Na záchod? Najesť sa? Nie, na WhatsApp!

Nie je to tak dávno, čo sme si v blogu predstavili nastupujúce komunikačné nástroje v oslovovaní klienta, ktoré čoskoro nahradia tradičné média. Dnešné dáta potvrdzujú, že ich implementácia sa dokonca zrýchľuje oproti pôvodným očakávaniam. Ak sa teda spoliehate stále na tradičné nástroje mali by ste spozornieť.

Keď Facebook akviroval Whatsapp, korporátna šuškanda naznačovala, že by skôr mohlo ísť o nepriateľské prevzatie, ktoré povedie k tlmeniu WhatsAppu (keďže FB sa intenzívne snažil v tom čase preraziť s vlastným FB messengerom). S odstupom času je zrejmé, že tieto „klepy“ neboli opodstatnené a Facebook sa uspokojil s tým, že vlastní najintenzívnejšie „chatovacie“ aplikácie, a k spájaniu FB Messengra a Whatsappu neprikročil (azda okrem kauzy telefónnych čísiel). Gentlemani z pozadia FB pochopili, že radšej mať dve prekvitajúce služby, ako nechať priestor po jednej z umŕtvených služieb vyplniť niektorým z konkurentov (Skype, Viber, …). A tak WhatsApp akvizíciiu nielen prežil, ale dokonca ho to naštartovalo do nového rastu.

Chcete pracovať naozaj s BigData? Choďte do WhatsAppu

Iste poznáte legendárne stories o tom, ako tá-či-oná firma pracuje s BigData. Ak k vám osud bol menej milosrdný, možno ste si zažili takúto „scénku“ aj na niektorom z pracovných pohovorov. Firma, ktorá hľadá Data Scientistov (z ktorých sa vykľujú bežní SQL analytici) a za Big Data považuje zopár miliónov riadkov v štruktúrovanej databáze. Nuž ak sa chcete takémuto zážitku na míľe vyhnúť skúste pracovať pre WhatsApp. Oni totiž …

… oni totiž naozaj pracujú s BigData. Podľa údajov portálu Statista sa počet aktívnych užívateľov Whatsappu vyšplhal na 1.5 mliardy užívateľov denne. To je objem, ktorý nezvláda pokoriť ani žiaden tradičný mobilný operátor. (ak si chcete tipnúť, ako ďaleko je najväčší z nich, správnu odpoveď nájdete tu) Keďže vo firme, kde aktuálne pracujem, nám k intenzite týchto čísiel chýba ešte jeden rád (a už teraz je to poriadnou dátovou výzvou), viem si predstaviť ako šialene obrovská musí byť infraštruktúra, ktorá zvláda takýto dát s úsmevom na perách.

Častejšia ako na záchod

toaletaPre mňa oveľa zaujímavejším aspektom vyššie citovanej správy je fakt, že celkový počet odoslaných WhatsApp správ predstavuje denne až 65 mld. To značí, že priemerný užívateľ denne 43 krát. Teda takmer každý 33 minút, ak by sme cez deň nespali. Ak zoberieme do úvahy aspoň 6 hodinový spánok, tak posielame 1 WhatsApp správu každý raz za 24 minút. Tým sa používanie týchto služieb zaraďuje nad všetky ľudské, biologické potreby (s výnimkou dýchania). S kľudom Angličana teda môžeme prehlásiť slogan blogu za kruto pravdivý.

Tieto čísla len potvrdzujú masívne potlačenie SMSiek práve zo strany Messengerov ako WhatsApp. Aby ste si to mohli dať do kontextu, tak na Vianoce (keď posielame najviac SMS z celého roka), ich priemerný Slovák zvykol poslať 7 za deň. Teda ani v najrušnejší deň SMS komunikácie sa premávka SMS správ vyšplhá sotva na 16% spotreby WhatsApp správ v bežný, nesviatočný deň. Ak vás ani tieto čísla nepresvedčili o nutnosti integrovať si niektorý z Messengrov do svojich systémov, tak naozaj vážne riskujete. Ak nepatríte medzi niektoré z SMS výnimiek (blog dostupný len pre členov komunity), zrejme vás niekde za rohom čaká výrazný pokles angažovanosti vašich klientov.

WhatsApp krídla

Dynamika rastu denného počtu WhatsApp správ je pritom tiež dych berúca. v 2011 táto chatovacia služba posielala “len“ 1 miliardu správ denne. 3 roky dozadu (keďredbull_DAVA_kridla bola akvizícia WhatsAppu zo strany Facebooku zrealizovaná) toto číslo už dosahovalo 30 miliárd WhatsApp správ za deň. Porovnanie s dnešnými 65 miliardami za deň jasne potvrdzuje, že k žiadnemu ultmovaniu WhatsAppu (napr. v prospech FB Messengeru) neprišlo, naopak WhatsApp dostal pod FB vlastníctvom nové krídla (či už v počte užívateľov alebo ich intenzity používania služby).

 

– – – – – – – –

K spomínanému blogu majú členovia mocnedata.sk komunity zadarmo prístupný aj doplnkový blog, ktorý rozširuje informácie o súboji SMS vs. Messengre. Ak ste členom, nezabudnite pre jeho odomknutie použiť heslo doručené bezprostredne po registrácií. Ak ešte nie ste členom komunity, môžete sa ním stať za pár sekúnd a úplne bezplatne hneď teraz.