Som vášnivý čitateľ. To však ľudia, čo ma poznajú dobre, už vedia dávno. Čo už nie je až tak známe, že si vediem aj pomerne detailný čitateľský denník. Na prelome rokov tak môžem detailne bilancovať, k čomu sa za ostatný rok “prečítal”. Môj čitateľský fanatizmus by dokázal vyrobiť niekoľko ohromujúcich grafov, ale tento blog má byť o niečom inom. Tak sa v tomto odseku obmedzím len na stručné konštatovanie, že ROK 2016 bol pre mňa zatiaľ najúšpešnejším rokom: rukami (ale hlavne očami) mi prešlo 55 kníh, čo malo za následok 12 263 prečítaných a ďalších 4 089 rozčítaných strán. Poďme však preč od tej kvantity …
Knihy sú špecifický tovar, ktorý predstavuje veľkú časovú investíciu a preto oveľa viac ako počet strán je dôležitý samotný prínos knihy. To je dôvod, prečo radšej ako farebným grafom o mojej čitateľskej úchyľke, by som rád nasledujúce riadky venoval výberu TOP z mojich 2016 kníh, ktorý môže možno inšpirovať aj niekoho z vás. Aby som udržal určitý balans medzi pracovným a relaxačným rozmerom čítania (áno, knihy čítam aj aby som si oddýchol), rozdelil som knihy prečítané v roku 2016 do ucelených skupín:
Odborné knihy – Marketing, Obchod a Analýza dát
Superforecasting: The Art and Science of Prediction
Autor(i): Philip E. Tetlock, Den Gardner ISBN: 978-0804136693 Počet strán: 352 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Fascinujúca kniha o tom, ako sa človek môže zlepšiť v predikovaní javov. Často napriek tomu, že im nerozumie.
Small Data: The Tiny Clues That Uncover Huge Trends
Autor(i): Martin Lindstrom ISBN: 978-1250080684 Počet strán: 256 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Kniha, ktorá sa snaží vybalansovať hystériu ohľadne BigData. Obsahuje veľa zaujímavých market research príkladov, aj keď autor (bez toho, že by to sám pochopil) sa na konci vlastne vráti k BigData. Stále však pútavé čitanie.
Data Intelligence: Computer Science Principles
Autor(i): Ashok Rangaswamy ISBN: 978-0996025539 Počet strán: 41 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Jedno zo sklamaní roku 2016. Rýchly e-book, ale trošku plytký v obsahu, odporúčam len pre úplných začiatočníkov do analytiky a Big Data
Story telling with data
Autor(i): cole nussbaumer knaflic ISBN: 978-1119002253 Počet strán: 267 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Asi najlepšia kniha o tom ako robiť grafy a slidy do prezentácie, akú som čítal. Prudko odporúčam tým, čo musia často premienať excely na powerpointy.
Intuitivní marketing pro 21. století
Autor(i): Miloš Toman ISBN: 978-8072613991 Počet strán: 163 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Kúpil som si ju na základe skvelých predchádzajúcich kníh z tejto série. Táto najnovšia kniha sa zameriava na malých podnikateľov a hovorí jasne ich rečou. V niektorých zákrutách však už cítiť, že autor verí skôr starším ako novým cestám k úspechu. Poteší konzervatívnych podnikateľov.
Marketing podle cílových skupin
Autor(i): Jochen Kalka, Florian Allgayer ISBN: 978-8072613991 Počet strán: 270 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Trochu dvojsečná kniha, ak sa nepoužíva s nadhľadom, môže spôsobiť viac škody ako úžitku. V princípe sa snaží ukázať generickú segmentáciu zákazníkov (typu nominačná segmentácia) naprieč všetkými odvetviami. Môže však slúžiť ako inšpirácia, čo všetko by ste mali vedieť o klientoch, keď budete robiť nejakú svoju segmentáciu. PRUDKO neodporúčam začať hľadať spomínané segmenty vo svojom biznise!
Ecommerce Evolved
Autor(i): Tanner Larsson ISBN: 978-1534619340 Počet strán: 332 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Veľmi zaujímavé čítanie pre tých, čo majú alebo chcú mať úspešný e-shop. Autor ponúka (trošku manipulatívnym jazykom) užitočné rady ako robiť E-commerce v novej dobe.
How Brands Grow: What Marketers Don’t Know
Autor(i): Byron Sharp ISBN: 978-0195573565 Počet strán: 228 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Dosť kontroverzná kniha o tom, ako robiť marketing. Ostro vystupuje proti CRM a tak ma zaujímalo, ako si to autor predstavuje. Vo veľa veciach ma nepresvedčil, ale neľutujem. Bolo to zaujímavé čítanie. Dobrý tip na darček, ak chcete zneistiť alebo nasrdiť CRM manažéra.
Odborné knihy – Zdravotníctvo
Health Analytics: Gaining the Insights to Transform Health Care
Autor(i): Jason Burke ISBN: 978-1118383049 Počet strán: 252 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Veľmi zaujímavé pohľady, čo všetko a ako je možné analyzovať v Zdravotníctve a aké benefity od toho možno očakávať. Kniha vysvetľuje aj to, ktoré časti CRM z bežného biznisu je reálne preniesť do Zdravotníctva.
Reengineering Health Care: A Manifesto for Radically Rethinking Health Care Delivery
Autor(i): Jim Champy, Harry Grrenspun ISBN: 978-0137052653 Počet strán: 227 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Kto pozná Jima Champyho z 90.rokov, nebude ani chvíľu váhať. Pre ostatných len stručne: Sada fascinujúcich (a pritom jednoduchých) spôsobov ako readikálne zmeniť poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Som odhodlaný pošlať jednu kópiu tejto knihy T. Druckerovi.
Health Care Market Strategy
Autor(i): Steven G. Hillestad, Eric N. Berkowitz ISBN: 978-0763789282 Počet strán: 358 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Vysvetľuje polopate ako viesť zdravotné zariadenie na trhových princípoch. Napísané štýlom, že aj primár, ktorý sa stal riaditeľom nemocnice, by si mal z toho odniesť pointu (ak bude chcieť).
Odborné knihy – Informačné technológie
Introduction to Algorithms
Autor(i): Udi Manber ISBN: 978-0201120370 Počet strán: 478 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Na odporúčanie kolegu našiel som túto hutnú knihu, ktorá vysvetľuje podstatu všetkých algortimov, ktoré budete potrebovať na Artificial Intelligence v biznise. Pozor! Čítanie iba pre ľudí, ktorí sa neboja ťažšej matematiky.
Big Data Science & Analytics
Autor(i): Arshdeep Bahga ISBN: 978-0996025539 Počet strán: 541 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Ak sa potrebujete zorientovať v tom, ako inak vyzerá analýza dát v Big Data prostredí, tak toto je vhodná kniha. Po jej prečítaní budete schopný/á zapojiť sa do Big Data projektov alebo si začať sám(a) takýto projekt.
Programming Hive
Autor(i): Edward Capriolo, Dean Wampler, Jason Ruthergen ISBN: 978-1491934456 Počet strán: 350 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Ak sa chcete motať okolo Hadoopu, tak Hive je jedna z (mnohých) technológii, ktoré by ste mali poznať. V tejto knihe sa dá naučiť všetko podstatné na spustenie Hive programovania.
Mining the Social Web
Autor(i): Matthew A. Russell ISBN: 978-1449367619 Počet strán: 332 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Potrebujete pochopiť ako funguje zbieranie dát zo sociálnych sietí? Tak si tu prečítajte, ako to beží, a aké úskalia majú jednotlivé sociálne siete.
R for Marketing Research and Analytics
Autor(i): Matthew A. Russell ISBN: 978-3319144351 Počet strán: 454 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Dátová analytika sa v dohľadnej dobe vyberie skôr smerom opensource systémov. Tieto veci sa však u nás (takmer) nikde nedozviete, preto odporúčam napríklad túto knihu, ktorá je písana veľmi polopate.
Web Data mining
Autor(i): Bing Liu ISBN: 978-3642194597 Počet strán: 622 Jazyk: angličtina
Prečo som ju čítal: Veľmi tažká a hutná kniha, ktorá však vysvetľuje postupy na všetky dôležité dolovania dát z webu. Čítanie skôr pre programátorov a IT ľudí ako pre biznis ľudí. Vyberte si kapitolu, nečítajte zaradom.
Knihy na relax a zamyslenie
Poslední vzpoura bílých mužů
Autor(i): Tomáš Klvaňa ISBN: 978-8090572089 Počet strán: 237 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Hlbšie vysvetlenie spoločenského rozpoloženia, ktoré predchádzalo americkým voľbám, v ktorých bol zvolený Trump. Autorovi kvitujem rozhľad, trošku mi tam však chýba “lepidlo” medzi kapitolami.
Ani smrť nerozdelí: Príbeh Oskara Fegyveresa, korunného svedka únosu prezidentovho syna
Autor(i): Matúš Burčík ISBN: 978-8055901336 Počet strán: 160 Jazyk: slovenčina
Prečo som ju čítal: Smutný životný príbeh človeka, ktorý bol na začiatku hrdinom, až nakoniec padol nebezpečne blízko úplného dna spoločnosti. Kompletne popísaná najväčšia kauza našej tajnej služby.
Tržní farma
Autor(i): Nicolas Bradbury ISBN: 978-8074700880 Počet strán: 189 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Paródia na naše spoločneské zriadenie, ktoré vysvetľuje vtipne zlatý štandard a finančnú krízu jazykom, ktorému rozumie aj 5 ročné dieťa.
Báječne léta pod psa
Autor(i): Michal Viewegh ISBN: 978-8072273430 Počet strán: 189 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Neskutočne zábavný román od Viewegha, pri ktorej sa budete podozrivo často chlámať. Neodporúčam čítať pri jedle 🙂
Až na samé dno
Autor(i): Jorn Lier Horst ISBN: 978-8081593574 Počet strán: 250 Jazyk: slovenčina
Prečo som ju čítal: Skvelá severská detektívka, ďalší diel zo strhujúcej série od tohto autora.
Žena v kleci
Autor(i): Jussi Adler-Olsen ISBN: 978-8072945108 Počet strán: 400 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Trochu strašidelná, ale inak výborná, serverská detektívka. Počas roka som čítal viac kníh zo série tohto autora.
Osamelý Strelec (Rogue Lawyer)
Autor(i): John Grisham ISBN: 978-8055149691 Počet strán: 344 Jazyk: slovenčina (alebo angličtina)
Prečo som ju čítal: Thriller z právnického prostredia. Ako vždy u Grishama, stávka na skvelý a napínavý zážitok.
Škoricovník II – Zrkadielko
Autor(i): Martin Jurík, Michal Ružička ISBN: 978-8081148156 Počet strán: 240 Jazyk: slovenčina
Prečo som ju čítal: Bláznivá fantasy kniha, ktorú napísal môj kamarát. Občas treba ulietnuť a vypnúť aj nad takýmito knihami. Odporúčam však najprv prečítať si prvú časť série, aby ste chápali aspoň osoby a obsadenie 🙂
Hedvábnik
Autor(i): Robert Galbraith ISBN: 978-8025903650 Počet strán: 480 Jazyk: čeština
Prečo som ju čítal: Trošku rozvláčna, ale ináč zaujímavá, britská detektívka, ktorú pod novým pseudonymom napísala J.K.Rowlingová (autorka Harryho Pottera).
7 kníh od Dominika Dána
Jazyk: slovenčina
Prečo som ju čítal: Proste som musel doplniť svoje nedbalé resty z tohto skvelého slovenského autora detektívnych románov.
Ak sa chcete o kúpe niektorej z kníh (neverejne) poradiť, neváhajte mi napísať na info@mocnedata.sk
Registrovaní čitatelia portálu Mocné Dáta majú k dispozícii aj dodatočné, neverejné blogy. Ak ešte nie ste registrovaným členom, zadarmo sa ním môžete stať tu.
Čo čakať od CRM v roku 2017
5 CRM expertov radí, na čo si dať pozor v roku 2017
Čo čítajú iní CRM experti
Milan Schnorrer – Ako lepšie robiť marketing rozhodnutia
Ďalšie zaujímavé knihy …
Publikované dňa 8. 1. 2017.