude to za najbližším rohom zrejme. Ale aj iba s IOS platformou, stále nastane obdobie keď na Slovensku bude mať Clubhouse zrejme viac ľudí ako COVID vakcínu. Sadly.

 

Prvé štatistiky o skladbe užívateľov

Zakiaľ pri počte sme odkazaní iba na expernté odhady, keď ide o skaldbu užívateľov už sa vieme oprieť o skutočné merania. Research realizovaný MocneData.sk portálom v dňoch 1. – 4.2.2021 na vzorke viac ako 3000 účastníkov roomov, ktoré hovorili v Slovenskom jazyku odhalili, že skladba pohlaví na Clubhouse je pomerne vyrovnaná s miernou prevahou žien v pomere 53:47.

 

Rovnaký prieskum však odhalil aj pomerne zarážajúci nepomer medzi zastúpením jednotlivých pohlaví pri rôznych roliach používateľov v publiku a pri moderovaní roomov. Hoci medzi aktívnymi užívateľmi dominujú ženy, v polohe modertorov slovenských roomov sú drtivo viac zastúpení muži (konkretne 73:27). Ostáva dúfať, že táto disproporcia sa bude postupne vyrovnávať. Aby sa nestalo, že Slovenský Clubhouse upadne do polohy, kde väčšina žien v publiku počúvá diskusie moderované prevažne mužmi.

 

 

Aktuálne už dokončujeme niekoľko ďalších zaujímavých insightov o vývoji Clubhousu (nielen na Slovensku). Ak chcete sledovať tento vývoj spolu s nami, pridajte sa do MocneData.sk komunity a budete dostávať updaty automaticky emailom. Ak máte nápad na konkrétnu metriku o Clubhouse sieti, ktorú by ste chceli sledovať, napíšte mi na info@mocnedata.sk a my sa pokúsime ju zaradiť do niektoré z najbližších reportov. Na rovnaký email môžete poslať aj akúkoľvek spätnú väzbu k tejto sérii blogov.


Publikované dňa 5. 2. 2021.