Dnes som pri browsovaní webom narazil na zaujímavý graf od Business Insideru, ktorý jednoducho vysvetľuje, prečo Amazon raz určite bude aj významnou dopravnou spoločnosťou. Graf zachytáva rozdiel medzi nákladmi na zaslanie tovaru svojim zákazníkom (horná čiara) a poplatkami za poštovné (dolná čiara), ktoré Amazon vyberie od klientov. Žltá plocha medzi týmito dvoma čiarami predstavuje celkovú stratu, ktorú Amazon utrží na balnom a poštovnom.
Keď sa grafu lepšie prizriete, všimnete si, že táto strata sa šplhá až na 5 miliárd USD ročne. A teraz prichádza pointa: Ak si pozriete najpredávanejšie prepravné lietadlá Boeingu, úplne novú 767-300 F kúpite po zľave (ktorú Amazon z tejto cenníkovej ceny určite vyjedná) za cca 180 mil USD. Ak by sa teda Amazon namiesto aktuálneho systému cudzieho doručovania rozhodol zainvestovať do vlastnej siete, tak za ekvivalent ročnej straty si môže kúpiť 27 takých lietadiel! (To, že si ich nakoniec rozhodli radšej leasovať je pre nich len nástroj výhodnejšej daňovej optimalizácie.)
Je teda naozaj len otázkou času kým Amazon bude aj veľkým leteckým prepravcom. (dnes už má 20 lietadiel). Asi nie prepravcom v osobnej doprave (lietadlá na náklad sa nedajú použiť aj na prepravu osôb), ale cargo prepravcom celkom istotne. Vlastnou flotilou lietadiel by totiž dokázal výrazne znížiť náklady na doručovanie tovaru.
Druhou možnosťou ako by Amazon mohol znížiť svoje shipping náklady je digitalizovať čo najviac obsahu, aby fyzický presun nemusel byť vôbec nutný. Tento krok však naráža na dlhodobo želaný rast počtu sortimentov, ktoré chce Amazon ponúkať. Teda aplikovateľná by bola táto stratégia iba pre masívnejší predaj služieb alebo digitalizovanej hudby, videa, kníh a časopisov. (to mimochodom vysvetľuje prečo Amazon bol ochotný rozdávať čítačky Kindle za veľmi priaznivých cien pre koncového používateľa).
*************** Nič už neujde Tvojej pozornosti! Na blogu MOCNE DATA vznikla skupina pravidelných čitateľov, ktorí dostanú avízo na každý nový článok. Pridaj svoj email. ******************
Zostáva teoreticky ešte aj tretia alternatíva a tou je predaj pomocou celosvetovej siete menších lokálnych partnerov, ktorí na Amazone vyklikanú objednávku vybavia v tej či danej krajine v mene Amazonu. Tento druh stratégie už takisto niekoľko rokov reálne Amazon praktizuje, ale spolupracujúci partneri zrejme neboli ochotní vzdať sa ešte ďalšej časti svojej marže v prospech Amazonu. Rovnako vytvoriť v každej krajine zoznam partnerov pre celú šírku sortimentu Amazonu tiež nie je zrejme jednoduchým orieškom.
Nech to teda akokoľvek obraciame, prevádzkovanie (leteckej) prepravy sa javí pre Amazon ako nevyhnuteľné a zároveň konkurenciou tažko napodobiteľné.
Na záver, už len na odľahčenie, out-of-the-box uletená otázka: Neoplatilo by sa Ti, Amazon, radšej zainvestovať do výskumu teleportu? Predsa 5 miliárd USD už je výskumný grant, ktorý by dokázal divy 🙂
Práve si dočítal jeden z prvých blogov na novej platforme MOCNÉ DÁTA. Možno si kladieš otázku, prečo som sa rozhodol blogovať na tejto novej platforme. Rád by som vybudoval komunitu CRM ľudí v SK-CZ priestore, ktorí medzi sebou viac dieľajú. Ak máš pocit, že CRM a marketingové témy si zaslúžia viac odbornej inšpirácie, alebo si len zvedavý, aké trendy nás čakajú, pridaj sa tu.
!! POZOR !! Špeciálna akcia: Prvých 100 zaregistrovaných čitateľov MOCNE DATA blogu získajú odo mňa ako darček balík TOP 25 CRM prezentácií z tohtoročných konferencií. Nezmeškaj túto akciu a zabezpeč si svoju kópiu prezentácii TU.
Ak si chceš prečítať niektorý zo starších blogov, pozri si kompletný prehľad blogov Filipa Víteka.
Publikované dňa 31. 10. 2016.