AKO SA ZMENÍ SVET VONKU, kým SEDÍM DOMA V KARANTÉNE – part 1

Ďakujem. Zdravotníkom, že to ešte dávajú. Nezabudnite im (aspoň) v piatok zatlieskať. Ďakujem aj vám za mnoho spätnej väzby k prvému dielu, kde sme si načrtli ČO ČAKAŤ v otázke rozšírenia nákazy. Mimochodom, zrovna dnes bol zverejnený oficiálny (vedecký) model vývoja u nás, ktorý to, čo som písal, rozpisuje fundovanejšie. Tak ak vás to ešte máta, prečítate si to.

Dnes by som sa však chcel posunúť ďalej a venovať sa veciam, ktoré zostávajú v záchvate boja „za tie najpresnejšie čísla“ nepomenované. Podnety a výhrady, ktoré som dostal k presnosti odhadov neignorujem, len som ich odčlenil sem, aby zase nezhltli celú našu pozornosť.

Hneď ako prekonáte úvodnú úzkosť z toho, čo na nás v podobe Koronavíru doľahlo, preblesne vám hlavou: Čo sa bude diať o týždeň, dva či o niekoľko mesiacov, keď vyjdeme z karatnény? Niektoré veci sú priamym dôsledkom a ich prejavy sú spozorovateľné dokonca už hneď. Iná skupina dopadov je logickým dôsledkom. Ešte ich nevidno, ale je to ako vajce, ktoré ste pustili z 9 poschodia na betón. Ešte padá, ale všetkým už je jasné, ako to skončí. No a potom je tretia kategória, ktoré sú iba domnienkou. Pri písaní svojich blogov si zakladám na tom, aby bolo to prvé jasne oddelené od druhého a tretieho. Preto na konci každého z nasledujúcich odsekov pripájam jasný disclaimer [takto], či to je priamy dopad, logický dôsledok alebo len domnienka. Neváhajte teda využiť svoje právo pochybovať, prípadne ignorovať. To všetko na svoju zodpovednosť, samozrejme.

Skrachovaná obľúbená reštaurácia

Nerád začínam od peňazí. Ale po úmrtiach a ujme na zdraví, bude druhým najsilnejším dopad práve na ekonomiku. O tejto téme by sa dalo rozprávať dlho, lebo svoju ranu si odnesie takmer každé odvetvie. Najväčšmi však tie, ktoré žijú z podstaty spoločenského stretávania: Kaviarne a reštaurácie. Tieto podniky totiž neraz podnikajú s malou maržou a prakticky okamžitý a dlhotrvajúci výpadok príjmov nemajú ako prežiť. Na Facebooku už sa objavili prvé zúfalé výzvy. “Ľudia, dajte si rúšku a prosím príďte si do obedárov vyzdvihnúť jedlo, pomôžte nám prežiť!“ Ak patríte medzi majiteľov gastro-prevádzky alebo nejakého poznáte, prosím posuňte im radu: Nesnažte sa zúfalo prežiť varením aspoň niečoho. Požiadajte zákazníkov, aby si od vás zakúpili poukaz na budúce nákupy. (ktorý im môžete poslať aj emailom) To vám dá cash teraz a nevystaví vás riziku prevádzky počas karantény a neefektívnemu chodu v malom. A vy, drahí čítajúci: Ak máte obľúbenú reštauráciu, ktorá nechcete, aby skrachovala, zavolajte im a ponúknite že by ste si boli ochotní kúpiť takýto voucher. Vylučený nie je ani model, kde reštaurácia navarí na základe vašich dobročinných objednávok pre bezdomovcov, či detské domovy. Inak uvidíte vašu obľúbenú reštauráciu skrachovať. [priamy dopad]

Keď už sme pri tom jedle

Alternatívou k spoločnému stravovaniu je samozrejme varenie si doma. Preto mnoho ľudí si myslím, že maloobchod bude víťazom tejto krízy. Poloprázdne regály v niektorých sekciách potravín by tomu aj nasvedčovali. Ale … ak si dáte dva kroky späť, tak ľudia počas Korona karantény nebudú jesť zásadne viac. Teda iba tržby, ktoré by robili reštaurácie, sa prenesú do osobnej spotreby. Naopak, v karaténe mnoho ľudí sa uskromní na jednoduché jedlá (z regálov zmizli hlavne cestoviny a ryža). Takmer nik si nepôjde kúpiť čerstvé ryby či zákusky. Nebudú sa organizovať žiadne párty ani oslavy, teda klesne spotreba alkoholu nealko nápojov a sladkých aj slaných drobností pod zub. Budeme teda jesť menej rozmanito a mnohí asi aj menej intenzívne. Navyše vyrabované zásoby múky a iných trvanlivých cestovín budú len kanibalizácia budúcich tržieb. Teda potravinový maloobchod si čiastočne preje budúce tržby a po úvodnom Klondiku upadne do nižších tržieb. [logický dôsledok]

Čo ja viem?

Okrem reštaurácií existuje ešte jedna oblasť, ktorá bude priamo zasiahnutá. Je to vzdelávanie. Niežeby sa nedalo robiť na diaľku. Len na Slovensku sa to akosi nerozbehlo. Univerzity by kľudne mohli fungovať e-learningom. Ale u nás sa radšej bude čarovať so semestrom, odloženými maturitami a primáčkami. Pritom 2 mesačný výpadok učiva, ktorý nám hrozí, sa nedá dohnať samoštúdiom. Tým skôr, ak je to zo 6 či 7 predmetov naraz. Som zvedavý, či nájde vláda odvahu natiahnuť školský rok (a semester) do leta. Keďže učivo na seba nadväzuje. Alebo sa diery v poznaní (opticky) zametú pod koberec. [logický dôsledok]

Dobrým lakmusovým papierikom „nedigitálnosti nášho vzdelávania“ sú aj špecifické formy vzdelávania, najmä odborné certifikácie. NBS ohlásila, že povinné skúšky finančných sprostredkovateľov sa neuskutočnia. Nik nový sa teda finančným agentom nejakú dobu nestane.  [priamy dopad]

Lopta verzus činka

Zaujímavý disbalans prinesie koronavírus do našich športových životov. Individuálne športy totiž prežijú túto krízu omnoho lepšie ako tie kolektívne. Ľudia ako Sagan alebo Vlhová môžu aspoň trénovať (aj keď asi obmedzene), v extrémnom prípade dokonca závodiť. Kolektívne športy sú však v úplnom stop stave. Pritom nejde len o tom, že budú zrušené všetky ligy a šampionáty. [priamy dopad] Oveľa podstatnejšie je, že celé teamy nebudú môcť ani trénovať. Čaká nás teda pokles formy vo všetkých kolektívnych športoch  [logický dôsledok]. Ak pri tom myslíte na veľkokluby futbalu, volejbalu či hokeja, pustite to z hlavy. Najväčší dopad to bude mať na mládežnícke teamy. [domnienka] Prísť o pol sezóny je z hľadiska budúcnosti oveľa väčší problém pre 10 ročných ako profíkov.

Osobitnými víťazmi tejto ponurej situácie sú fitka a posilňovne. Schválne: Aký je dôležitý rozdiel medzi posilkou a reštauráciou počas karantény? Obe sú prázdne. Ale majiteľ posilňovne má tržby z členského, reštaurácia nemá zhola nič. Preto fitness centrá a posilky tento druh krízy prežijú s úsmevom. [logický dôsledok]

Renesancia áut

Po odbočke do iných zákutí života, ešte jeden návrat do ekonomiky, konkrétne do odvetvia dopravy. To, že leteckí prepravcovia utŕžia hrubé straty v tejto kríze [priamy dopad] je už dnes zjavné. Istá polemika sa vedie o tom, čo to spraví s letenkami po odoznení krízy. To bude závisieť od toho, koľko aeroliniek v Európe neprežije. Ak to nezvládne 4-5 väčších hráčov, ceny letov po kríze pôjdu hore. Výrazne klesne konkurencia a preživší sa budú musieť vylízať z utŕžených rán. Ak však krízu prežijú, konkurenčný tlak po otvorení neba bude umelo držať ceny letov chvíľu dole [domnienka].

Oveľa nenápadnejším efektom však bude renesancia automobilov. Vlastné auto už dnes slúži ako štít proti nakazeniu sa vírusom (ak neveríte, skúste sa zamyslieť, či by ste šli doplniť zásoby radšej vlastným autom alebo MHD či taxíkom). [logický dôsledok] Zároveň kríza odhalila, akú nenahraditeľnú úlohu v našom zásobovaní v Európe hrá kamiónová doprava. Hranice sa zavreli pre všetkých len kamióny nie. [priamy dopad] Hoci pred Koronavírusom ekologické témy pomaly zvonili umieračik pre (osobné) autá, nazdávam sa, že aktuálna kríza im práve vystavila pomyselné predĺženie života. [domnienka] Výpadky v produkcii automobiliek, ako aj zhoršená ekonomická situácia ľudí počas vyvolanej recesie, spravia zelené autá opäť na chvíľu “pánskym huncútstvom” [domnienka]

Video content is the king

Dlhé, predlhé „ustajnenie“ nás všetkých v domácich karanténach sa javí ako voda na mlyn pre telekomunikačné služby. V realite, máte neobmedzený paušál, takže mobilný operátor má z vás rovnaké príjmy, či ste doma alebo vonku a akurát má vyššie náklady s obsluhou väčšieho objemu dát, ktoré ťaháte. Navyše im skrachuje nejaká časť firemných zákazníkov a do finančných problémov sa dostane istý segment retailu. Mobilní operátori teda na tejto kríze príliš nevyryžujú [logický dôsledok].

Úplne iná situácia je u firiem poskytujúcich digitálny obsah a zábavu. Netflix a iné platené služby obsahu s istotou raketovo (po)rastú. [priamy dopad] V rovnakej situácií môžu byť aj herný priemysel a herné konzoly. [domnienka] Teda za predpokladu, že vedia gro svojej ponuky ponúknuť “na diaľku” bez fyzického nákupu. Niečo proste doma tí ľudia robiť musia. Istým spôsobom sa na tejto vlne zvezú aj Youtuberi a podcasty. [domnienka] Aj Keď pri tých podcastoch by som nepodceňoval fakt, že mnohí ich počúvali pri rituáloch ako posilka či šoférovanie, ktorého sa nateraz vzdajú. Či si ich pustia aj len tak z nudy, nie je úplne isté.

Zatiaľ mi nie je zrejmé, ako z tejto vírusovej situácie vyjdú sociálne siete. Áno ich usage ide rapídne hore [priamy dopad], ale na druhej strane majú limitovanú monetizáciu toho traffic-u, keďže bude menej inzerentov aj menej vecí, ktoré sa oplatí inzerovať (napr. letenky a dovolenky). Ako realistický scenár mi teda zostáva, že sociálne siete sa o nás, ako používateľoch, za toto obdobie dozvedia nepomerne viac. [logický dôsledok] Ale reálne to speňažia až niekedy v budúcich rokoch.

 POKRAČOVANIE TU >>>

Ak vás zaujíma skôr ako to celé na Slovensku zrejme s Koronavírusom dopadne, pozrite sa sem, prípadne si prečítajte odpoveď na vaše návrhy k tomu modelu.


Publikované dňa 18. 3. 2020.