[CRM SERIÁL] Nové formy oslovenia – 2 – NETRADIČNÉ FORMY REKLAMY

Práve čítate 2 diel CRM seriálu o nových formách oslovenia klientov.  Tak, ako Tolkienov Pán prsteňov sa nedá vtesnať do jedného filmu, aj v CRM oblasti existujú témy, ktoré si vyžadujú „pokrájať“ na viac súst. Na rozdiel od príbehov ako je ten Tolkienovský, jednotlivé diely CRM seriálu sú skôr voľným pokračovaním. Netreba ich teda čítať v poradí ako vyšli z pera autora. Ak ste však nezachytili prvý diel, môžete si ho prečítať tu.

Po novom aj pre lenivých

V prvej časti seriálu sme sa venovali Messengrom, ktoré si vyžadujú aktívnu formu oslovenia zo strany spoločnosti. S trochou odľahčenia môžem povedať, že ten druhý diel sa bude venovať skôr venovať „lenivejším formám“ marketingu, teda pasívnemu zobrazeniu posolstva. A keďže do klasických formátov (out-of-home, printy, …) ide každým rokom menší podiel výdavkov, úmyselne našu debatu zúžime na formáty elektronické. Reklama v digitálnom prostredí, to už dávno nie sú len bannery, pop-upy či platené odkazy. Rok čo  rok vznikne niekoľko modifikácii toho, ako môže digitálna reklama vyzerať. Aj keď väčšina z nich sú len mutáciami niektorej z už známych foriem, kde tu sa objavia aj úplne nové prístupy. A o tých si rozpovieme niečo viac.

Ruka ako marketing. Aj keď je hore …

Možno ste v minulosti čítali niekoľko brandových článkov o tom, ako značky majú tak silné stotožnenie svojich klientov, že ich zákazníci sú ochotní si nechať značku vytetovať na svoje telo. (klasickým predstaviteľom je Harley Davidson, aj keď naviac nadšencov s tetovaním značky hlási Tough Mudder) Tento extrémny druh „reklamy“ sa však v našich regiónoch zrejme nestretne s pochopením, preto bolo treba prísť s niečim menej invazívnym. A tak sa zrodil koncept Hand stamps. Iste to poznáte, keď ste išli na nejaký website-rubber-stamp1koncert či diskotéku, že na ruku vám pribudol odtlačok pečiatky ako potvrdenie, že už ste zaplatili vstupné. Niekoľko britských firiem experimentovalo s týmto konceptom (napríklad pre značku áut Mini), pričom odtláčaná pečiatka obsahovala link alebo QR kód na daný produkt. Ruka zákazníka sa tak stáva marketingom. A to hlavne keď je, ako na slovensku hovoríme, „ruka hore“. Pečiatky opäť zažívajú renesanciu aj pri B2B biznise (pozrite sa ako nahradili vizitky).

Geniálny a trochu trúfalý nápad

Ak patríte medzi skeptikov, ktorí inovácie v marketingu považujú za čoraz sofistikovanejšie spôsoby ako otravovať klienta, neviem, či by ste nemali tento odsek blogu radšej preskočiť. Nový druh reklamy, s ktorým prišla firma UNLOCKD je totiž … no veď posúďte sami: Zakladatelia tejto spoločnosti prišli s nápadom, že sa klientom zobrazí reklama vždy pri odomknutí mobilného telefónu. Schválne, tipnete si koľko krát denne odomkneme svoj mobilný telefón ? (správnu odpoveď nájdete v jednom z mojich blogov). Reklamy sa samozrejme obmieňajú a zobrazované ponuky musia byť pre klienta dostatočne zaujímavé.

Možno ste o tom nikdy nerozmýšľali, ale takýto druh reklamy je dosť adresný. Dokáže zohľadniť vašu polohu (GPS), čas v rámci dňa, predchádzajúcu aktivitu a iné veličiny. UNLOCKDZároveň je tento druh reklamy pomerne agresívny, lebo v daný moment máte plnú pozornosť užívateľa telefónu. Ak ste sa preľakli, že by sa vám mohla na telefóne objaviť takáto fičurka, nebojte sa. Silnú tendenciu stať sa otravným prvkom pre používateľov mobilu si od začiatku uvedomovali zrejme aj tvorci UNLOCKD a tak tento druh reklamy postavili do polohy spoločných programov s mobilnými operátormi. Tí vytvorili nové produkty, kde klienti dostávajú (časť ceny) paušál(u) zadarmo výmenou za to, že „strpia“ tento druh reklamy. Majiteľov telefónov s nakúsnutým jablkom môžem upokojiť, že UNLOCKD je zatiaľ možný len na Android zariadeniach, iOS totiž nepovolil programátorom tento druh zobrazenia reklamy (to neznamená, že s ním v budúcnosti neprídu sami 🙂 )

Čo kniha to (reklamný) unikát

Ak ste zberaťeľ známok, pohľadníc či bankoviek, iste viete, že kusy, ktoré mali nejakú tlačovú chybu, sú tie najcennejšie unikáty s nebetyčnou hodnotou. Aby ste aj vy vlastnili unikát, povedzme napríklad knihy, však už dnes nemusíte byť zberateľom. Knihy sa totiž môžu stať unikátnymi kvôli rozličným product placementom v texte príbehu.

Možno ste si to doteraz neuvedomili, ale knihy sú jednou z posledných foriem písaného slova, ktorá ja oslobodená od reklamy. (Áno, existuje pár kníh, ktoré v sebe obsahujú nejakú tú stránku proma partnera, ktorý knihu podporil alebo niečo podobné. Ak to však porovnávate so zážitkom v čítaní časopisu alebo pozeraním televízie, tak knihy sú v podstate ešte stále bez reklamy). Hlavným dôvodom pre tento fakt bola skutočnosť, že čas medzi pripravou knihy do tlače a jej fyzickým predajom v knihkupectvách je veľmi dlhý. Navyše jedno vydanie knihy sa predáva aj niekoľko rokov, čo je príliš dlhý časový interval pre efektívne reklamné posolstvo.

S nastupujúcimi E-bookmi alebo knihami tlačenými priebežne (print-on-demand) je však možné do samotného príbehu nielen vložiť aktuálne platné posolstvo, ale dokonca product placement v danej knihe upraviť na mieru osobe, ktorej sa daná kniha zasiela. (reálne použitie s P&G produktmi je diskutované tu). Z toho istého príbehu tak môže vzniknúť niekoľko alternatív, ktoré sú vtipne odlišné (napr. Stopárov sprievodca Mezopotániou). Pre kultových autorov by navyše mohli vzniknúť zberateľské mutácie príbehu, keď nadšenci by chceli vlastniť aj viac ako jednu verziu toho istého príbehu. To už ani nehovorím, že Amazon možno bude predávať kultové príbehy s buttonom „Suprise me“, ktoré vygenerujú príbeh v nejakom novom protredí alebo s obmenou predmetov v príbehu. (že na to už majú zaregistrovaný patent asi ani netreba nejak zásadne zdôrazňovať)

IoT reklamy, úplne nové formáty

Internet of Things (IoT) je ďalšia vlna inovácii, ktorá sa na nás valí. Z každej strany počúvame, ako rozprávajúce kanvice, či chladničky skenujúce čiarové kódy, nám uľahčia život. Trochu v tieni IoT noviniek (predstierajúcich užitočnosť v našom živote) však stoja IoT nástroje, ktoré sú priamo reklamnými formátmi. Iste si spomeniete na Amazon dash (a iné) gombíky, ktoré stačí stlačiť a automaticky sa vám objednajú dané tovary, či na samodopĺňajúce sa kapsulové kávovary. Tieto IoT vecičky však nemajú reklamnú povahu, ony len opakujú nákup, ktoré už klient urobil. Ako však IoT použiť na to, aby sa klient vôbec pre našu značku rozhodol po prvý krát?

V praci už existujú produkty, ktoré nesú so sebou mini blue-tooth vysielače, ktoré zaktivujú komunikáciu s klientom, keď okolo takéhoto produktu prejdete v supermarkete. Podobný prístup zvolila aj whisky Diageo, ktorá premenila špeciálnu edíciu svojich fliaš na IoT device, umožňujúci poslať popíjajúcej partii video správu svojmu okruhu priateľov, aby si tiež vychutnali tento nápoj. Vo všeobecnosti, produkty prestanú mať v dohľadnej dobe len pasívne obaly a čoskoro sa nám budú prihovárať, ukazovať nám demonštračné videá ako ich použiť, alebo naše zážitky s nimi zdieľať na sociálnych sieťach.

Hold, čaká nás doba úplne nových foriem oslovenia. Za seba verím, že adresnejších ako je plošná reklama v telke, či na bilboardoch. Ako to vnímate vy?

Ak chcete dostať avízo na ďalší diel CRM BLOG SERIÁLU a ešte nie ste členom komunity MOCNÉ DÁTA, možete sa bezplatne zaregistrovať tu a nezmeškáte žiaden z ďalších zaujímavých článkov v tejto oblasti —

V tejto sérii vyšli doposiaľ ďalšie blogy:

[CRM Seriál] Nové formy oslovenia – 1 – Messengre