Na volebné moratória existujú rozmanité názory. Na Slovensku prevážila obava, že “pofidérne” prieskumy tesne pred dňom volieb by mohli strhnúť na svoju stranu určité skupiny voličov (ktoré chcú voliť víťaza). A tak sa posledné dva týždne pred konaním volieb nesmú zverejňovať prieskumy verejnej mienky. Ako voliči sme tak ukrátení o sledovanie výsledkov boja kandidátov. A pritom úplne zbytočne …
Nefunkčná ochrana
Zákon totiž zakazuje 14 dní pred a počas priebehu volieb zverejňovať výskumy verejnej mienky. Avšak uvedené ustanovenie je bezzubé hneď z troch dôvodov:
A] zakazuje zverejňovať len prieskumy verejnej mienky priamo o kandidátoch. Ak by ste zrealizovali výskum s otázkou, na ktorej adrese sa budú podľa viac najviac tešiť z výsledku volieb na prezidenta a uvideli adresy jednotlivých kandidátov (odhliadnime od toho, že ich ľudia nepoznajú), tak nejde o prieskum verejnej o kandidátoch.
B] zákon zakazuje zverejňovať len prieskumy, ale vôbec nezakazuje zverejňovať kľudne iné indikátory, ktoré napovedajú o podpore kandidátov (ako návštevnosť ich stránok, postupný vývoj v sume darovaných peňazí pre jednotlivých kandidátov, súčet ľudí, ktorí boli na meetingu jednotlivých kandidátov, …)
C] Zákon sa vzťahuje iba na územie SR, na ktorom platí naša jurisdikcia. Ak sa nejaký občan Nigérie, Číny, či Nového Zélandu rozhodne urobiť si prieskum o tom, ako dopadnú Slovenské prezidentské voľby a zverejniť tento prieskum vo svojej krajine, nik mu v tom nebráni. Jediné, čo sa nesmie stať, nik z lokálnych médií nesmie takúto správu zo zahraničia prevziať. Uvedený prieskum však môže byť kľudne verejne dostupný na zahraničnej internetovej stránke.
Ochrana pred manipuláciou prieskumami je teda zjavne iba formálna. To, či sa človek dostane k informáciám o zmenách v podpore kandidátov teda závisí iba od šikovnosti konkrétneho občana. Myslím si, že nadchádzajúce voľby budú veľmi dôležité. Preto ľudia, ktorí sú bližšie spätí s dátami by mali pomôcť dorovnať Vaše šance zostať informovaní o vývoji v podpore kandidátov aj počas posledných 14 dní pred voľbami. Kvalitnú robotu v tomto ohľade už urobil Gabo Tóth na tejto stránke, kde monitoruje denno-denne zmeny v duchu vyššie uvedeného bodu B], odporúčam vám si to pozrieť. Ja sa pridám a pridám ďalšie pohľady typu B] (t.j. metriky podpory kandidátov iné ako prieskumy)
Šefčovič rozhodne už tretí
Zakiaľ posledné, legálne zverejnené prieskumy ukazovali poradie Čaputová, Šefčovič, Harabin, aktuálne príznaky poukazujú na tom, že zrejme prišlo k radikálnej zmene. Ak si zoberieme dáta z Google trends (stránka monitorujúca ako veľa ľudí si hľadá informácie o jednoltivých kandidátoch), zistíme, že hoci po vyhlásení kandidatúry jasne predčil Maroš Šefčovič kandidáta Štefana Harabina, aktuálne sa pomer radikálne obrátil. Špeciálne vývoj posledných pár dní je prekvapivý, až šokujúci:
Mráz po chrbte prináša aj pohľad na ďalší ukazovateľ, konkrétne Alexa Page rank, ktorý zostavuje priamo Google a slúži na porovnanie celkového záujmu o danú stránku na základe návštevnosti a odkazov iných webov na danú stránku. V tejto metrike dokonca Štefan Harabin predčil aj Zuzanu Čaputovú a jeho stránka je podľa oficiálnych štatistík Googlu 703tia najžiadanejšia stránka v Slovenskej Republike (Čaputová = 882 a až Šefčovič = 3390).
Ak sa až tak v Slovenskom internete nevyznáte a potrebujete si to k niečomu prirovnať, tak vedzte, že Automobilka Škoda alebo UPC sú niekde okolo čísla 500 – 600:
Pre korektnosť treba povedať, že Alexa Page rank metrika zvýhodňuje do istej miery stránky, ktoré existujú dlhšie, pretože neumožňuje nováčikovi vyletieť z nuly hneď na výslnie. Harabin svoju stránku prevádzkuje (pôvodne ako svoj blog) už oveľa dlhšie, čomu nasvedčuje aj fakt, že za posledné týždne sa jeho Alexa skóre už menilo len jemne, zakiaľ skóre Čaputovej raketovo rástlo. (čo sa o Šefčovičovi vôbec nedá povedať). Ale aj tak, je to zdvihnutý výstražný prst.
Čo spôsobuje túto prekvapivú zmenu?
Možno si kladiete otázku, čo spôsobuje túto prekvapivú zmenu. Navonok totiž stránky Štefana Harabina nie sú ani pútavejšie ani presvedčivejšie. Nahliadnuť do zákulisia nám umožňuje pohľad na ďalšiu zaujímavú metriku, konkrétne Intenzitu vyhľadávania na Youtube. Ak sa pozrieme, ako sa v tejto rovine darí vyššie uvedeným trom kandidátom, naskytne sa nám nasledovný pohľad:
Pritom dátumovo sa prudké nárasty Štefana Harabina na YouTube zhodujú s vypustením dvoch videí: Kazačok tohto kandidáta na pesničku speváka zosnulého v minulom týždni (z osobných dôvodov sem nebudem dávať priamo link) a videa z rozhovoru tohto kandidáta s redaktorkou SME. Niektorí môžu namietať, že obi dve videá mohli v skutočných volebných preferenciách skôr ublížiť ako pomôcť, lebo z nich vyšiel prinajmenšom neseriózny. Nuž, pre týchto neveriacich Tomášov pripájam ešte jedno poučné porovnanie.
Aj negatívna reklama, žiaľ, je reklamou
Ak existuje na Slovenskom poli niekto, kto je prototypom toho, že videá na YouTube mu oveľa viac škodia ako pomáhajú, tak to určite je …. (áno, mnohí ste správne uhádli) kpt. JUDr. Andej Danko. Myslím, že nech už zvolíte ľubovoľné video z YouTube o našom predsedovi NRSR, iste sa zhodneme, že nezvyšuje jeho morálny kredit ani mu nevytvára širšiu voličskú základňu. To je však užitočné pre naše porovnanie, lebo zároveň to dokumentuje aká časť Slovenského internetu sa na YouTube zabáva na politických videách bez toho, že by daného politika nutne volila. Preto, keď preložíme mieru záujmu o jeho videá a videá kandidáta Harabina, odhalí sa dôležitý trend:
Do začiatku kampane sa ich sledovanosti pohybovali na približne rovnakej úrovni. Obaja boli terčom len posmechu. Za posledné týždne však modrá krivka Š. Harabina začala výrazne stúpať a za posledný týždeň boli videa prezidentského kandidáta vyhľadávane na YouTube 10x častejšie ako pána kapitána. Iste. Môžete namietať, že Harabín sa „zhovadil“ 10x viac ako Andrej Danko, ale nepochybne uznáte, že latka predsedu parlamentu je v tejto disciplíne tak vysoko, že toto nie je realistické vysvetlenie.
Ostáva teda priznať si druhé možné vysvetlenie, že videá Š. Harabin sa nepozerajú len pre výsmech, ale pre reálny záujem o tohto kandidáta.
Čo nám z toho plynie?
Zo všetkého vyššie uvedeného sa dá o mnohom polemizovať, ale jedno je nad nebo jasnejšie. Kandidát Maroš Šefčovič už je v aktuálnych náladách voličov jasne na treťom mieste. Zároveň súboj o prvé a druhé miesto, postupujúce do ďalšieho kola volieb nie je vôbec nezaujímavý. Netreba zabúdať, že všetky hlasy Šefčoviča a Kotlebu sa len veľmi ťažko budú „guľať“ smerom k Z. Čaputovej v druhom kole. Rovnako, už spomínané metriky z blogu Gaba Tótha ukázali, že raketovo letiaca podpora Čaputovej doznala po útokoch cez “ liberálne témy“, “Milosť Kiskovi“ a “neskúsené dievča“ určité korekcie. Rozdiel medzi prvým a druhým kandidátom sa tak neustále stenčuje.
To je dôvod, odložiť všetky pseudo povinnosti (na ktoré bude nespočetne mnoho iných šancí počas 5 ročného mandátu najbližšieho prezidenta) a vybrať sa voliť už v prvom kole. To je aj dôvod, prečo my celá rodina cestujeme na Slovensko hodiť do schránky náš hlas. Urob tak prosím aj ty!
Pýtajte sa ľudí okolo
Na záver dodám, že podľa dlhodobých štatistík až niečo viac ako 20% voličov sa rozhoduje posledných 24 hodín pred samotnou voľbou (vrátane pár minút za samotnou plentou). Skúste sa ľudí na pracovisku, na tréningu, či káve najbližší týždeň spýtať, či už vedia, koho pôjdu voliť. Nemusia Vám povedať to meno, len či už sú rozhodnutí. Ak povedia, že nie, naznačte im dôvody, pre ktoré chcete voliť vy svojho kandidáta. Keď sa spýtajú na konkrétne meno, nechám to na vás, ako otvorení budete chcieť byť. Ak však naozaj chcete pomôcť svojmu kandidátovi, povedzte im, koho budete voliť vy. Možno ich tým ušetríte sobotného tipovania. Pevnú ruku na urnou, prajem!
Mohlo by vás ešte zaujímať:
Dáta UKÁZALI PRAVDU o prezidentských kandidátoch
Voľby sú ako HADOOP
5 NAJDôLEŽITEJŠÍCH analýz o prezidentských voľbách
Publikované dňa 10. 3. 2019.