Prekvapivé zmeny vo Fraud manažmente

Odhaľovanie podvodov patrilo vždy medzi kráľovské disciplíny dátovej analytiky. Totiž už od momentu, keď sa začalo pracovať s digitálnymi stopami, nabralo odhaľovanie novú epochu. Samozrejme detegovanie podvodov tu bolo ešte pred nástupom digitálnej doby, také poisťovne sa museli zaoberať „podivnými“ zhodami náhod už v čase, keď sa hlásili poistné udalosti čisto na papier. Zlomovým momentom pre odhaľovanie podvodov však bola premena vstupov do elektronickej podoby. Hlavnou úlohou pri riešení podozrivých prípadov je totiž preskúmať vstupy (resp. okolnosti) danej situácie. Kým to musel robiť človek, kontroly na podvody boli skôr námatkové. Ľudská sila totiž detailne dokázala preskúmať len vybranú vzorku tisícov prípadov. Akonáhle sa však vstupy ocitli v digitálnej podobe, prvé „preosiatie“ všetkých prípadov mohol urobiť počítač na miesto človeka a to zvýšilo počet celkovo preverených prípadov. Človek sa následne venoval iba tým prípadom, ktoré stroj po primárnom preskúmaní vyhodnotil ako  pravdepodobnejšie na podvod.

Typické formy a odvetvia podvodov

Celá podstata odhaľovania podvodov by bola pokojne na samostatný blog, kto vie, možno sa niekedy v budúcnosti podujme autor na historický exkurz cez túto tému. Tón v tomto ohľade udávali hlavne finančné spoločnosti, lebo s virtuálnymi vecami ako sú peniaze, sa hold ľahšie podvádza a falšuje. Postupne tak vznikali modely na podozrivé platby kartou, nie úplne úprimných úverových záujemcov, či umelé uplatňovanie si šekov, kupónov, poistných nárokov  alebo výhod vernostného programu. Ak ste teda robili vo fraude, zväčša ste sa pretĺkali s niektorým z finančných odvetví.

Podvrhy však mali po nežnej revolúcii aj jednu veľmi hmatateľnú podobu. Možno nie tak nebezpečnú ako falošné platby kreditkou, ale predsa častú. Napoviem, že heslom tohto podvodu bolo „Viac prúžkov, viac adidas.“

Viac prúžkov, viac …

Áno, fake oblečenia, kabely a iné spotrebiteľské tovary boli vyše desaťročie symbolom podvrhu, s ktorým sme sa bežné stretávali. Na rozdiel od finančných podvodov, ktoré verejnosť poburovali, nákup „akože značkového“ tovaru bol vnímaný normálne, neraz dokonca ako „skvelá kúpa“. Do dokonalosti tento jav dotiahli tureckí predavači „prudko lacných značkových hodiniek“, ktorý svoj predajný argument vystavali ako „This is a real fake, not from China“

Tak ako roky zástavu boja proti podvodom niesli finančný sektor a falošný spotrebný tovar, v poslednej dobe sa fraud detection presunul do veľmi zaujímavých, ba až priam prekvapivých odvetví. Ak teda patríte medzi anti                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     -frauďákov, toto sú odvetvia, v ktorých sa môžete pozrieť po novej práci:

Pre nás ostatných zostáva len na zamyslenie, ako boj proti podvodom ovplyvní umelá inteligencia. Avšak pozor, s jej účasťou treba rátať nielen na strane odhaľovania podvodov, ale aj na opačnej strane rieky. Tak ako digitálne spracovanie overovania podvodov totiž zväčšilo počet prípadov, ktoré je možné preveriť, rovnako digitálne technológie môžu byť použité na vytvorenie tak vysokého počtu podvodov, že môžu zahltiť a paralyzovať odhaľovacie mechanizmy. Lebo ak si spomeniete, vo väčšine filmov o brilantných bankových lúpežiach to celý čas vyzeralo, že vylúpiť sa ide niečo úplne iné, ako čo sa nakoniec vylúpilo. Darmo, dymová clona dávno už nie je technikou len prepadové komanda oslobodzujúceho rukojemníkov. Ale o tom fakt až niekedy inokedy …


Publikované dňa 24. 10. 2017.