Čo zanechá zemetrasenie v supermarkete (nielen v Taliansku)

Vo svetle obavy o holé životy a domovy obyvateľov pri zemetraseniach so zatajeným dychom sledujeme obrázky rúcajúcich sa domov a ľudí vybiehajúcich na ulicu. Zemetrasenia však majú veľmi nepríjemné dopady aj na veci, ktoré nám možno nenapadnú na prvé zamyslenie. Solídnou spúšť za sebou nechajú

Zemetrasenie v obchode

otrasy zeme aj v takom supermarkete. Porozbíjané nealko, alko nápoje či oleje, cez toho múky, korenia, čistiace prostriedky či mliečne výrobky, z chladničiek vytekajúce rozmrazené polototvary. Pre personál, ktorý sa vráti „deň po“, úplna pohroma a slzy frustrácie.

Akokoľvek apokalypticky pôsobia tieto zábery, prírodné otrasy nie sú jediné závažné „disruption„, ktoré sa na odvetvie maloobchodu valia. Technológie, ktoré si prerazili svoju cestu do retailu, pripravujú podobné kruté otrasy, avšak po ich príchode nebude stačiť „len“ poupratovať uličky medzi regálmi.

Možno si spomeniete na firmu Dunnhumby, ktorá začínala ako dvorná agentúra TESCO siete v UK a ktorá dnes patrí medzi svetových lídrov v analytike dát z maloobchodu. Keďže ich biznis stratégiou je prinášať inovácie v analýze obchodných dát, ako najlepšie zabezpečiť, že vám neujde žiadna novinka na poli dátovej analytiky? Nuž naistejšie je dané inovatívne projekty priamo financovať a tak Dunnhumby založil dcérsku spoločnosť Dunnhumby Ventures, ktorá je private equity spoločnosť podporujúca start-upy práve v oblasti analytiky obchodných a nákupných dát.

dunnhumby venturesNuž a práve zástupcovia Dunnhumby ventures po 3 rokoch fungovania tejto spoločnosti prichádzajú so Zoznamom zemetrasení v retaile, ktoré už sa testujú v iných krajinách. Tie najdôležitejšie z nich som si dovolil Ti v krátkosti zhrnúť tu:

Neustála prítomnosť mobilného telefónu vo vreckách zákazníkov z našich klientov spravila potenciálne nebezpečných špiónov konkurencie. Službám ako InfoScout sa totiž podarilo namotitovať státisíce klientov, aby si skenovali svoje účty po zaplatení. Akékoľvek zmeny v sortimente alebo v cene produktu sa Vaša konkurencia vďaka takejto službe môže dozvedieť okamžite po tom, čo daný výrobok kúpi prvý Váš zákazník (ktorý je súčaťou Infoscout projektu). Podobnou cestou sa vybrali aj iné služby, ktoré nefinancuje Dunnhumby ventures ako napríklad ReceiptHog.

Gamification so zákazníkmi ponúka naozaj úderné možnosti aj v oblasti Competition research. Pomocou služby ako ProductTube môžete zákazníkom zadať úlohu (assignment), na základe ktorej Vám veľká skupina zákazníkov spraví Mysteryshopping konkurencie (alebo Vašej vlastnej prevádzky) a nahrá vám o priebehu dokonca video. Prípadne môžete požiadať užívateľov, aby Vám nahrali video ako presne používajú váš, či konkurenčný, produkt. To všetko za zlomok ceny, ktorú by ste zaplatili prieskumnej agentúre.

Ešte mocnejšou verziou gamification, ktorá však už má zásadný vplyv na zisky vašej spoločnosti sú projekty ako Check out 51. Táto mobilná appka Ti zobrazí možnosť kúpiť si konkrétny produkt a nech si ho kúpiš v ktoromkoľvek obchode, vráti ti späť časť peňazí ako zľavu za kúpu. Čo na prvý pohľad vyzerá ako ďalšia zľavová Appka je v skutočnosti veľmi mocný nástroj. Stačí si uvedomiť, že firma môže ponechať svoje ceny v jednotlivých obchodoch nastavené pre všetkých vyššie, ale len cielene konkrétnym klientom produkt zľavniť, navyše na čas aký uzná sama za vhodné. Takýmto krokom okrem in0ho nabúrava aj  cenové modely reťazcov, ktoré vidia rast dopytu pri tej istej predajnej cene a nerozumejú prečo Tvoj brand zrazu tak rastie.

Ak je tvoja firma dodávateľ do supermarketu a máte predaj svojich tovary rozložený medzi viac reťazcov, agregovať celkový dopyt po vašich produktoch napríklad v rámci daného mesta môže byť (kvôli rozličným zonáciám) konkurenčných sietí pomerne zložité. Aplikácie ako  Askuity dokážu zagregovať predajné údaje z jednotlivých výstupov reťazcov, pospájať nákupy geograficky alebo podľa iných kritérii (napr. časť dňa, keď si klienti kupujú tvoj produkt). Umožnuje ti tak vidieť aj les, nielen jednotlivé stromy.

Fascinujúcú revolúciu do supermarketov prináša aj virtuálna realita. Pomocou nástrojov ako Labelinsight alebo iných je možné zamieriť fotoaparát Tvojho telefónu na uličku s konkétnymi potravinami a aplikácia Ti priamo zobrazí šípky, ktoré potraviny vyhovujú tvojej diete alebo zdravotným problémom. Aplikácia rovnako dokáže priradiť čísla jednotlivým produktom podľa toho, ktoré obsahujú najmenej tukov, cukrov, či iné kritéria, ktoré si môžeš sám zvoliť v aplikácii.

Azda najfuturistickejšie vyznievajú inovácie, ktoré do retailu prinášajú TescoLabs alebo Softrobotics. Tieto spoločnosti už prišli s robotmi, ktoré sa dokážu sami prechádzať po predajni a zistiť, ktoré produkty chýbajú v policiach, skontrolovať Merchandise dohody (naozaj sú produkty na správnej poličke) ako aj skontrolovať, či cenovky produktov sú správne aktualizované. Skenuje pritom samotné produkty, ich obaly a EAN kódy, takže poradí si aj s rozhádzaným tovarom v poličkách.

Maloobchod v horizonte niekoľkých najbližších rokov čakajú významné zmeny, niektoré z nich podobne drastické ako zemetrasenie. Čím skôr aj náš slovenský a český maloobchod začne tieto zmeny realizovať, tým menej sĺz frustrácie bude manažérov prevádzok čakať „deň-po“ zavedení týchto zmien niektorým z konkurentov.

BONUS pre registrovaných užívateľov

Práve ste dočítali verejnú časť blogu. Registrovaní užívatelia portálu MOCNÉ DÁTA si môžu ako bonus vypočtuť aj audionáhrávku rozhovoru s Dunnhumby ventures, v ktorom popisuje niektoré ďalšie inovatívne spoločnosti a detailnejšie predstavuje projekty, ktoré sú stručne zhrnuté v tomto blogu. Ak ťa zaujíma detail, tu sa môžeš aj ty stať registrovaným užívateľom portálu.