Fascinujúce číslo: Počet Indov, ktorí už leteli lietadlom

Vyskúšajte malý experiment. Postavte sa na autobusovú zastávku v rannej špičke a skúste sa spýtať 10 ľudí, či už vo svojom živote aspoň raz leteli lietadlom. Podľa dostupných štúdií by Vaša odpoveď pre Slovákov  mala byť niekde medzi 60-70%. Teda lietadlom ani raz v živote neletelo iba 30% Slovákov. Tipli by ste si ako toto číslo vyzerá v Indii?

 

Šialené číslo

Podľa zdrojov  magazínu Bloomberg businessweek (Nov 13, 2017 Europe Edition) až 97% Indov nikdy v živote neletelo lietadlom. V praxi to znamená, že viac ako 1 280 miliónov ľudí na Indickom trhu stále čaká na svoju možnosť vyskúšať si let po prvý krát. Možno vám napadne, že životná úroveň Indov im možno nedovoľuje lietať. Veď predsa priemerná mesačná mzda v Indii dosahuje len približne 300 USD. Skutočným problémom však nie je chudoba obyvateľstva, ale niečo úplné iné.

zapadnuté lietadlo v bahne

Letieť? Hm, ale odkiaľ?

V krajine s rozlohou 3,29 milióna kilometrov štvorcových je iba 450 plôch, ktoré by sa dali označiť ako letisko. To znamená, že jedno letisko pripadá približne na 7300 kilometrov štvorcových. (Len pre porovnanie  na Slovensku je to 1467 kilometrov štvorcových, ak zoberieme v úvahu len oficiálne letiská a menej ako 700 km2, ak by sme započítali aj všetky „trávnaté“ letiská v rámci SR). Skutočným problémom Indie však je, že aj z týchto 450 letísk v skutočnosti je komerčnej prevádzky schopných len 75. Ak by sme túto situáciu preniesli do nášho kontextu, museli by byť všetky lety zahraničné, lebo vzhľadom na rozlohu SR, by nám sotva zostalo jedno letisko. Pritom ako iste viete, letecká doprava zďaleka nie je jediná, ktorá v Indií nie je správne kapacitne dimenzovaná. Legendárne sú aj obrázky z Indických železníc.

INDIA train

Svitne im nádej ?

Riešenie Indického leteckého problému nie je teda ani v sprevádzkovaní existujúcich chátrajúcich pristávacích dráh, pretože ani sieť existujúcich letísk by Indii nepostačovala. Vybudovať úplne nové v odľahlých častiach krajiny je zase ekonomicky nemysliteľné. Tisne sa teda otázka: Je možné zúfalo nízku šancu využiť leteckú prepravu  nejak zvrátiť?“

INDIA quest KODIAK

Vyzerá, že odpoveď by mohla byť na svadbách otrepané :“Áno“. Letecká spoločnosť SPICEJET sa totiž rozhodla zakúpiť si viac ako 100 lietadiel Quest Kodiak (podobnosť so Škodovkou naozaj náhodná).  Hoci ide o drobné lietadla s kapacitou do 12 ľudí, majú dolet 1000 km a čo je hlavné, dokážu pristáť na ľubovoľnom povrchu. Teda na vode, na pevnej dráhe, dokonca aj na nespevnenom poli. Ich prevádzka teda vôbec nie je obmedzená na tradičné letiská a na vzlet potrebujú len približne 300 metrov dlhý úsek. Spicejet by chcel ich používaním vybudovať pravidelné spojenia do dostatočne veľkých miest, ktoré sú však ďaleko od najbližšieho letiska.

 

 

Vzhľadom na „vlažný“ postoj Indov k bezpečnosti počas prepravy ostáva však dúfať, že po zavedení/zintenzívnení leteckej dopravy v Indii nebudeme vidieť nejaké takéto (vlakmi inšpirované) obrázky:

indicka verzia letu