Kedy ste chytili povestnú zlatú rybku, ale zúžila by svoje prianie iba na veci, ktoré má v ponuke (nie nutne na sklade) niektorý z e-shopov: Na aké tovary by ste uvedené priania využili počas Korona krízy? Než sa pustíte do ďalšieho čítanie, schválne, skúste si spraviť svojich top 5.
Okrem aktuálnych údajov o priebehu Korona vírusu, prípadne určenia miery, na koľko už máme vypnutú krajinu, snažím sa na Mocnedata.sk pozerať aj na „vedľajšie vplyvy“ na náš život, ktoré nám táto kríza prináša. Trochu vo všeobecnosti sme sa na to pozreli v týchto prvých 2 blogoch série. Minule sme si zodpovedali aj to, či Koronakríza zomelie Vašu prácu. V dnešnom 4. pokračovaní seriálu by som sa chcel pozrieť na to, ako Koronavírus ovplyvnil naše nákupné priority.
KTO HOVORÍ
Iste existujú o týchto trendoch aj slovenské dáta (niektoré čiastkové od Nielsenu som dokonca mal aj k nahliadnutiu). Povedzme si to však otvorene, náš trh je relatívne malý a tak prípadné výkyvy v dopyte jednotlivých kategórií môžu byť spôsobené aj slabou logistikou niektorých tovarov (droždie ?) ako aj tým, čo všetko sa dá a nedá na internete nakúpiť (poznáte niekto naozaj funkčný e-shop na stolárstvo?). Rozhodol som sa preto siahnuť po dátach z oveľa väčšieho trhu Severnej Ameriky. Áno, život Američanov a Kanaďanov môže mať určité špecifiká, ale sami budete prekvapení ako veľmi podobný je tomu nášmu, keď zrazu musíte zostať sedieť doma v karanténe. Rozhodol som sa preto pre účely tohto blogu použiť prehľad zostavený americkým agregátorom e-commerce STACKLINE, ktorý zostavil prehľadný rebríček 100 kategórií s NAJVYŠŠÍM NÁRASTOM záujmu (= víťazi) a 100 kategórií s NAJVYŠŠÍM POKLESOM (= porazení) záujmu nakupujúcich počas Korona krízy. Schválne tipnete si správne, čo do nich patrí?
VÍŤAZNÉ TOVARY KORONA krízy
V rebríčku top 100 tovarových kategórií, ktoré sa stali nepostrádateľnými počas tejto náhlej krízy, určite nájdete veci, ktoré nás neprekvapia. Ako Jednorazové ochranné prostriedky (+670% nárast dopytu), prípadne Lieky proti kašľu (+535%), či Cestoviny (+249%), ktoré boli vybrakované ako prvé už počas našich prvých dní karantény jak v Nemecku, tak na Slovensku. Prekvapivým skokanom roka sú však Domáce pekárničky (+652%), ktoré to dopracovali na celkovú druhú priečku (!) zo všetkých možných kategórií. Iste, snaha mať čerstvé pečivo bez nutnosti ísť do potravín každý deň, je pomerne pochopiteľná, veď práve spomínané droždie je signál podobného typu z našich končín. Čo ma však zarazilo, je že ľudia sa vrhli na nákup pekárničiek. Keď sa nad tým zamyslíte, znamená to, že začali doma piecť chlieb po prvý krát. To bude pomerne ponurá správa buď pre pekárov po kríze alebo pre trh so (second hand) pekárničkami (potom, čo ich už všetci nebudú potrebovať). Tento trend samozrejme stiahol so sebou aj dopyt po Múke (+238%) a Cestových zmesiach (+160%).
To, že sa medzi top 10 nachádzajú aj Činky ma až tak neprekvapilo, ale zarazila ma intenzita ich nárastu o +307%. Znamená to, že väčšina ľudí ich berie ako dostatočnú náhradu za návštevu fitka, lebo Fitness Equipment išiel hore „len“ o +170%. Pikantériou v tomto zmysle je, že z konkrétnych športov to do 100 dopracovala len Jóga (+154%) a Ping Pong (+89%) Takže, ak chcete ísť s dobou, tak podvíhať činky, ponaťahovať sa jógou a potom šup pinkať si o stenu (alebo na kuchynskom stole).
Položka, ktorú som v Top 100 naozaj nečakal, boli Počítačové monitory (+172%), pretože v čase regulárnej krízy, elektronika je kategória, na ktorej ľudia šetria. Preto som sa ponoril hlbšie do toho, prečo sa vlastne táto kategória vyšplhala tak hore, že dokonca predbehla v raste detské plienky, či toaletné potreby. Javí sa, že nemalá časť ľudí na Homeoffice nemala na svoju prácu dostatočné vybavenie, prípadne rodina sa neuspokojila s jednou spoločnou telkou pre všetkých členov domácnosti. To len opäť podčiarkuje, ako bizárna táto kríza je.
Koronavírus popchol ľudí aj k urýchleniu (ináč odkladaných) výmen Chladničiek (+160%) alebo k predzásobeniu sa potravou pre miláčikov, Mačacia strava (+162%) a Psia strava (+159%). Zatvorené kaderníctva sa podpísali aj pod rapídny nárast záujmu o Farby na vlasy (+115%). Výčet kategorií, ktoré stoja za zmienku, ukončíme Skladačkami a úlohami pre Šikovné ruky (+117%), ktoré majú vypĺňať čas, ktorý nepohltil Ping Pong (a iné aktivity). Všimnite si, že do top 100 sa neprepracovali knihy (hoci vieme, že porástli o desiatky percent. To je však málo na Top 100.)
OČI PRE PLAČ
Medzi porazenými tiež nájdeme niekoľko kategórií, ktoré asi neprekvapia. Pánska konfekcia (-62%) a Dámske oblečenie (-59%) sú asi logické závery. Včera sa dokonca ku mne dostal vtip na túto nôtu, ktorý hovoril: „Ženy už nemajú problém s tým, ČO na seba. Avšak muži zadržte oslavné chorály! Novým problémom je, že si to nemajú KAM obliecť“ Brutálna je však miera výpadku pre tieto kategórie. Vyzerá, že tohtoročná kolekcia pôjde výrazne pod cenu, aby sa jej obchody s oblečením vôbec zbavili. Aj keď ktovie, keď prestane byť problém KAM, možno sa vráti zase staré dobré ČO. 🙂
Logický, ale ťažko vopred uhádnuteľný, je „celkovo absolútny porazený“ koronavírusu, líder smutného konca rebríčku. Sú to Cestovné Tašky a Kufre, po ktorých dopyt klesol za jediný mesiac o likvidačných -77%. S tým nepochybne súvisí aj výpadok Fotoaparátov (-64%), ale aj Pánskych (-64%) a Dámskych plaviek (-59%), Slnečných okuliarov (-43%) alebo Camping príslušenstva (-39%). Pomerne prekvapivý je však pokles predaja Hudobných nástrojov (-34%), Teleskopov (-44%), Mobilných telefónov (-38%) alebo Kalkulačiek (-31%), u ktorých sa mi spojitosť s aktuálnou krízou hľadá už ťažšie. Ak nákupy indikujú, že nám za krízu možno pribudne niekoľko nových majstrov stolného tenisu, naopak blede to vyzerá s Volejbalistmi, keďže tovar pre tento druh športu poklesol o celých -31%.
Ak sa chcete začítať do detailu rebríčku, ponúkam vám ho tu v celej dĺžke. Tak čo? Trafili ste svoje kategórie?
Na záver drobná poznámka. Niektoré kategórie sa možno po odznení sociálnej izolácie vrátia späť do pôvodného režimu. O (ne)opakovateľnosti dopytu sme hovorili sme spolu hovorili už tu. U niektorých však dopady budú viac ako dočasné. Preto, ak radi špekulujete na burze, tento zoznam môže byť inšpiráciou pre to, aký druh odvetví nakúpiť alebo predať. Samozrejme, plne na Vašu zodpovednosť.
Publikované dňa 15. 4. 2020.