Dáta v maloobchode. Kam kráča Slovensko?

Slovenský maloobchod sa vzmáha. Tržbami, aktivitami nových sietí a formátov, ale aj opatrným „ochutnávaním“ nových technológii v oblasti práce s klientmi. Čím sa CRM teamy reťazcov inšpirovali z najväčšej konferencie SLOVAK RETAIL SUMMIT 2017.

RETAIL_SUMMIT_SK_2017

Je utorok ráno, vonku dopršalo a oblaky pomaly začínajú ustupovať. Po dlhom čase bude zrejme opäť pekný deň. Oveľa podstatnejšie však je to, čo sa dnes deje vnútri. Sála Holidany Inn hotelu v Bratislave pripomína mravenisko krížené s kinosálou. Prítmie a príjemná hudba v pozadí navodzujú dojem, že čochvíľa to už vypukne. Obrovská LED obrazovka magnetizuje takmer 250 ľudí v sále. Je 11:45 a www.mocnedata.sk oficiálne spúšťajú sekciu konferencie o Digitálnych dátach a ich využití v obchode. Rozkaz organizátorov znel jasne: „Dáta nie sú zaujímavé same o sebe, odpovede z nich áno.“ Kam sa teda reálne posúva CRM v retaile?

Diskusiu otvoril svojim príspevkom Richard Walitza, Viceprezident Mastercardu pre Digitálne technológie a Inovácie. Z jeho prezentácie je vidno, že svet sa zmenil. Ešte pár rokov dozadu by som povedal, že MasterCard sa svojou prítomnosťou snaží žehliť nie zrovne príjemný efekt kartových poplatkov na celkové príjmy obchodníkov. Richard však ukázal, že zakiaľ mnohí korunní princi šípkového retail kráľovstva posledných 5 rokov pospali, Mastercard sa posunul vpred. Z transakčných dát masterpass460vám napríklad dokážu povedať, koľko peňazí konkrétne čísla kariet utrácajú za rovnaké tovary u konkurentov. Pomáhajú tak reálne ovplyvniť targeting maloobchodu v kampaniach. Poukazujú na zákazníkov, ktorí nechávajú „veľa potenciálu“ u konkurentov, či na internete. Okrem toho dokážu spoľahlivo predikovať bonitu klienta a niekoľko ďalších pravdepodobností. Karta sa obrátila. (v tomto prípade doslova) Po prvom dejstve, kde kartové spoločnosti boli skôr „tolerovaný príbuzný“, vybehli kartové spoločnosti na scénu „zo šatne“ ako užitoční partneri. Dala by sa použiť analógia, že žijeme v monogamnej spoločnosti. Skutočne strategických partnerov môže mať zrejme kartová spoločnosť teda len zopár. Spolupráce chtivé retailové spoločnosti by rozhodne nemali otálať.  Schválne, kto vyťaží ako prvý z týchto dátových služieb  na Slovensku ?

Na scénu prichádza dáma, ktorá nás ma všetkých prečítaných. Teda aspoň tých z nás, čo postavou pôsobia ako čiarový kód. Marianna Revallová z GS1 Slovakia dopĺňa dátovú diskusiu o produktovú dimenziu. Mnoho výrobcov, či predajcov nemá údaje o svojich dátach štandardizované. Zloženia, nutričné hodnoty, či popis produktov, to všetko sa dostáva k spotrebiteľom cez grafický dizajn. Áno, znie to neuveriteľne, ale obal vyrába a do tlače zadáva marketingové oddelenie. A tak, či majú vaše FUNNY_EAN_coloredkeksy uvedené na obale správne zloženie, skôr súvisi s tým ako unavený bol grafik (keď obal navrhoval), než ako presné boli laboratória testujúce zloženie. (v mysli sa mi vynoruje výrobok z nedávnej minulosti, ktorý mal v sebe deklarovaný -7% podiel biellkovín 🙂 Diskusia s publikom sa zvrtla na to, či už existujú porovnávače, ktoré by dokázali porovnať produkty nielen cenou, ale aj nutričnou kvalitou. Na západe áno, u nás zatiaľ nie. Konštatovanie zamrzí. Prečo by sme sa predsa len nemohli v niečom „opičiť “ po tých západných trhoch? Pritom produktové dáta umožňujú spájať viacero produktov do receptov, či zaujímavých balíkov. Tak ešte raz: Prečo nie?

Prestrih v diskusii: Na scénu prichádza Martina Homoláková, Marketing a Sales manager pre 26 house spoločnosť. V zákulisí mi prezradila, že je to jej konferenčná premiéra. Tréma ju však vôbec nespútala. „Oddeľovanie off-line a on-line už prakticky nedáva zmysel„,ČSOB rozpoznanie tváre hovorí  a v sále to trochu zašumí. Rozhliadnem sa po sále a niekoľko zástupcov white-hair economy nacvičuje bulharský súhlas hlavou. Martina sa však nedá vyhodiť z miery a ukazuje postupne, ako retail môže pracovať nielen so sluchom, ale aj tvárou klienta (rozpoznávanie tváre pre ČSOB), s vôňou v obchode, facebook dátami, či dátami z Wifi zariadení a iBeaconov. Je príjemné vidieť, že aj v našich zemepisných šírkach existujú prvé lastovičky, ako pomocou dát riešiť User comfort a User experience v obchode. Navyše postupne sa komunikácia stáva obojsmerná, obchody už dokážu generovať obsah automaticky zdielateľný nielen na LCD plochy ale aj do sociálnych médií. Ešte musí niekto pamätať na to, aby ukladal tieto údaje na strane obchodu a bude to perfektné. Povzbudivé, že už možno aj v retaile na plné ústa spomenúť face recognition, či analýzu videa. Hýbeme sa vpred, Slovensko.

supermarket, potraviny Fresh obchod slovensko

Ak ste v biznise desiatky rokov, musíte buď zabetónovať svoje hviezdne roky do cementu vzťahov alebo prísť s niečim radikálne odlišným. Jaroslav Klein ukázal, že hoci prvé systémy KASO TECHNOLOGIES bežali ešte na Windows 3.11 (odkaz pre tých, čo nevedia, o čom hovorím), vybrala sa táto firma tou druhou cestou. Vyvinuli a predstavili platfromu Shopiňo, v ktorej ústrednú rolu hrá mobilná Appka. Umožňuje rodine spolu (na diaľku) vytvoriť nielen nákupný zoznam, ktorý si potom vyslaný zástupca odčiarka (odskenuje) priamo v obchode. Ale dokonca na samoobslužnej zóne môže danou appkou celý nákup aj zaplatiť. (zaujímavý je údaj, že samoplatenie v pilotnej predajni na východe Slovenska používa 15% klientov). Appka integruje letáky, vernostné karty, ale aj vedie históriu preferencií pre klienta a automaticky mu ponúka aj obľúbené varianty produktu, či ich zvyčajný počet. (zo svojej fantázie pripájam, že by vedela notifikovať obchodníka aj o zamýšlaných objemoch, ktoré si má pripraviť, keďže tovary si do zoznamu dáva rodina priebežne, ešte pred nákupom. Do budúcna možno aj priamo sa pokúsiť o Up-sell, či X-sell). Už dnes však na diaľku Shopiňo prezradí zloženie produktov, pripomenie pravidelné nákupy, či dokonca vyzve k samotnej spotrebe (napríklad liekov). Integrovaný shopping experience od slovenského výrobcu: neváham sa pridať k potlesku sály. Aj keď na pozadí tuším, že úpech konceptu bude závisieť, od toho koľkých koncových klientov sa podarí marketingovo zaujať. V každom prípade jasné BigData riešenie s ťahom na bránu. Sympatické. Uvidíme, či aj prelomové.publikum konferencie

Trochu zvláštne je, že sa medzi rečníkmi nepresadili niektoré z nových konceptov? (Yeme, Malina, …) Neberú ich veľkí hráči ešte vážne? Alebo v retaile platí, že progresívne veci (ako práca s dátami), sa dostavia až ako „luxus“, keď sa zvládne základny rozmer zásobovania a promo predajní? Ktovie koľko inovatívnych konceptov by sme mali šancu vyskúšať na našom trhu, keby bola medzi manažérmi retailu väčšia dôvera budovať nové veci skôr na hard faktoch, ako na intuícii a mnohých spoločne „odpitých“ rautoch. V každom prípade, Slovak retail summit 2017 ukázal, že s dátami v maloobchode to vyzerá predse len snubne. Len musí byť menej tých Bulharov v publiku.

– – – Ak vás zaujal tento článok alebo ste fanúšikom práce s dátami, pridajte sa do našej bezplatnej MocneData komunity. Členovia komunity majú prístup k prezentáciám a zamknutým, neverejným blogom. Členom sa môžete stať za necelú minútu TU. – – –