Čriepky VOLEBNEJ SKLADAČKY – KDE ZAČAŤ?

Dni bezprostredne po parlamentných voľbách bývajú pre mňa zvyčajne veľmi boľavé. Nie, nie je to kocovina z volebných osláv ani zármutok nad samotnými výsledkami. To, čo ma každé voľby ubíja, je to množstvo komentárov výsledkov, ktoré sa hemžia slovami “zrejme“, “asi“, “podľa všetkého“. Matovič zrejme oslovil aj voličov Kotlebu, PS-SPOLU sa pravdepodobne odpísalo paktom o neútočení, Za ľudí padlo tak výrazne asi najmä kvôli Kiskovým videám v posledných dňoch pred voľbami, … A mnoho iných.

Žiaľ, v žiadnej z analýz, ktoré som čítal, som nevidel ani náznak dát, ktoré by potvrdzovali (alebo vylučovali) tieto tvrdenia. Pritom dáta sú dostupné a zanalyzovať ich trvá len niekoľko hodín. Ak ste si absenciu dát v tejto diskusii povšimli aj vy, poďte sa spolu so mnou pozrieť na skutočné zistenia, podložené tvrdými dátami.

Ešte než sa pustíme do prvého chodu, pokladám za dôležité vrátiť sa nachvíľu k predvolebným blogom. V prvom blogu sme sa dozvedeli, že v 2016 slovenskí voliči využili krúžkovanie len na 57% (ako to dopadlo tohto roku sa dozviete už za chvíľu). V poslednom blogu pred voľbami som sa pokúsil odhadnúť volebnú účasť. V odhade mi vyšlo 65.1% , v realite bola účasť 65,8%. To neskromne pokladám za veľmi presný odhad. Navyše, práve popisované vplyvy vysokej účasti boli presne to, čo spôsobilo tak šokujúce výsledky. Ale o tom tiež už ochvíľu.

Pre férovosť však treba povedať, že v blogu Volebné prekvapenia som sa snažil načrtnúť možné prekvapivé výsledky, z ktorých sa nemálo vôbec nepotvrdilo. Chlapsky to priznávam a nebudem sa z toho vôbec vyviňovať. Chcem však, aby ste pochopili, aký je rozdiel medzi tým textom a tým, o čom budeme hovoriť dnes. Pri odhade prekvapení je niekoľko variant vývoja a vy si musíte proste jednu vybrať. V texte napríklad píšem, že OĽANO nezostane na prieskumom indikovaných 17-18% a buď spadne alebo ešte výrazne porastie, aby porazilo SMER celkovo. Mne sa javil pravdepodobnejší variant pádu, život sa vybral tou druhou cestou. Aj pri popise počtu strán, ktoré sa majú do parlamentu dostať, predpokladal som, že PS-SPOLU a KDH to dajú. Nakoniec obaja tesne nie. Za svoje odhady sa nehanbím. Aj keď dnes už viem, že som sa mýlil. Chce to totiž istú mieru odvahy “ísť s kožou na trh“. Nedávať žiaden odhad je totiž jedinou cestou, ako sa nepomýliť. Vtedy to boli to moje názory, čo sa asi stane. Dnešné analýzy majú však inú povahu. Vybral som také, kde dáta hovoria jasnou rečou. Tu si netreba vybrať jednu z alternatív a dúfať, že sa trafíte. Výsledok je presne zdokumentovaný, stačí ho dátami ilustrovať. Verím preto, že skúsený čitateľ si tento podstatný rozdiel uvedomí (a bude mi nakladať iba tam, kde si to “zaslúžim”.)

ČO SA STALO V TÝCHTO VOĽBÁCH

Parlamentné voľby 2020 budú zrejme ešte dlho predmetom diplomových (a dizertačných) prác z rôznych odvetví od marketingu až po sociológiu. Poňať celú ich šírku by bolo možné asi iba nečitateľne dlhým blogom. Rozhodol som sa preto radšej závery rozdeliť do samostatných kapitol, každej venovanej osobitnej téme.

HLADINA PRIVYSOKO. V prvom diele sa pozrieme na jav, ktorý bol za absolútnou väčšinou prekvapení, ktoré sa stali. Bolo to tsunami vyššej účasti, ktorá bola o viac ako 6 percentuálnych bodov vyššia ako minulé voľby, čo znamená, že prišlo k voľbám o 232 tisíc viac ľudí. To zdvihlo hladinu vody tak vysoko, že niektorí sa v nej utopili. Komu táto účasť pomohla, sa vzhľadom na prekvapivého víťaza volieb asi háda ľahko. Ktorej z ostatných strán však táto účasť ako ublížila si dovolím povedať, že by ste už asi neuhádli. Preto si to radšej v skratke prečítajte.

EURÓPSKA ŠÍPKOVA RUŽENKA. Prepad PS-SPOLU pod hranicu zvoliteľnosti je asi najviac diskutovaná téma. Vzhľadom na to, že chýbalo ani nie tisíc hlasov aj veľmi emotívna. Dáta však poukazujú na dôvody, ktoré som zatiaľ v médiách nevidel rozoberať. Tak, či už ste sklamaný volič PS-SPOLU alebo len chcete vedieť pravdu o tejto monumentálnej tesnotke, pozrite si skutočné dôvody prečo sa PS-SPOLU nedostalo do parlamentu.

ZUBÁRI SLOVENSKÍ. Asi by bolo normálne, keby sa zubári stali predmetom volebnej kampane v diskusii o programoch pre rozvoj zdravotníctva. Tohto roku sa však vďaka premiérovi  zubári ocitli v reflektore volebného záujmu pre oveľa bizarnejšie dôvody. Ak si spomeniete, volebný líder SMER-SD vytiahol zubárov ako motiváciu pre zahraničných Slovákov docestovať domov. Povedal, že Slováci žijúci v zahraničí si chodia domov iba nechať spraviť zuby. Dáta ukázali, že zubári sú v tom zrejme nevinne, ale vo voľbe do zahraničia sa ukázali niekoľko zaujímavých trendov.

ČO TO VLASTNE VOLÍME? Občas je až zarážajúce, ako strany tápajú v tom, čo to vlastne na Slovensku tí voliči volia. Je to program? Idú skôr za lídrami? Alebo je to kvalita kandidátky? Alibista by povedal, že z každého trošku alebo ako kto. No dobre, ale v akom pomere a čo je (alebo bolo aspoň tohto roku) rozhodujúce? Odpoveď na túto dilemu sa dočítate v štvrtom mini blogu.

KÚZELNÍCKA PALIČKA IGORA MATOVIČA. Drvivé víťazstvo OĽANO sa pripisuje marketingovým zázrakom Matoviča. S týmto výrokom sa zmierili aj ostatní predstavitelia demokratickej opozície, nik to nerozporuje. Aj keď čaro prezentácie má Igor nepochybne silne zvládnuté, dáta ukazujú, že za jeho výsledkom preukázateľne stoja faktory, ktoré nemajú nič spoločné s návštevou v Cannes alebo volebnou anketou. Ak sa máme teda “poučiť z krízového vývoja”, je dôležité aby ste si prečítali analýzy práve týchto dôvodov.

Keďže na futbale je vždy na ihrisku 22 blbcov a v hľadisku 10000 odborníkov na futbal, po zápase je mnoho názorov na to, čo malo byť inak. Predvolebné blogy vyvolali pomerne veľa aj zaujímavých reakcií z vašej strany. Ak máte aj k týmto povolebným iný názor alebo otázku, napíšte mi ich, prosímpriamo do diskusie alebo mi ho pošlite emailom na info@mocnedata.sk. Sľubujem, že na každý (slušný) podnet osobne odpoviem.


Publikované dňa 8. 3. 2020.