Sociálne siete či Second hand oblečenie. Čo je lepší biznis?

Tento týždeň sa mi dostalo veľmi zvláštneho zážitku. Keďže neraz sám šoférujem aj na dlhé vzdialenosti, zvykol som si počúvať popri jazde audioknihy. Vždy keď dopočúvam všetky čo mám, tak zablúdim na Amazon stránky a zas si objednám novú várku. Pri ostatnej objednávke som mal zrejme akosi naponáhle, lebo pri objednávaní jednej z biznis knižiek som si nevšimol, že je to vydanie knihy z roku 2009…

Keď som si niekde na pol ceste medzi Bratislavou a Prahou vložil CDčko do prehrávača, zistil som, že je to takmer 8 rokov stará kniha o sociálnych médiách. V duchu som za nadával a povedal si, že to bude iste smutno-smiešne počúvanie: autor totiž ospevoval MySpace a hovoril, že Facebook, sa asi presadí, lebo práve zaviedol možnosť vytvoriť Facebook aplikácie, ale že to nie ešte tak úplne isté, či sa mu to podarí. Prevrátil som oči a zanadával si, že to bude zrejme premárnený čas, ak bude kniha pokračovať tak „šokujúcimi“ predpoveďami. Ale drncajúca česká DÉjednička a absencia alternatívy ma nakoniec donútili, aby som nepreladil na rádio a vydržal. A potom to prišlo …

Autor začal vymenúvať jeden po druhom logické závery pre obchod a marketérov, ktoré zo zavedenia sociálnych sietí plynú. Na pozadí my bežal back check, či tieto logicky nevyhnutné zmeny naozaj robíme (lebo po 7 rokoch by sa už celkom patrilo). S každým ďalším odporúčaním rástol môj nepokoj, takmer nič z týchto nad slnko jasných princípov sme si ešte stále neosvojili! Veď posúďte sami:

1] Komunikácia sa presúva pomaly z emailov do messengerov a sociálnych sietí. Sociálne siete a chaty totiž umožňujú oveľa prirodzenejšiu diskusiu ako emaily, ktoré sú jednosmerné a kúskujú/spomaľujú komunikáciu. Na sociálnej sieti môžete začať rozhovor so svojim klientom otázkou „ako sa dnes máte?“, ale viete si predstaviť email s týmto posolstvom?! Lepšiu kvalitu komunikácie s klientom do budúcna tak bude mať spoločnosť, ktorá si pri podpise zmluvy vypýta facebook kontakt, radšej než email.

2] Netreba sa báť produkovania obsahu pre sociálne siete, kde ľudia za obsah neplatia alebo platia len zlomok ceny z tradičných médií. Je to analógia k second hand obchodu s oblečením. V skutočnosti pomerne presná analógia, lebo v spoločnosti sa nachádza skupina ľudí, ktorí sú ochotní zaplatiť za to, že niečo budú mať prví alebo vo vyššej kvalite ako ostatní. Ale je tu aj veľká skupina ľudí, ktorým nevadí, že obsah už pred nimi videl niekto iný alebo že ide o záznam nižšej kvality. Dokonca rovnako ako pri oblečení, pôvodný producent vôbec nemusí byť ten, kto predáva obsah z druhej, či tretej ruky. Rovnako ako vydavateľstva hudby nevyrábajú Jukeboxy.

3] Klienti, ktorí sa vrhli ako prví do platenej PPC reklamy, boli ochotní platiť za klik klienta. Dopúšťali sa chyby, že si zamieňali kliknutie (prejavenie záujmu sa dozvedieť viac) za nákupné rozhodnutie. PPC banery teda väčšinou boli smerované na stránky, ktoré predpokladali, že klient už „je uvarený“ pre kúpu. Túto chybu by sme nemali zopakovať pri sociálnych sieťach. Je potrebné generovať obsah pre rôzne štádia nákupného rozhodovania a robiť to navyše konzistentne, aby sme tým nemiatli klientov, ktorí sledujú celý náš feed na sociálnej sietí.

***************   Nič už neujde Tvojej pozornosti! Na blogu MOCNE DATA vznikla skupina pravidelných čitateľov, ktorí dostanú avízo na každý nový článok. Pridaj svoj email.  ******************

4] Expertov, čo zaznávajú masívne verbovanie Vašich klientov na sociálne siete netreba pokladať za bláznov, či spiatočníkov žijúcich v minulom storočí. V dnešnej dobe automatizovaných crawlerov mať na svojom fun-page kompletný menoslov svojich klientov je ako zhromaždiť veľa ľudí na jedno miesto počas bombardovania. Aj tento aspekt si treba dobre zvážiť, ak nezautočí konkurent, môže vás o biznis okradnúť priamo samotná sociálna sieť.

5] Sociálne siete sú katalyzátor produktových rozdieľov. Ak máte naozaj lepší produkt, rozpútajte súboj s ostatnými konkurentmi o to, kto dotiahne väčšiu časť svojich klientov do sociálnych sietí. Slabší produkt bude totiž vo svetle zákazníckych recenzií a vzájomných odporúčaní vyoutovaný z trhu oveľa rýchlejšie ako v prostredí tradičných médií. Naopak, ak máte slabší produkt, hlavne ho nepromujte cez sociálne siete, len tým zdôrazníte jeho nekonkurencie schopnosť.

S pokorou som dopočúval a uvedomil som si, že sme ešte stále iba na začiatku uchopenia sociálnych sietí ako biznis nástroja, hoci nám pribudlo od roku 2009 dokonca niekoľko úplne nových typov sociálnych sietí (Instagram, Pinterest, Snapchat, …). Preto prečítať (alebo vypočuť) si knihu Socialnomics od Erika Qualmana odporúčam každému, kto sa motá okolo marketingu, obchodu alebo e-commerce. (medzi časom vyšlo už aj novšie vydanie knihy) Ja ju zároveň pridávam na svoj zoznam CRM kníh, ktoré sa oplatí prečítať, lebo si myslím, že tam právom patrí. 

V jednej z posledných kapitol mi dal autor ranu z milosti. Dvomi vetami a úplne na tvrdo popísal prečo sme sa od roku 2009, keď táto knižka vyšla, nijak zásadne neposunuli. Myslím, že tento bonmot si budem ešte dlho pamätať a je trefnou bodkou za týmto blogom: „Do you always ask WHY history repeats itself ? Because we don’t listen the first time.

 

Práve si dočítal jeden z prvých blogov na novej platforme MOCNÉ DÁTA. Možno si kladieš otázku, prečo som sa rozhodol blogovať na tejto novej platforme. Rád by som vybudoval komunitu CRM ľudí v SK-CZ priestore, ktorí medzi sebou viac dieľajú. Ak máš pocit, že CRM a marketingové témy si zaslúžia viac odbornej inšpirácie, alebo si len zvedavý, aké trendy nás čakajú, pridaj sa tu.

!! POZOR !! Špeciálna akcia: Prvých 100 zaregistrovaných čitateľov MOCNE DATA blogu získajú odo mňa ako darček balík TOP 25 CRM prezentácií z tohtoročných konferencií. Nezmeškaj túto akciu a zabezpeč si svoju kópiu prezentácii TU.

Ak si chceš prečítať niektorý zo starších blogov, pozri si kompletný prehľad blogov Filipa Víteka.