Získať inšpiráciu do nového roku pokladám za veľmi dôležité. Našťastie sa mi dostala do rúk zbierka predpovedí, ktoré pre magazín Wired zostavilo 55 inovátorov a výskumníkov z oblasti využitia dát a umelej inteligencie a technológií. Každý z nich odpovedá na otázku: “Čo prelomové prinesie rok 2018 v oblasti dát a techniky?” Prinášam vám druhú polovicu z TOP 15. Ak vaše pozornosti ušla prvá polovica, môžete sa k nej vrátiť.
9] Rok, keď plasty prvý krát poklesnú
Hoci pre krajinu, kde neexistuje ani povinnosť vratných PET fliaš, to môže znieť vzdialene, rok 2018 bude asi prvý rokom, keď sa ľudstvo začne odvracať od plastov. Za svoju existenciu ľudstvo vyprodukovali asi 8 miliárd ton plastových obalov. Z toho 6,3 miliardy skončilo na skládkach alebo na dne oceánov. Toto enormné znečistenie sa ľudstvu postupne začína vypomsťovať. Poviete si, dobre, ale čo sme ako ľudstvo vymysleli ako náhradu za plasty a čo zároveň nie je rovnako nevhodné pre našu prírodu? Odpoveď na túto otázku naozaj existuje: morské riasy. V Ázii sa podarilo vyšľachtiť typ morskej riasy, ktorá dokáže vyrásť až tri metre do dĺžky denne a je vhodné tenká pre použitie ako vlákno. Hoci my, tu na Slovensku, o tom nechyrujeme, existujú už prvé fľaše a obaly z tohto materiálu. Navyše ide o vskutku perspektívny materiál, lebo rastie voľne v prírode bez potreby hnojív alebo starostlivosti a podľa výpočtov vedcov by menej ako 0,1% hnedých rias na svete stačilo na nahradenie všetkých PET fliaš na svete. Umelohmotná fľaša sa rozkladá v prírode 700 rokov, fľaša z morských rias sa v prírode rozloží za 6 týždňov.
10] Drony prerazia do poľnohospodárstva
Naši predkovia boli zvyknutí chodiť na pole každý deň. Skontrolovať ako sa darí, poliať či pohnojiť, ak bolo treba, prípadne očistiť políčko od buriny. Neskôr sme vytvorili sejačky, traktory a kombajny, aby sme efektívne vedeli obrobiť väčšie polia. Veľké stroje však zanechávajú za sebou na poliach „obete“, nie sú príliš ekologické a na ich obsluhu stále treba ľudí. (aj keď to posledné sa snažia vyriešiť autonómne traktory). Riešením, ktoré odstraňuje všetky tri problémy vyzerajú byť drony. Dokážu pozorovať a ošetrovať polia zo vzduchu a teda neničiť samotnú úrodu. Navyše môžu byť ľahko ovládané na diaľku alebo dokonca automatizované na pravidelné prelety. V spojených štátoch sa predpokladá na rok 2018 predaj 300.000 dronov a poľnohospodárstvo bude po bezpečnosti hneď druhé odvetvie kam budú drony smerovať. Ak sa chcete nechať inšpirovať tým, ako užitočné môžu byť drony v prírode, pozrite si toto video. [k tejto téme plánujem samostatný blog ]
11] Uchopíme pevnejšie svoje súkromie
V Európe to celé začne GDPR reguláciou. Od mája 2018 sa misky váh súkromia výrazne naklonia v prospech koncového užívateľa, keď získa tvrdo vynútené právo stiahnuť, obmedziť a vymazať akékoľvek dáta o sebe v ľubovoľnom IT systéme (s výnimkou tých vládnych). Tento rázny krok však nielen zatrasie marketingom a procesmi na kontakt s klientom, prinesie zároveň úplne nový rozmer služieb. Informácie, ktoré o nás nazbieral Google alebo Amazon, vôbec nemusia byť otravné alebo pohoršujúce. Je v nich určite aj veľa užitočných informácií, z ktorých doposiaľ mohli ťažiť len dané spoločnosti. Teraz budú dostupné aj nám, bežným smrteľníkom. Ako užívateľ budete môcť teda stiahnuť si dáta z Google o vašej ceste do práce a poskytnúť ich nejakej aplikácií, ktorá vypočíta optimálnu cestu do práce, aby ste ušetrili čas. Podobne to môže byť so spánkom, pohybom, nákupnými preferenciami. (predstavte si, že sa presťahujete a aplikácia vám vyhľadá potraviny, ktoré sú čo najviac podobné tým, ktoré ste kupovali v domovskej krajine), plus nájde ich najvýhodnejší nákup (prípadne priamo objedná). Aby ste však mohli svoje informácie legálne presúvať medzi jednotlivými aplikáciami, budeme potrebovať niečo ako (bankový) informačný účet. A to bude jedna z hlavných technológií najbližších mesiacov. [k tejto téme plánujem samostatný blog ]
12] Digitálne partnerstvá podmínujú úlohu štátu
Sociálne siete významne zasiahli nielen do našich životov, ale intenzívne podkurujú aj oficiálnym inštitúciám v spoločnosti. Crowdsourcing (skupinové, synchronizované konanie) a Crowdfunding (moderné formy finančných zbierok) v kombinácií dokážu výrazne hýbať svetom. Ak dnes nejaká komunita ľudí narazí na spoločný problém (napríklad chýbajúce detské ihrisko), dokáže sa zorganizovať a dokonca aj finančne vyzbierať na vyriešenie tohto problému. Pritom sa nikdy nemusia ani stretnúť. Pospolitý ľud tak získal možnosť vyplniť diery po (alebo dokonca priamo oponovať) štátnej moci. Prvou vážnou ilustráciou tejto sily bola Arabská jar, kde organizácia ľudí cez sociálne siete zosilnila verejné demonštrácie. Sila týchto príležitostí sa prejavila aj pri prijímaní Parížskej klimatickej dohody, kde zoskupenie starostov veľkých miest sa dalo dokopy naprieč krajinami a spolu presadilo hromadnú pripomienku voči oficiálnej pozícii štátnikov v rokujúcich v Organizácii Spojených nádorov, pardon Spojených národov. S narastajúcou nedôverou vo verejné inštitúcie, možnosť samoorganizovať sa môže prebrať aktivitu v niektorých kompetenciách, ktoré si uzurpovali štáty alebo samosprávy. Veľkej mase dobre organizovaných ľudí totiž nebude nič sväté. A to by mali politici výrazne spozornieť.
13] Amazon šliapne na otlak Facebooku a Googlu
Ak sa manažmenty Facebooku a Googlu budia zo sna kvôli niečomu, tak to potom určite bude Amazon. Za ostatné obdobie sa skôr menovaným dvom hegemónom podarilo ovládnuť trh s digitálnou reklamou. Postupne z neho vytlačili menších hráčov a užívajú si duopol. Na prvý pohľad je teda nepochopiteľné, ako by tieto digitálne pevnosti mohli padnúť vďaka „nejakému online obchodu“, ktorý je sám výrazným inzerentom u týchto dvoch hráčov. Fígeľ spočíva v tom, že FB a Google ovládajú trh reklamy iba v podobe, kde človek aktívne zadáva informácie (napr. do vyhľadávača). Akonáhle sa však zmení spôsob interakcie človeka s technikou, ich nedobytné opzície majú Achylovú pätu: „Alexa, nájdi mi reštauráciu s Gréckou kuchyňou v okruhu 5 km a objednaj taxi na cestu tam.“ Áno, mobilní asistenti raz preberú našu interakciu s počítačmi a teda všetky formy displej reklamy budú zbytočné. Alexa vám ich nezobrazí. Ale môže vám povedať o ponuke, ktorá „ona“ pokladá za zaujímavú. Preto Amazon enormne investuje do rozšírenia svojich zariadení s audio asistentmi. Majú tak totiž reálnu šancu ukradnúť zaujímavú časť miliardového reklamného trhu. [k tejto téme plánujem samostatný blog ]
14] Banky dostanú výchovné zaucho
Rok 2018 bude možno rokom nádeje pre mnohé odvetvia, určite to však nebude bankovníctvo. Banky čaká dvoj úder v podobe regulácie, ktorý nielen výrazne zatne do nákladov, ale potenciálne podkope odvetvie ako také. Podľa PSD2 regulácie sú banky povinné zverejniť prístup k transakčným dátam klienta v digitálnej podobe komukoľvek, koho tým poverí samotný klient. Unikátne informácie o nákupoch kartou, prevodoch a celkovej finančnej situácii si klient bude môcť z ľubovoľnej banky v Euro zóne presunúť do Whatsappu alebo svojho účtovného programu. Pritom sa to však celé nezastaví. Nielen, že si budete môcť do jednej aplikácia zhromaždiť svoje finančné účty, môžete z nej rovnako vydávať pre banku záväzné pokyny, čo s peniazmi urobiť. Na prevod peňazí sa už nikdy nebudete musieť prihlásiť do pôvodného elektronického bankovníctva banky. Banky (ak sa nespamätajú) sa tak stanú len zúčtovacími centrami, ktoré budete vedieť jedným šmahom prstu na dotykovej obrazovky vymeniť za úplne iné. Pokojne vody bankovníctva tak v najbližších mesiacoch začnú vrieť .
15] Blockchain v Hudobnom priemysle
Aplikácie blockchainu (technológie, ktorá stojí aj za BitCoinom a inými kryptomenami) sa pokúšajú preniknúť do rôznych oblastí biznisu a života. Ich možnosť zabezpečiť bezpečný prenos bez potreby „centrálneho dozorcu“ sú považované za novú príležitosť, ako realizovať výmenu medzi ľuďmi. Akúkoľvek výmenu. A tak si blockchain našiel svoje uplatnenie aj ako nástroj na organizovanie tajných party. Pomocou tokenov distribuovaných len medzi „zasvätenými“ (a za ktoré sa platí samozrejme len kryptomenami), sú organizátori schopní oznámiť miesto a čas konania koncertu len úzkemu okruhu pozvaných, bez obavy, že by sa o tom dozvedeli nevhodné osoby alebo polícia.
Vplyv Blockchainu na hudbu však spočíva aj v niečom oveľa podstatnejšom, ako je organizovanie underground party a koncertov. Základným poslaním blockchain technológie je odstránenie prostredníka alebo medzičlánku medzi výrobcom a koncovým konzumentom. Práve hudobné vydavateľstvá sú typickým príkladom medzičlánku a limitujúcim faktorom pre komerčný predaj hudby. Vydať úspešný album bez zmluvy s vydavateľstvom bolo kedysi nemysliteľné. Ale umelci ako Imogen Heap (a mnohí iní) sa pokúšajú zbúrať toto archaické pravidlo a pomocou Blockchainu vydávajú (a úspešne predávajú) svoju hudbu priamo koncovým spotrebiteľom. Ak sa ujme Blockchain ako spôsob finančnej podpory umelcov, dokáže to výrazne rozšíriť ponuku novej hudby, ako aj urýchliť tvorbu umelcov, ktorí by mohli vydať nový single vždy, keď ich k tomuto nakopne múza.
< … pozrite si aj prvú polovicu 2018 Trendov … >
Niektoré z uvedených tém si určite zaslúžia aj detailnejší rozbor a tak sa objavia v samostatných blogoch na mocnedata.sk už čochvíľa.
Ktorý z uvedených trendov bude PRE VÁS TEN NAJDôLEŽITEJŠÍ? Ktorému naopak NEVERÍTE, že sa v 2018 reálne stane? Podeľte sa o svoj názor TU.
Publikované dňa 28. 1. 2018.