CRM rébusy [6. kolo]

Tento blog je súčasťou série článkov, ktoré ponúkajú čitateľom praktické problémy z marketingového cielenia na klientov a ukazujú, ako dané problémy riešiť. Keďže tento druh “mozgovej gymnastiky” si našiel svojich stabilných riešiteľov, môžem dnes hrdo spustiť už šieste kolo lúštenia CRM rébusov. Ak ste zmeškali predchádzajúce kolá a chcete sa inšpirovať postupmi, ako tiešiť tento druh úloh, pozrite si Zadanie 5. kola (+ jeho riešenia), Zadanie 4.kola (+ jeho riešenia) úlohy a riešenia 3.kola, 2.kola alebo 1.kola CRM hádaniek.

Zamerané na telefón

Aby ste sa mohli lepšie sústrediť na jeden typ úlohy, rozhodol som sa celé kolo zacieliť na rovnaký zdroj údajov. Všetky hádanky tohto kola sa teda odohrajú nad dátami (mobilného operátora) o používani mobilného telefónu. Verím, že je to téma, ktorá nám je, vzhľadom na vysokú penetráciu smartfónov medzi SR obyvateľmi, všetkým dostatočne blízka. Zároveň však chcem upozorniť, že pri riešení úloh nie je vhodné sa limitovať tým, ako mobil používaš ty. Potrebné je pozerať sa na to, čo všetko užívateľ môže s mobilom robiť vo všeobecnosti, bez ohľadu, či ty sám tieto služby používaš. Prezradím aj to, že v rámci Telco informácii je možné skúmať, koľko a kam klient telefonuje a SMSkuje, aký typ stránok navštevuje na webe, s kým je v kontakte, kde sa pohybuje alebo ako blízko je k iným užívateľom danej siete.

Summer-Holiday

Úloha 6.1 – Kam klienta poslať na dovolenku [ukážková úloha]

V posledných kolách som sa stretol s názorom, že niektorých čitateľov odradil od hádania fakt, že si nevedeli predstaviť odkiaľ začať. Veľmi často však aj pomerne triviálne riešenie má solídnu šancu na úspech. Proste sa netreba báť! Uvádzam teda premierovo v tomto kole aj jeden ukážkový príklad, ako s dátami pracovať. Verím, že to osmelí viacerých z vás sa pridať do hádania ostrých úloh.

Zadanie úlohy: Na základe telekomunikačných dát o klientovi, ako by ste pre neho vybrali vhodnú dovolenku?

Riešenie úlohy:

  • Prvé, čo je potrebné zistiť o akú destináciu dovolenky by klient mohol mať záujem. Asi každého napadne najprv preveriť, kde všade klient bol v roamingu. Tu však treba uplatniť filter na to, čo sú pracovné cesty a čo dovolenka. (na toto overenie existuje viacero prístupov ako dĺžka pobytu, intenzita používania mobilu počas danej cesty, počet iných ľudí s môjho okolia, ktorí sú v danom čase so monu v zahraničí, …)
  • Druhou základnou dilemou je vybrať typ dovolenky. Hoci niektoré krajiny sú jasne morské (Kanárske ostrovy, Karibik) alebo horské (Švajčiarsko, Rakúsko), je veľké množstvo krajín pri ktorých nie je jasné, aký je váš účel dovolenky. Tu vás chcem upozorniť, že z roamingových dát sa síce dozviete, že klient bol trebárs v Taliansku, ale už nezistíte, či bol v Dolomitoch lyžovať alebo ležal na pláži pri Rimini. Na spresnenie typu dovolenky je potrebné skombinovať nejaké iné náznaky toho, čo som v danej krajine robil (kde som parkoval cez SMS, stránky ktorých miest a múzeií som si pozeral na webe, …)
  • Tretím podstatným faktorom je ako sa tam chcem dostať. Niekto chce ísť vlastným autom, lebo sa bojí lietania alebo má veľa batožiny, iní chcú naopak čo najrýchlejší presun. Každý druh dopravy bude mať iný záznam v mojom používaní telefónu. Odlíšiť let od auta je pomerne jednoduché, horšie je napríklad rozoznať auto od vlaku. Poradím, že sa tu sa dá pomôcť napríklad tým, že sa niekto pripojí na wifi na niektorej z púmp alebo naopak browsuje stranky počas presunu (to je dosť nepravdepodobne za volantom). Ti najsvedomitejšie by mohli porovnať prechody medzi jednotlivými hranicami s poriadkami vlakov či dialkovych autobusov. Napríklad medzi BA a Benátkami až toľko vlakov nechodí, takže by sa dalo dostopovať presné prekročenie hraníc danými spojmi.
  • Možno by vás nenapadlo, ale súčasťou výberu ideálnej dovolenky je aj preskúmať v akej zostave je pre daného klienta pohodlné na dovolenku vyraziť. Otestovať sa dá, koľko ľudí z mojich blízkych (často si voláme a píšeme) išlo na rovnakú cestu. Niekto sa chce sám zašiť do hôr, niekto naopak ide s rodinou k moru.
  • Drobnou perličkou je, že z Telco dát sa zisiť, či ste šli na dovolenku cestovkou alebo individuálne. Jednak to môže o vás prezradiť browsovacia história pred dovolenkou (kupujem sám lístky či ubytovanie, verzus browsujem last minute ponuky na internete). Ale pomerne spoľahlivo sa to dá identifikovať aj pomocou telefonóv, ktoré cestujú so mnou. Slovákov nie je na tomto svete až tak veľa a tak, keď sa počas celej doby hýbe so mnou 20 slovenských mobilov, ide zrejme o organizovaný výlet. Dobrým indikátorom je aj fakt, že cestovky majú v danom mieste pobytu aj svojich delegátov (ide o služobný telefón právnickej osoby, ktorá má v predmete podnikania predaj zájazdov), prípadne mi od takejto spoločnosti prišli SMS a emailom pokyny pred a počas dovolenky.

Tak čo, nebolo až také hrozné, nie ? 🙂  Dôležité je si položiť tie správne otázky a potom sa zamyseliť, ako by to bolo možné z klientského správania odhaliť. Poďme teda na ostrú úlohu:

For Sale Real Estate Sign in Front of Beautiful New Home

Úloha 6.2 – Vyber mi ideálne bývanie [súťažná úloha]

Predstavte si, že mobilný operátor sa rozhodol vstúpiť na trh s nehnuteľnosťami. Ako použijete dáta mobilného operátora, aby ste pre konkrétneho klienta vybrali ideálnu nehnuteľnosť, ktorú mu ponúknuť? Pre účely tohto cvičenia môžete ignorovať, či daná nehnuteľnosť je aj skutočne na predaj.

Poďte, skúste pridať svoje riešenie! Je to jednoduché, svoje riešenia stačí poslať do 26.3.2017 do 23:59 na adresu info@mocnedata.sk. Tri najlepšie riešenia získajú 20EUR poukážku na nákup kníh v kníhkupectve www.martinus.sk.

Ak sa vám súťažná úloha zdá jednoduchá a chcete potrápiť svoje závity ešte viac, skúste nasledovnú dobrovoľnú, bonusovú otázku. Pre účasť v súťaži nie je táto druhá úloha povinná. V prípade rovnosti bodov zo súťažnej úlohy však môže byť prihliadnuté práve na kvalitu riešenia bonusovej otázky.

massage

[Bonusová úloha pre fajnšmekrov] Úloha 6.3 – Ktorého z klientov by potešil poukaz na masáž?

Telco operátor nakúpil veľký počet poukazov masáž ako benefit pre svojich zamestnancov a obchodných partnerov. Poukazy sa však nestihli v danom čase vyčerpať, tak sa operátor rozhodol rozdať nepoužité poukazy medzi svojich klientov. Ako by ste vybrali 2000 najvhodnejších klientov, pre ktorých by takýto poukaz potešil a ocenili by ho.

Ak máte akúkoľvek otázky k zadaniam, neváhajte sama spýtať tu, alebo napíšte email na info@mocnedata.sk.

Teším sa na Vaše riešenia!


Publikované dňa 16. 3. 2017.