Ako si vyberajú data manažérov … [Diel2.] – Reakcia na ponuku

Ak ste k tomuto blogu prišli náhodou, ide o druhý diel zo seriálu o tom, Ako si zahraničné firmy vyberajú data manažérov? Tento seriál vznikol na základe mojich vlastných skúseností s hľadaním si manažérskej práce v oblasti analýzy dát za hranicami SR a ČR. Hlavným cieľom seriálu je umožniť sa vyhnúť niektorým chybám, ktoré som urobil ja a možno ušetriť vás niektorých sklamaní. Blogy na seba nadväzujú, preto ak ste nemali zatiaľ možnosť, odporúčam vám pozrieť si aj prvý diel seriálu.

Krok 2: Ako správne „Zareagovať na ponuku“ alias Peklo zapeklité 

V prvom kroku sme si popísali, ako nájsť správne ponuky. Keď už máme zaujímavé ponuky pred sebou, čaká nas tŕnistá cesta ako na ne zareagovať. Bez toho, že by som chcel nejak prehánať, táto etapa procesu zahraničného angažmá je asi najväčším peklom. Veď posúďte sami:

Prvou zásadnou odlišnosťou západného procesu reagovania na ponuky je, že takme každá firma používa nejaký systém na samo-registráciu. Teda aby vybavili všetky súhlasy na spracovanie údajov, ako aj automatizovali archivovanie podkladov, každá firma má portál, kam sa musíte zaregistrovať, zriadiť si heslo a následne zadať údaje do štruktúrovaného dotazníku. Údaje, ktoré sa do týchto formulárov zadávajú su takmer vždy v rozsahu celého CVčka plus zopár údajov navyše. Ak ste už v kariére čo-to absovovali, vyplnenie takého vstupného dotazníku vám zaberie 15-20 minút na jednu pozíciu. A to lezie poriadne do času aj na nervy. Najmä, ak na konci celého procesu prepísania CVčka do štruktúrovaných polí od vás chcú pripnúť PDFko daného životopisu.

Naštastie, pri nemalom počte firiem existuje možnosť, ako sa tomuto klávesnicovému mučeniu vyhnúť. Zahraničné portály totiž ponúkajú možnosť vytiahnuť údaje priamo z DOC formátu vášho CVčka alebo doplniť údaje z LinkedInu alebo XINGu. Na väčšine portálov však konverzia priamo zo CVčka funguje žalostne a zväčša len popchá nesprávne údaje do nesprávnych polí. Za to integrácia s LinkedInom funguje perfektne. Preto sa oplatí mať detailne vyplnený LinkedIn profil (ako na to sme preberali v 1. dieli seriálu), ušetrí vám to enormné množstvo času pri reagovaní na ponuky.

Že okrem vyplnených údajov do formulárov budete musieť mať ešte predsa aj klasické CVčko, je pre mňa prekvapením. V každo prípade vám postačí jedno v AJ, netrápte sa prekladaním CVčka do jednotlivých jazykov krajín, kde sa uchádate o prácu. Nie je to vôbec nutné. Ak sa však uchádzate o rozličné pozície (napr. Data Scientist alebo Head of BI) vytvorte si rozličné CVčka pre každú takúto pozíciu. Nie žeby ste si mali vymyslieť iné pozície v kariére, ale zdôraznite z jednotlivých zamestnanach to, čo viac súvisí s daným druhom pozície. Len prosím nazvite súbory tak, aby z nich nebolo zrejmé, že máte viac verzií CV (takže určite nič ako „Filip_Vitek_verzia_datascience.docx“

S pojmom Motivačného listu (alebo aj Cover Letter) ste sa zrejme stretli aj pri niektorých ponukách v našich krajoch. Zakiaľ však u nás ide skôr o čerešničku na torte, na západe je pre mnoho pozícii motivačný list povinným dokumentom a bez neho vám nedovolia ukončiť prihlásenie sa na pozíciu. Zvyčajne sa očakáva text max do jednej A4, ktorý odpovedá na otázku „Prečo práve ja a práve vo Vašej firme?“Motivačné listy sú trochu pasca na kandidátov. Je totiž takmer nemožné napísať generický motivačný list pre rozmanitosť firiem a pozícii, na ktoré sa budete hlásiť. Odporúčam preto, podobne ako CV vyrobiť si niekoľko verzií pre rôzne typy pozícii a pred odoslaním do nich vkladať presný názov danej pozície (prípadne firmy) z inzerátu a dokument si vždy nanovo uložiť. Automatické systémy totiž dokážu odhaliť, že ste ako „originálny“ motivačný list odoslali súbor, ktorý vznikol 2 týždne pred vypísaním danej pozície.

Pri CVčku a Motivačnom liste sa však zoznam dokumentov, ktoré budete musiť pripojiť ešte nekončí. Väčšina potenciálnych zamestnávateľov sa vás spýta na blogy, sociálne siete alebo iné formy expertného obsahu, ktorý ste vytvorili. (tu som mal trochu výhodu). Ak sa hlásíte na data science pozícice, nie je vôbec zvláštné, že sa budú pýtať na GitHub konto. (forma verejného prezentovania kódov, ktoré ste sami vytvorili) Na manažérske pozície to však nemusí byť až tak dôležité. Postupne v čase som zistil, že veľmi pomáha, ak máte konkrétne projekty zo svojej histórie zosumarizované do Osobného Project showcasu, ktorý detailne rozpipláva konkrétnú úlohu a váš prínos v danom snažení.  Na ukážku pripájam jednu stranu z môjho vlastného Project showcasov:

crm_showcase

Keďže s týmto u nás existuje pramálo skúseností, neváhajte sa mi ozvať na info@mocnedata.sk , ak chcete poradiť alebo pomôcť so svojim Project showcase.

Tak ste to úspešne všetko nahrali a skompletizovali a odošlete. Spokojne si zotriete pot z čela a odfúknete. Otvoríte ďalšiu ponuku a … tam od vás chcú to isté znovu celé odznova. Tento proces je naozaj pekelne úmorný a otravný. Po 20 zadaní svojej pozície spred 10 rokov začnete nenávidieť, že ste vôbec niečo v ten rok robili. Jediné, čo viem odporúčiť je obrniť sa trpezlivosť a vydržať. Len pre ilustráciu počas svojho hľadania som ja zareagoval na 473 ponúk. Po prvých asi 250 som prišiel na to, že niektoré (z tu spomínaných) portálov dokážu na jeden klik vyexpedovať rôzne verzie Cover lettru, rôzne CVčka, či dokonca prílohy. Moje prvé reakcie na ponuky zvyčajne zobrali tak 20-30 minút času. Ku koncu snaženia sa mi podarilo stlačiť ten čas na cca 8 minút, čo mi umožnilo za rovnaký čas reagovať na 3-4 krát viac ponúk.

Možno si poviete: „Čo mu šibe? Na čo reagovať na 400 ponúk?“ Nuž, vedzte, že na západe je síce veľa príležitostí, ale aj veľa týpkov rovnako alebo podstatne lepších ako ste vy. Na pozície, ktoré som reagoval ja, sa v priemere prihlásilo ďalších cca 120 – 160 ľudí. Ak by sme predpokladali, že aspoň polovica z nich má porovnateľné zručnosti ako vy (toto je veľmi optimistický odhad), tak (ak nepokašlete ďalšie kolá výberu), tak by ste 1 finálnu ponuku mali dostať približne z každých 60-80 ponúk na, ktoré zareagujete. Ak si budete chcieť vybrať z viacerých ponúk, čaká vás teda nutnosť zareagovať aspoň na 200 ponúk. Môžno budete mať trochu viac štastia, ale konkurencia tam vonku je noazaj krutá.

V tomto ohľade vám skvele dokáže pomôcť ešte jedna funkcia LinkedIN, ktorá prémiovým užívateľom umožňuje po rozkliknutí konkrétnej pracovnej pozície vidieť: koľko iných ľudí okrem vás sa už prihlásilo, aké sú najčastejšie Skills iných kandidátov aj odhadnúť koľko percent kandidátov má na danú pozíciu kvalitnejší profil ako je ten váš. Môžete sa tak neskôr sústrediť na to reagovať iba na ponuky, kde ste medzi favoritmi, alebo kde sa neprihlásila „polovica Hlohovca“.  Zainvestujte 1-2 mesačné predplatné prémiového LinkedIn účtu, naozaj to prináša hodnotu, ktorá stojí za tých pár EUR.

Náš príbeh bude už čoskoro pokračovať tretím dieľom o tom S čím všetkým sa môžete stretnúť v prvých kolách. Sledujte mocnedata.sk a nenechate si újsť pokračovanie tohto seriálu.

Mohlo by vás ešte zaujímať:

Krok 3. – Prvé kolá pohovorov

Počkaj, Filip, ty meníš prácu?

Krok 4. – Inteligenčné a odborné testy

Krok 1: Ako nájsť ponuky Data Analytickej práce