Koniec praveku pre Hudobné Festivaly

Prestavte si, že ste organizátor letného Festivalu, kam príde 50.000 ľudí. Ako rozdeliť stánky s občerstvením medzi Langoše, Gofry, Vegetariánsku kuchyňu a Azijské Bistrá tak, aby účastníci boli čo najviac spokojní so stravou? Znie to ako úloha z niektorého kola Dátových hádaniek? Problémom však tento krát je, že tak musíte urobiť bez akýchkoľvek informácií. Huh? Ako veľmi si veríte, že to “len tak” odhadnete správne?

Hudobný festival

Väčšina z nás by zrejme odmietla niesť zodpovednosť za závažné rozhodnutie bez akýchkoľvek vstupov a znažili by sa získať aspoň nejaké informácie o preferenciách tých 50.000 ľudí. Napriek tomu organizátori veľkých letných festivalov zostávajú bez akýchkoľvek dát o svojich publikách. Hovorí sa mi to pomerne ťažko, ale v oblasti organizovania kultúrnych (aj športových) podujatí sa stále nachádzame – z dátového hľadiska – v dobe kamennej. Dajme si dva kroky späť a uvažujme: organizátor pripraví podujatie, na ktoré sa mu podarí pritiahnuť 50.000 ľudí na niekoľko dní a pritom za dané dni nevie o tejto mase ľudí nič viac ako  … to že prišli. V dobe, keď každý účastník ma minimálne jeden smartfón so sebou počas celého trvania festivalu a väčšina lístkov sa predá cez internet, vás ako fanúšika identifikuje látková páska na ruke. Už rozumiete tomuto pradoxu?

Malý krok pre človeka, veľký pre …

Páska účastníka 2016 a 2017
Páska účastníka 2016 a 2017

Legendárnym výrokom N. Armstronga pri výstupe na Mesiac by sa dal charakterizovať počin organizátorov aktuálneho ročníka ostravského festivalu Colours Of Ostrava. Roky zaužívané pásky, ktoré sú informačným pravekom, tohto roku po prvý krát obsahujú aj čip, ktorý umožňuje digitálnu identifikáciu účastníka. Skoncovalo sa tak nielen s podávaním si pások cez plot, ktoré “klonovalo účastníkov”, ale vznikla aj možnosť vytvoriť digitálnu stopu účastníka. Aj keď zlé jazyky by mohli (celkom oprávnene) tvrdiť, že zavedenie tejto technológie nebolo príliš proklientske, v odvetví Festivalov tento počin predstavuje asi tak významný počin ako skrotenie ohňa a jeho udržiavanie v jaskyni. Keďže  pri vstupe sa párovali E-tickety s čipom na ruke, detailnou analýzou by sa dala spojiť aj identita klienta s jednotlivými pípnutiami čipu (ku ktorému účastníci nenápadne udeľovali súhlas pri kúpe daného lístka). Z tmy tak náhle vystúpia konkrétne skupiny divákov a fanúšikov a ich vzorce správania. Teda, ak sa niekto bude venovať ich analýze, na čo aktuálny spôsob zavedenia čipov vrhá trochu tieň obavy. Coloursáci totiž (prísne povedané) trestuhodne premeškali možnosť zbierať viac info ako len to, kadiaľ kto do areálu vstúpil alebo odišiel. Schválne napadne vás, kde inde sa dali čipy využiť?

Kam všade môžu priniesť jasno dáta ?

Fajn, tak orgánizátori zostávajú v informačnej temnote – poviete si – ale ako veľký problém to je? Veď predsa zohnali dobré kapely a ľudia zaplatili vstupné. Tak čo si robiť starosti s nejakými dátami? Online obchody, ktoré sú vystavené zrejme najväčšiemu konkurenčnému tlaku, už dávno pochopili, že len samotným predávaním produktu sa nedá odlíšiť, a začali formovať celkový zážitok (user experience). A práve na riadenie zákazníckeho zážitku sú potrebné údaje o preferenciách a potrebách fanúšikov. Možno sa dá odhadnúť, koľkým ľuďom sa bude páčiť koncert Birdy, či Jamiroquai, ale skúste odhadnúť, koľko ľudí v dave je vegetariánov? Alebo koľkí pijú perlivú a koľkí nesýtenú minerálku? Dali sme Umelca na správny stage, bol počet TOI-TOIek dostatočný, čo z nášho programu vlastne skutočne videli ktoré podskupiny účastníkov? Že by sa nám predsa nejaké tie dáta zišli?

Cecilko, ale proč?

Celú cestu domov z Festivalu som rozmýšlal, prečo vlastne tí istí klienti, ktorí prahnú po Instagrame, neobmedzených 4G dátach, YouTube či bezkontaktných platbách, tolerujú kultúrnym a športovým podujatiam tento starovek? Obávam sa, že odpoveď je jednoduchá a smutná zároveň. Nie sú vystavení konkurencii. Festivaly ako Colours of Ostrava či Pohoda, nemusia súperiť o diváka. Organizujú unikátné podujatia, na ktoré majú (podobne ako športové kluby) monopol. A tak ich netlačí núdza zabezpečiť si opakovanú účasť divákov. Aj keď naozaj? Som presvedčený, že keby Pohoda, Colours of Ostrava a Sziget boli v ten istý týždeň (o čom sa kartelovo dohodnú, že nebudú), tak jeden z týchto Festivalov by si to na účasti odskákal.

Nebudeme, predsa stáť bokom

Blogmi na MocneDáta.sk sa snažím rozdúchať aktívnejšiu prácu s dátami v našej spoločnosti. Preto by bolo zo strany MocneData portálu nefér len lamentovať nad stavom a nepriložiť ruku k dielu. Poďme teda spolu inšpirovať organizátorov dvoch najväčších festivalov v ČR a SR s tým, aby použili dostupné dáta k väčšiemu komfortu pre publikum na letných festivaloch! Vyhlasujem preto Mimoriadne kolo Dátových rebusov a vyzývam: poraď aj ty, ako by sa mohol Festival zlepšiť na základe analýzy dát. Všetky návrhy zosumarizujem a pošlem v mene komunity dátových analytikov organizátorom Pohody/Coloursu. Aby tento náš samozvaný Hackaton mal aj patričné grády, priatelia, rozhodol som sa, že najlepšie návrhy získajú od Mocnedata.sk lístok na Pohodu 2018 alebo Colours Of Ostrava 2018 podľa vlastného výberu! Neváhaj teda a navrhni aj ty, ako by sa dali ku prospechu účastníkov využiť dáta zozbierané na letnom Festivale. Teším sa na Tvoje návrhy! Viac info o tom, ako sa zapojiť a vyhrať lístok nájdete TU.

 


Publikované dňa 24. 7. 2017.