VEĽKÝ ROZHOVOR o BIG DATA

Minulý mesiac ma požiadal portál SimpleTalent o rozhovor na tému BigData. Musím povedať, že som príjemné prekvapený kvalitou otázok aj samotnej diskusie, tak som sa rozhodol (aspoň čiastočne) vám obsah tohto rozhovoru sprotredkovať aj tu na mocnedata.sk.

[SimpleTalent] Žijeme už naplno v ére Veľkého brata, alebo sa to ešte zintenzívni?

[F.Vítek] Myslím si, že žijeme v ére Veľkého brata a zároveň je možné, že brat ešte vyrastie. Veľké percento svojich údajov už teraz dávame k dispozícii, či už dobrovoľne alebo nedobrovoľne. Zostávajú nám ešte nejaké oblasti, ale o tie nás podľa mňa pripraví ani nie tak naša vôľa, ale zrejme samotný vývoj techniky.

Nedávno ste zmenili zamestnanie a presťahovali sa do Nemecka. Čomu sa venujete vo firme Teamviewer?

Doteraz som sa venoval jednému trhu, jednej banke, jednej poisťovni alebo nejakej utilite. Teraz mám na starosti analyzovanie dát z celého sveta. Naša firma má 1,5 miliardy klientov. Ak v minulosti niečo prekážalo pol percentu klientov, tak to bolo väčšinou okolo päťsto ľudí, na mojej súčasnej pozícii je to 5 miliónov ľudí. Taká masa sa dosť ťažko ignoruje. Metódy na analyzovanie miliardy ľudí musia byť vo svojej podstate zásadne iné ako pri miliónoch. Napríklad sa nám objaví nejaký biznisový jav na Filipínach. Človek tam nikdy nebol, nevie, aká je to kultúra. Niečo si o tom môže prečítať, ale v princípe nie vždy rozumie do úplného dôsledku, prečo sa to deje. Vzbudzuje to vo mne pokoru, naozaj sa treba spoliehať na dáta, zanalyzovať, prečo sa to tak udialo. Človek si nemôže od stola dovoliť povedať, že jasné, to je proste tento efekt, to poznáme, to sa stalo aj pred dvoma rokmi v Španielsku.

Ako ste si vyberali vlastný tím a aké nástroje ste použili?

Na Slovensku som bol pri prijímaní prirodzene zorientovaný. Poznal som reputáciu univerzít, vedel som, na akej pozícii na trhu sa nachádzal predošlý zamestnávateľ kandidáta. No pri zostavovaní môjho nového tímu v Nemecku bola väčšina uchádzačov z Indie. Nemal som šancu spraviť si povedzme rešerš indických univerzít. Musel som preto omnoho hlbšie skúmať ľudí, aby som nadobudol v rozhodnutí istotu. Intenzívnejšie a dlhšie som sa venoval kolám, v ktorých preukazovali  schopnosti, chcel som poznať reálne prípadové štúdie. Kým predtým som už na interview tušil, ako uchádzači dopadnú, teraz najväčším filtrom prešli až pri praktických skúškach. Momentálne je pri výbere najväčším problémom nedostatočne veľký počet uchádzačov. Treba presvedčiť aj iné skupiny možných zamestnancov, nielen tých, ktorí rotujú. Osloviť ponukou aj tých naozaj kvalitných, tých, ktorí sú na svojej pozícii spokojní a možno aj rozmaznávaní zamestnávateľom.

Ako ovplyvní oblasť spracovania dát sprísnenie pravidiel ich ochrany, teda GDPR?

Bude to oveľa väčšia zmena, ako si ľudia dokážu pripustiť. Regulácia je prísna, lebo dobieha zameškané. Online prostredie dlho nebolo regulované, tolerujeme tam veci, ktoré v bežnej spoločnosti nedovolíme. Ak by sa niekto živil tým, že stojí na ulici a zapisuje si, kam chodíte, tak by ste ho udali. No je úplne normálne, že Google, Facebook, Amazon vedia všetko, nikto im to nezakazuje, ani ich neobmedzuje.

Čo sa zmení?

GDPR rozhýbe mobilitu dát. Spomínaný Google má napríklad informácie o mojich preferenciách, o stránkach, na ktoré chodím. Doteraz mohol tieto informácie využívať len ten, kto ich zbieral. Od GDPR bude mať každý, kto o mne zbiera dáta, povinnosť zverejniť ich aj mne alebo komukoľvek inému, koho ja určím. Zrazu všetky tie obrovské analytické pozadia budeme môcť využiť v náš prospech. Veď niekto tu zadarmo pre mňa robí rozsiahle analýzy môjho správania.

 

…. CELÝ PREPIS ROZHOVORU si môžete PREČÍTAŤ TU ….

Okrem iného sa v ňom dozviete odpoveď aj na otázky:

  • Čo pozitívne pre biznis prináša (inak nenávidené) GDPR? 
  • Ako zaujať najlepších kandidátov na dátových analytikov?
  • Aké bizarnosti prináša dátová zodpovednosť za 250 krajín sveta?
  • Čo si HRista môže legálne zistiť o kandidátovi vopred pred pohovorom?
  • Aké nové trendy v analytike zamestnancov očakávame?
  • Ako sa vysporiadať s nedostatočným objemom dát pre natrénovanie AI v HR?