Čo ďalšie prinesie Apple? 9 prekvapivých alternatív

Či už ste priaznivcom “Nahryznutého jablka” alebo Apple z duše nenávidíte, jedno sa im musí nechať. Za posledné desaťročia spustili niekoľko zásadných trendov v oblasti spotrebnej elektroniky a IT. Či už to bol umieračik pre hudobné CDčka v podobe iTunes (a s ním spojený iPod) alebo to bolo odzbrojenie NOKIE (a iných výrobcov telefónov) beztlačidlovým iPhonom. Menovať by sa z histórie Applu dalo ďalej, ale tá podstatná otázka je skôr: Čo bude ďalším prelomom z dielne tejto firmy?

Predpovedať budúce technologické zlomy od Applu je ťažké nielen preto, lebo svoje “budúce kone” veľmi dobre tají, ale najmä preto, že každý veľký počin tejto firmy bol založený prevažne na zmene biznisového modelu a zásadnej zmene správania užívateľov, ktoré boli vždy zásadným prekvapením. Erudovane odhadnúť budúce Apple výrobky si teda netrúfne hocikto. Magazín WIRED  však o to požiadal 9 popredných expertov tejto oblasti a tu sú ich pohľady:

Neviditeľná technika. Možno to nevnímame zásadne, lebo sa to deje po krokoch, ale väčšina krokov v IT viedla k tomu, že užívateľ má čoraz menší kontakt so samotným výpočtovým srdcom a výkonom zariadení. Operačné systémy neustále znižujú počet vecí, ktoré človek môže (v ich argumentoch musí) konfigurovať. S nástupom Siri, cloudových aplikácií a zariadení ako Apple Watch sme postupne odrezaný od toho, čo sa deje pod pokličkou (rozumej v procesore). AZEEM AZHAR [z Cronycle] si preto myslí, že Apple nás postupne privedie do éry Neviditeľnej techniky. Neviditeľnej nie preto, že by bol z priehľadného materiálu, ale preto, že sa naplní povaha hlášok zo Sci-fi filmov “Počítač, vyhľadaj všetky informácie o <xxx> a povedz nám, čo ďalej robiť” (prípadne pre fajnšmekrov “KITT, poďme tam po vedľajších cestách, aby si nás nevšimli”). Dobu, keď s počítačom bolo potrebné vedieť pracovať, nahradí obdobie, keď počítač začne s nami komunikovať “rečou nášho kmeňa”. A to doslova. Výpočtový výkon priamo v hodinkách, telefónoch či tabletoch prestane byť dôležitý, lebo tieto zariadenia sa stanú len prijímačom našich prianí a pokynov a ich skutočné vykonanie bude zabezpečovať nejaký vzdialený počítač. Technika sa tak v určitom zmysle pre nás stane naozaj neviditeľná.

Výrazný vstup do obsahu. Hoci “jabĺčko” je známe najmä pre svoje hardwarové počiny, v skutočnosti má “na svedomí” aj niekoľko zásadných SW či dokonca obsahových prielomov. Zavedením iTunes naučil ľudí kupovať pesničky po kusoch, nie po albumoch. S príchodom AppStore nás naučil dokupovať si “virtuálne veci” do hier alebo “pustiť žilou” za jednotlivé aplikácie. SARAH LACY [Pando] preto predpovedá, že Apple (pomocou akvizícií) skonsoliduje svoj mediálny arzenál. Príklad Apple Music (aj keď stále zápasiacej so Spotify) je jasný dôkaz toho, že keď vlastníte veľký (digitálny) obchodný dom, začať v ňom predávať vlastný obsah je nielen možné, ale aj slušne profitabilné. Medzi odborníkmi preto pulzuje presvedčenie, že Apple Music nie je posledný segment ovsahu, ktorého sme sa od Apple dočkali. Sarah však zároveň dodáva, že chlapci z Netflicu, či Amazonu, už začínajú mať citeľný náskok, takže “jablčáci” by mali švihnúť kostrou.

Domáce jablko. Firma Apple nám priniesla niekoľko zásadných prielomov v používaní elektroniky (Macintosh, iPhone, iPad). Napriek tomu experti pozorujú, že zaostáva za Googlom alebo Amazonom v oblastiach ako autonómne autá, virtuálna realita, či hlasové systémy. Aby sa dotiahli v tomto ohľade na konkurentov, GADI AMIT [FitBit designer] si myslí, že Apple sa intenzívne vrhne na (zatiaľ) fragmentovaný trh s domácimi systémami. Tento trh predstavuje potenciál s biliónovou hodnotou v dolároch, takže niečo, čo iste aj predstaviteľov láka. Navyše aktuálne ponúkané riešenia sú väčšinou svoj stojné, izolované zariadenia bez integrácia s inými dôležitými systémami v rodine. Za to Apple má sovje vlastné počítače (iMac), domáce siete zábavy (Apple TV), reprosústavy (Beats) a mobilné telefóny a tablety. Na trh uviedlo aj svoj HomePod aktívny reproduktor, akési skríženie hlasového ovládania a Audio sústavy. Apple dôslednejšou integráciou svojich zariadení (a príchodom 5G sietí s väčším prietokom dát) dokáže teda vyradiť káblové televízie, pevné linky a mnohé iné služby dnes nakupované od špecializovaných poskytovateľov. (o to viac dáva zmysel odsek o obsahu – poznámka mocnedata.sk). OD tohto statusu je už len kúsok k polohe univerzálneho rozhrania pre komunikáciu kuchynských, bezpečnostných či iných domácich systémov. Ak sa to Applu podarí, na práčke či chladničke budúcnosti tak možno budeme hľadať označenie “Kompatibilné s Apple Home”.

Záchranár.  Keď Apple uviedol na trh iWatch, pre mnohých to bol len ďalší displej, z ktorého na mňa môžu vykúkať emaily, či mini aplikácie. Pre relatívne obmedzené funkcionality prvej verzie Apple hodiniek, niektorí dokonca posmešne dodávali, že Apple už vám nemal čo predať do vrecka, tak musel vyliezť na zápästie. S postupom času však iWatch pribudli nové senzory, výpočtová sila aj lepšia konektivita s ostatným svetom. To vedie LEANDERa KAHNEYho [CfAoSM, Demos] k názoru, že Apple použije tento produkt na razantnejší vstup do sektoru zdravotníctva. Ako postupne pribúdajú do zariadenia senzory na monitorovanie životu a životného štýlu užívateľa, iWatch by sa mohli stať nielen detektorom zdravotných problémov, ale priamo záchrancom života. Stavy ako epileptický záchvat, hyperglykémia, infarkt či mozgová príhoda užívateľa vie rozpoznať a včasne privolať potrebnú pomoc. V niektorých futuristických verziách tohto produktu, možno pomocou elektród priamo aj posielať elektrické signály do správnych častí nervovej sústavy pacienta, aby pomohol priamo na mieste alebo tlmil bolesť.

Otroctvo z mobilov.  V roku 1976 sníval (vtedy iba 21 ročný) Steve Jobs o tom, že prinesie počítač každému z nás. O niekoľko desaťročí neskôr k tomu aj významne prispel, veď 1/3 populácie používa smartfón, ku popularizácii ktorého výrazne prispel. Tento fascinujúci fenomén má však aj svoje odvrátené stránky (viac tu). S mobilmi a ich neustálym spojením s internetom sme sa stali vazalmi týchto. Nie náhodou viaceré štúdie ukázali, že prvú vec, po ktorej človek siahne ráno, keď sa zobudí je smartfón. TONY FADELL [CoInvertor of iPod] preto zdôrazňuje, že hoci mnohí si myslia, že závislosť od smartfónov je skôr problémom Facebooku (a podobných), v skutočnosti sa všetko odvíja od funkcií samotného zariadenia. Hardware zároveň má “moc” regulovať či odoprieť užívateľovi používanie aplikácií, ak by to bolo v rozpore s jeho zdravím. Súčasťou problému je aj to, že hoci v strave vieme, čo sú dobré proteíny a nie príliš vhodné tuky, v digitálnom svete nemáme jasne pomenované, čo je ešte v norme a čo už je nezdravé používanie týchto technológií. Preto prvým krokom, nazdáva sa Fadell, je aby výrobcovia vytvorili jednoduché nástroje na sledovanie svojej digitálnej spotreby. Tieto funkcie však nesmú byť schované v 3tej úrovni menu nastavení, ale mali by byť dostupné rovnako ľahko ako odblokovanie obrazovky, či dokonca sa proaktívne ozývať. Odborníci sa v tomto ohľade spoliehajú na “prvý ťah” Applu aj preto, že je vnímaný ako ten, kto udáva trendy (a tento problém je u iOS užívateľov ešte vypuklejší, lebo žijú rýchlejší život).

Mocné iMessage. Ku koncu tohto roka sa Apple chystá uskutočniť veľkú zmenu, keď spustí Business chat, nástroj, ktorý umožní pomocou iMessage správ firmám priamo kontaktovať konečných spotrebiteľov. Hoci niektorí zlomyseľne poukazujú na to, že je to len kopírovanie WeChatu, ktorý tento krok už umožnil v Číne, faktom zostáva, že pôjde o krok výrazne revolučný. Otvorením stavidiel komunikácie pre firemný sektor nielen zasadí ďalšiu ranu SMSkám (viac tu), ale umožní obísť aj cielenie cez reklamné, či mediálne agentúry. CONNIE CHAN [Andreessen Horowitz] preto nepochybuje, že tento prielom v komunikácií s klientom povedie k ešte výraznejšiemu posunu k mobilnej verzii ako prvotnej platforme na nákup a servis klienta. Avšak na to, aby Apple so svojim Business chatom mohol uspieť voči WhatsAppu a iným messengerom, bude nutné, aby udelil iMessage niekoľko “neférových” výhod. Apple zrejme umožní iMessage ako jediným hlbšiu integráciu so základnými iPhone aplikáciami ako Kalendár, Wallet, Music či Files. Udelenie výhradnej integrácie s ApplePay by bolo jadrovou zbraňou, lebo by v podstate okamžite vyradilo z hry (na iOS zariadeniach) všetky platobné služby ako PayPal či služieb ako u nás populárne Viamo. Na zaplatenie bude stačiť odpísať v chate cez iMessage “I agree to buy now”., navyše budete mať garanciu vrátenia peňazí, ak by išlo o podvodné vylákanie peňazí od vás. Okrem dopadu na e-commerce, ktorý si viete asi predstaviť, to nepochybne povedie k ešte väčšiemu rastu významu chatbotov. Stroj už tak nielen bude vedieť vás presvedčiť o kúpe, ale rovno aj skasírovať.

Najväčšia univerzita a úplne bez školného.  Enormný obchodný úspech Apple produktov spôsobil, že Apple doslova sedí na halde peňazí. Ich hotovostná “zásoba” (ak sa to vôbec dá tak označiť) je väčšia ako celý akciový trh Ruska. Ak by sa rozhodli, môžu si kúpiť celý Boeing a Nike v ten istý deň bez toho, že by si museli požičať čo i len cent (a to by ani nemuseli rozbiť celé prasiatko).Čo rozumné (a strategicky hodnotné) teda s takou hotovosťou urobiť, aby priniesla Applu ďalšie zhodnotenie? SCOTT GALLOWAY [NY University Stern School of Business] predpovedá, že Apple by mohol byť prvou firmou na svete, ktorá postaví Univerzitu svetovej úrovne bez akéhokoľvek školného. Študenti (nielen) v Amerike sa zadlžujú obrovskými čiastkami, aby zafinancovali svoje vzdelanie. Aby svoj dlh splatili musia sa na 5-10 rokov “dobre” zamestnať. Pritom školné na popredných univerzitách kontinuálne rastie (najmä kvôli inflácií platov profesorov). Prečo teda neotočiť tento prastarý biznis model? Apple spustí Univerzitu, kam budú síce prísne prijímačky, ale štúdium bude zadarmo. Študent sa však musí zaviazať, že po skončení štúdia odpracuje určité obdobie buď pre Apple alebo pre partnera, ktorý sa rozhodne od Appla si absolventov “objednať”. Čo teda potrebujete, aby ste mohli založiť kvalitnú univerzitu. V prvom rade priestory a kvalitných učiteľov. V niektorých krajinách už Apple experimentuje v prepožičiavaniu svojich Apple Store a firemných officov na večerné komunitné aktivity, spraviť z nich posluchárne pravidelného Univerzitného vyučovania by bolo teda zjavne veľmi jednoduché.  S hotovosťou na stole, prestížou značky a armádou 123 000 zamestnancov po celom svete určite nebude ťažké nájsť niekoľko desiatok odborníkov ochotných učiť na Apple University. Jasné, zrejme nebudú učiť medicínu alebo teológiu, ale biznis a IT odborníkov, ktorí majú čo študentom odovzdať určite nájdu aj priamo medzi svojimi radami. Mnohí by “vraždili” za predmet vyučovaný Tim Cookom alebo Jonym Ivom, ale Apple má ponúknuť toho oveľa viac (pozri zoznam možných tútorov). Tento projekt by navyše pre Apple nemusel byť “charitatívny”, lebo ak sa im podarí pritiahnuť naozaj tých najtalentovanejších, na trhu je iste dosť spoločností, ktoré radi zaplatia za možnosť osloviť s ponukou konkrétnych absolventov.

Carpe diem.  Už dávne psychologické pokusy z obdobia BF Skinnera preukázali, že keď ineteligentným organizmom pravidelne pridepíte odmenu po určitej činnosti, organizmy začnú opakovať danú činnosť častejšie, aby si “vypýtali” viac odmeny. Už menej známa je verejnosti alternatíva, keď odmenu nedostane zakaždým, ale len s určitou pravdepodobnosťou (povedzme každý 3tí krát). Mnohí sa nazdávajú, že v takom prípade robíme činnosť menej často, lebo vidina odmeny je, akosi, menej istá. Výskum však ukázal, že presný opak je pravdou. Keď odmena je menej istá, ľudia (a iné zvieratá) skúšajú danú činnosť viac pre istotu, aby sa aspoň raz odmena dostavila. V podvedomí tak vzniká rovnica “Ak chceš mať benefit, urob to viac krát, lebo odmena nie vždy prichádza po prvom raze” DAN ARIELY [Futurista, Autor viacerých bestsellerov] si myslí, že toto je presne vzorec, akým smartfóny odpútavajú našu pozornosť. Vieme, že v priemere sú emaily, sociálne statusy, či správy na messengri nezaujímavé. Ale občas sa medzi nimi nájde niečo naozaj hodnotné, tak sa k nim opakovane vraciame, aby sme našli svoju dennú “dávku dopamínu“. ARIELY verí, že Apple sa k tejto téme postaví čelom a pomôže užívateľom zvýšiť svoju produktivitu. Ak napríklad píšem nejaký text na iOS zariadení, tak okrem urgentných správ rodiny všetky ostatné počkajú na doručenie, keď prestanem písať (alebo sa zdvihnem a odchádzam od stola). Na základe rozsiahlej histórie by dokonca AI v Apple zariadeniach mohla sama vyhodnocovať významnosť/prínosnosť správ a servírovať ich postupne v čase. Ak by sa “jabĺčkárom” podarilo tento pattern ľudského správanie poupraviť a citeľne zvýšiť produktivitu práce používateľov, získalo by si väčšiu popularitu (najmä ako služobný telefón, či tablet).

Data prideľovač. Nachádzame sa na križovatke toho, či budeme vnímať, že či sa s našimi dátami nakladá len poza náš chrbát alebo sme súčasťou tohto procesu. Hoci naše dáta primárne vytvárajú a ukladajú softwarové aplikácie, sú to práve hardwarové spoločnosti, ktoré dokážu výrazne vychýliť opäť k nášmu prospechu. To vedie CARLa MILLERa [CfAoSM, Demos] k názoru, že práve Apple (a jemu podobné firmy) v tom zohrajú dôležitú úlohu. Prvým dôvodom, prečo v to verí, je fakt, že hoci iOS zariadenia o nás zbierajú enormné data sety, ich prežitie nie je od týchto dát rovnako závislé ako v prípade Googlu alebo Amazonu. Sú teda v komfortnejšej pozícii “venovať” nám naše vlastné dáta. Tým druhým dôvodom je, že sú tak veľké, že dokážu vytvoriť sieť pre ďalšie využitie dát svojich užívateľov. V kombinácii týchto dvoch vecí tak Apple zariadenia môžu ukladať dáta vo svojich útrobách a ponúknuť možnosť užívateľovi vyťažiť (alebo odpredať) svoje dáta na dobrovoľnej báze. Nerobme si ilúzie, mnohí by radi za peniaze speňažili svoje dáta (viď viac tu). Preto model, kde tak dobrovoľne môžu urobiť  a získať za to reálne peniaze, je pre iOS užívateľov výhodnejší ako čistú nulu, ktorú teraz majú od Facebooku, či Googlu. Tvrdošijne odmietavé postoje Applu pri historických pokusoch polície nariadiť firme, aby odomkla iPhony podozrivých ľudí, naznačujú, že Apple by mohla túto úlohu zohrať.

Blog je inšpirovaný článkom “Think Different” z May-June 2018 vydania WIRED magazínu. Ak si chcete pozrieť aj iné technologické zmeny očakávamé v tomto roku, začnite tu.


Publikované dňa 17. 6. 2018.