Čriepky VOLEBNEJ SKLADAČKY – 5 – KÚZELNÍCKA PALIČKA MATOVIČA

Musím sa priznať, že zo všetkých analýz, hľadajúcich vysvetlenie na výsledky volieb NRSR 2020, ma najviac irituje „habkanie“ okolo úspechu Igora Matoviča. Drvivá väčšina záverov na túto tému sa uspokojí s vetami typu “mal skvelý marketing“, “urobil show“, “bol na výlet v Cannes“ alebo niečo podobné. Pritom na nič z týchto tvrdení neexitujú nejaké dáta, ktoré by potvrdili súvislosť medzi spomínanými javmi a výsledkom OĽANO. Rozhodol som sa preto ponoriť do dát a priniesť na svetlo sveta tie dôvody úspechu OĽANO, ktoré sú naozaj doložiteľné faktami.

PAN MORÍ

Najzásadnejším (a zároveň najmenej v médiách diskutovaným) dôvodom Matovičovho úspechu bolo zásadne zdvihnutie volebnej účasti. O tom, aké zničujúce Tsunami to bolo, sme sa už rozprávali v prvom diele volebných čriepkov. Preto si z danej diskusie prepožičiam len jeden graf, ktorý ukazuje, kto ako profitoval zo zvýšenej účasti:

UCAST_2020_vplyv

Keďže OĽANO je jasne a pomerne osamotené v pásme víťazov, nie je pochýb o tom, že danú výraznú vlnu vyššej účasti nielen použilo, ale aj priamo vyvolalo. Pretože, ak sa náhle zdvihne o 6% účasť a vy ste takmer jediný, kto z tohto náhleho nárastu profitujete, tak je viac ako isté, že v tom náraste “máte prsty“. S tým odľahčením teda možno povedať, že Igor Matovič sa stal pánom morí, keď “poručil moru a dešti.“

O tom, čo presne spôsobilo tak silný mobilizačný efekt sa dá, žiaľ, viesť polemika len bez konkrétneho dátového podloženia. Často sa spomína výlet do Cannes za Počiatkovou vilou. Nárasty v prieskumoch popularity túto hypotézu nepotvrdzujú a skôr sa (chronologicky) prikláňajú k tomu, že tento nárast nastal po 11 podmienkach v akcii ROZHODNI.TO, o ktorej sa budeme baviť ochvíľu. Nie je preto možné pri tomto opatrení (nárastu účasti) vyhodnotiť, či išlo o cielenú stratégiu alebo marketingovo šťastie. V každom prípade to bol určite preukázateľne najsilnejší tresk tejto kampane.

PREVZATÉ OBRATY V OBSAHOVEJ DISKUSII

Ak pri prvom opatrení nie je možné jednoznačne určiť, či bolo cielené, v prípade tohto druhého niet o tom pochýb. Celý počin ohľadne ROZHODNI.TO akcie má priezračné črty silnej (a vhodne pripravenej) marketingovej stratégie. Pre férovosť voči ostatným volebným teamom, musím povedať, že ani ja som neprekukol celý dopad tejto akcie v deň vyhlásenia Matovičovej ankety. Ale figliarstvo tohto kroku mi bolo zrejmé o dva-tri dni neskôr, keď som videl prvé reakcie ostatných lídrov opozície. To už totiž bolo zrejmé, že Igorova pasca zaklapla (a ulovila nemalú korisť). V čom spočívala teda genialita tohto ťahu?

Líder OĽANO najprv na tlačovej konferencii avizoval, že chystá “facebookové referendum“ o 11 otázkach, ktoré sa chce opýtať ľudí. A keď za niektoré otázky zahlasuje väčšina respondentov, bude na nich trvať pri vstupe do vlády. Samotné referendum prišlo o pár dni neskôr zapojilo sa do neho približne 67 415 ľudí (údaj z 8.3.2020). Tento počin mal za následok neuveriteľný zoznam vplyvov, ktorý sa pokúsim zhrnúť aspoň v krátkosti:

a] otázky boli stanovené pomerne populisticky, bol to ten typ otázok, na ktorý pospolitý ľud nemôže povedať nie. Matovič teda mal isté, ako hlasovanie dopadne.

b] v úvodných fázach kampane líder OĽANO dostával celkom „vyžrať“, že nemajú program, prípadne ho majú výraz slabší ako ostatné strany demokratickej opozície (bojujúce o post budúceho premiéra). Nech už bol program OĽANO čokoľvek pred touto anketou, po nej už sa oponenti a novinári nepýtali Matoviča na nič iné, iba na otázky z daného 11nástora. Prešibané v tomto ohľade je aj to, že daných 11 otázok vlastne nebolo programom (ktorý nakoniec OĽANO naozaj malo), ale boli akási iná forma „priorít“ navyše posvätených ľudovým hlasovaním. Dvojitý štít.

c] Asi najdôležitejšia časť tejto hry bola, prepáčte mi to slovo, hysterická reakcia zo strany ostatných lídrov. Nielenže neprekukli, že proti týmto opatreniam je ako cikať proti vetru, lebo sú všeobecne akceptované, oni sa dokonca pustili do reakcie. PS-SPOLU a ZAĽUDÍ povedali, že to sa nepatrí, Sas najprv povedal, že to je nejaké nereprezentatívne hlasovanie a neskôr sa dokonca pustila do vyvracania niekoľkých téme z 11tora. Vôbec si pritom neuvedomili, že opraty diskusie o témach tým predali do rúk Matoviča. A akože ich aj v tom celom riadne vykúpal.

d] šach-mat celej snahe o zdiskreditovania 11 otázok nasadil, keď spolu s výsledkami internetového hlasovania zverejnil aj výsledky reprezentatívneho prieskumu realizovaného fundovanou agentúrou, ktoré potvrdzovali výstupy hlasovania. To bol moment, keď lídri mali precitnúť a zahrať nejaký úhybný manéver. Oni sa však o túto tému naďalej rozbíjali cez papagájovanie svojich priorít, ktoré “v očiach ľudu” boli omrvinkami oproti témam zo slávnej 11ky. Jediný, kto prezrel celý problem ako tak, bol Boris Kollár, ktorý sa v poslednom týždni snažil vymačkať posledné body z tém spomínaných aj v danom 11tore. (napr. detské onkologické veci)

e] drobná poznámka aj k samotnému počtu 60+ tisíc, ktoré ostatní zosmiešňovali ako zanedbateľné voči niekoľko miliónovej účasti vo voľbách. Tak len pre zreálnenie tejto hádky, týchto 60 tisíc ľudí, ktorých dané hlasovanie nadchlo, predstavujú masu o sile štvrtiny hlasov pre SME RODINA, niečo viac ako 30 percent pre SaS, ZA ĽUDÍ a PS-SPOLU a až takmer 45% z celého výsledku KDH. Ak by teda strany boli k ankete pristúpili inak ako zosmiešňovaním, mohli dopadnúť zásadne inak.

Dokázať to úplne nie je možné, ale práve 2-3 percentuálne body, ktoré akcia ROZHODNI.TO zrejme OĽANO priniesla, boli zrejme tým prvým impluzom pre priblíženie sa SMERu, ktoré potom nabralo ďalšiu dynamiku.

SKUTOČNÝ VÍŤAZ ŤAŽENIA VOČI ĽSNS

Tretím podstatným kúskom, ktorý Igor Matovič vo volebnej kampani predviedol bolo „džudistické“ využitie pohybu, do ktorého ostatné strany demokratickej opozície uviedli ĽSNS. Ako k tomu prišlo detailne popisujem v 2. diele venovanom PS-SPOLU. V skratke však možno povedať, že zakiaľ ZA ĽUDÍ a PS-SPOLU navŕtali do ĽSNS dieru, dynamit s rozbuškou do nej vložil až Matovič (a trochu prekvapivo aj Boris Kollár). Potvrdzuje to nasledovný graf, ktorý hovorí o tom, kto získaval hlasy v okrskoch, kde ĽSNS začala strácať:

PS_spolu_UKROJENIE_LSNS

[Korelácia nárastov jednotlivých strán v okrskoch, kde ĽSNS nedosiahlo celonárodný priemer v NRSR 2020 voľbách]

Dôvod, prečo sa to OĽANO podarilo, že Matovič pomenoval strategicky, že ak odlákate ovečku zo stáda, musíte jej nájsť nový košiar. PS-SPOLU sa snažilo voličov ĽSNS len ostrakizovať, ale cestu na správnu stranu rieky im neukazovalo. Z odstupom času to vyzerá, ako by si mysleli, že títo ľudia sú nereformovateľní. (Ale potom prečo sa nimi vôbec zapodievať?) Igor Matovič otvorene (a Boris Kollár nepriamo cez témy, ktoré týchto ľudí trápili) začali postupne usmerňovať tok rozumných, len zúfalých voličov od ĽSNS k sebe. Mnohí sa domnievajú, že nárast účasti pochádzal aj od nevoličov, ktorí však sympatizovali s ĽSNS. Toto nie je možné preukázať dátami, ale fakt je ten, že to boli ľudia, ktorých v minulosti SMER ani ĽSNS nedvíhalo zo stoličiek (inak by ich volili alebo volili proti nim). Teda je možné, že šlo o mlčky prizerajúcich sympatizantov týchto dvoch strán z minulých volieb.

POSLEDNÁ VOĽBA PRE MENŠINU

Faktor, o ktorom sa hovorí veľmi málo na verejnosti je skutočnosť, že OĽANo skončilo ako možnosť poslednej záchrany pre voličov maďarskej menšiny, ktorým smerovanie krajiny bola dôležitejšia ako národnostná identita. Z historických dát vieme, že podiel aktívnych voličov maďarskej menšiny sa pohybuje približne na 10%. Dve priamo maďarské strany získali necelých 6%, takže niekam do „slovenských“ strán sa prealokovalo až do 4%. Ak by boli súhlasili s vládou, mohli pokojne voliť MOST-HÍD, ktorý v nej bol a so Smerom kolaboroval. Keďže však tak neurobili, je zrejmé, že sa preskupili na stranu nových strán a demokratickej opozície. Prečo sa nakoniec významná časť z nich rozhodla podporiť práve Matoviča, nám dáta úplne nevysvetľujú. Že sa tak stalo však pekne ilustrovali vo svojom článku  Daniel Kerekes a Dušan Mikušovič z Denníka N, z ktorého by som vám chcel ukázať graf, hovoriaci o tom, kde narástla podpora OĽANO najviac v porovnaní 2016 vs 2020:

olano_uspesnost

[Zdroj: Denník N, článok “Matovičovo Slovensko: Kde sú jeho bašty a kde bral hlasy Kotlebovi (12 máp o voľbách)”]

Iste si všimnete tmavozelené plochy na juhu Nitrianskeho a Košického kraja. Na potvrdenie tohto trendu pripájam ešte jeden graf z mojej dielne, ktorý dokumentuje významnosť jednotlivých regiónov SR pre celkový úspech OĽANO.

OLANO_regoinal_split

[Podiel jednotlivých regiónov SR na celkových získaných hlasoch strany OĽANO vo voľbách do NRSR v 2020 a 2016]

Všimnite si, že najväčšia pozitívna zmena je v kraji Nitrianskom a Košickom, zakiaľ ostatné regióny zostávajú porovnateľné (a Bratislava klesla na význame). Tento jav sme videli už pri prezidentských voľbách, kde aj v prvom kole (kde kandidoval Bugár) nemalá časť maďarských voličov podporila najsilnejšieho kandidáta opozície, Zuzanu Čaputovú. No a tohto roku sa scenár opäť zopakoval. Zúfalí, ale voliť odhodlaní voliči maďarskej národnosti podporili najsilnejšieho kandidáta opozície. A to napriek tomu, že iné strany mali silnejšie zastúpenie „pro-menšinových“ kandidátov na svojich kandidátkach. Bez toho, že by som chcel zovšeobecňovať, ale vyzerá to tak, že nemalá časť maďarsky hovoriacich voličov, ak nemá reálnu šancu voliť menšinového kandidáta, podporí najsilnejšieho kandidáta demokratickej opozície. Naozaj zaujímavé a uvedomelé.

V tejto stati mi dovoľte ešte jednu poznámku. Veľa sa diskutovalo o tom, že OĽANO mal aj akýsi efekt snehovej gule (nabalil na seba voličov, ktorí chceli voliť víťaza alebo iné interpretácie tohto efektu). Posledné (tajné) prieskumy necelý týždeň pred voľbami merali OĽANO pod 20%, nakoniec skončili s 25%. Takže nejaký náhly prískok voličov k OĽANO tam za posledné dni zjavne bol. Osobne musím priznať, že som ho neočakával, bol to jeden z mojich omylov pri predvolebných odhadoch. Žiaľ dostupné dáta nám neumožňujú tento jav úplne vysvetliť. Ale ak ho niečo naozaj podmienilo, tak najpravdepodobnejší je práve efekt tejto záchrannej voľby maďarskej menšiny. Preto túto poznámku uvádzam aj v tejto časti blogu.

MENEJ KRÚŽKOV PRE OĽANO

Triky Igora Matoviča mali, okrem zničujúceho dopadu pre ostatné strany demokratickej opozície (,ktoré si to ako sme už rozobrali v tomto článku zrejme zaslúžili), mal rázny nárast percent aj jeden menej žiaduci efekt priamo na samotné OĽANO. Išlo o využitie preferenčných hlasov. Detailne sme to rozobrali hneď v 1. Diele tohto seriálu, tak ak vás zaujíma detail, odskočte si na krátku exkurziu tam. Čo zostalo však z prvého dielu nezodpovedané je, prečo sa to udialo. Myslím, že táto tém a patrí skôr do tohto blogu, lebo úzko súvisí s predchádzajúcimi efektmi popísanými práve v tomto článku.

Všetky tri faktory (konverzia ĽSNS, akcia ROZHODNI.TO aj posledná záchrana pre maďarského voliča) totiž vytvárali situáciu, že volič bez nejakého pevného presvedčenia volí OĽANO. Nepozná však príliš kandidátov tejto strany, lebo volí ju pre úplne iné dôvody ako sú mená na kandidátke. Chce dôverovať Matovičovi. Možno teda volí len stranu bez krúžkovania alebo sa rozhodne dať hlas iba Matovičovi. Nie toto, nie je fantázia, tento jav naozaj ukazujú volebné dáta:

OLANO_pref_impact

Ak sa pozriete na mieru využitia prednostných hlasov u voličov OĽANO, vo voľbách NRSR 2020 klesla o viac ako 5 percentuálnych bodov, dokonca klesla hlbšie ako v prvých OĽANO voľbách. A to všetko napriek tomu, že kandidátka OĽANO „praskala“ od množstva zaujímavých ľudí. Podiel voličov OĽANO, ktorí dali preferenčný hlas Matovičovi však stúpol z 55.6% na takmer 70% percent. To je celé možné len vtedy, ak veľký počet volebných lístkov OĽANO malo len krúžok pre Igora Matoviča. Teda presne to, o čom sa tu bavíme. Takže ak bude niekto budúcemu premiérovi vyčítať, že si poriadne nepozná svojich zvolených poslancov, v podstate si naozaj za to môže sám. Obrovským množstvom hlasov, ktoré volili len jeho a nikoho iné a nebrali ohľad na to, koho so sebou on do toho parlamentu vynesie.

Tento článok je súčasťou série blogov o výsledkoch volieb 2020 do parlamentu SR. Ak vás zaujímajú aj ostatné zistenia, pozrite si rozcestník série alebo skočte priamo na jednotlivé diely: Diel 1Diel 2, Diel 3 alebo Diel 4 .

Keďže na futbale je vždy na ihrisku 22 blbcov a v hľadisku 10000 odborníkov na futbal, po zápase je mnoho názorov na to, čo malo byť inak. Predvolebné blogy vyvolali pomerne veľa aj zaujímavých reakcií z vašej strany. Ak máte aj k týmto povolebným iný názor alebo otázku, napíšte mi ich, prosímpriamo do diskusie alebo mi ho pošlite emailom na info@mocnedata.sk. Sľubujem, že na každý (slušný) podnet osobne odpoviem.


Publikované dňa 8. 3. 2020.