CLUBHOUSE DATA #7 – EXPLÓZIA KLUBOV a ZAČIATOK DOBY OBSAHOVEJ

Dobrý deň priatelia, vitajte už pri 7mej časti nášho seriálu dátového bádania o SK (a CZ) Clubhouse. V minulom dieli sme prebrali federatívne porovanie CZ vs. SK komunít. Tento krát sa však zameráme na úplne horúcu tému.

Zakiaľ v niektoré iné týždne sme museli bedlivo zvažovať, ktorú z tém uprednostníme, v druhom Marcovom týždni o výbere nebolo pochýb. Sieť Clubhouse totiž svojou novou aktualizáciou umožnila samobslužne zakladať kluby priamo z aplikácie. A to spustilo doslova výbuch.

Explózia Klubov

Doslova za niekoľko hodín si Slováci a Česi založili stovky klubov. Pre účely ďalšieho skúmania sa nám podarilo identifikovať viac ako 300 (!) novovzniknutých klubov. Podozrenie je, že ďalších viac ako 200 klubov bolo založených nesprávne/nešťastne tak, že sa nedajú ani poriadne vystopovať vo vyhľadávani. Túžba obsadiť si svoje obľúbené meno pre klub bola zjavne vysoká. Neraz predbehla u niektorých vlastníkov aj zamyslenie, ako vlastne s klubom nakladať a ako si ho nakonfigurovať.

Zaujímavým aspektom je, že Zlatá Klubová horúčka bola oveľa silnejšia na Slovensku ako v ČR. V prepočte na počet CBH používateľov, Slováci si založili až 3x viac klubov ako bratia spoza Moravy. Jeden (oficiálne identifikovaný) klub tak na Slovensku pripadá na takmer 1100 používateľov Clubhouse. To je miera roztrieštenia pozornosti, ktorá nie je dlhodobo udržateľná, lebo klub s 1000 (potenciálnymi) sledovateľmi v súboji lakťov neprežije. Možno očakávať teda vysokú mieru vychladnutia alebo zlučovania teamov za jednotlivými klubmi.

Aké kluby sa najviac ujali vo svete?

Ak by sme sa pozreli do krajín, kde kluby už dlhodobo fungujú, narazíme na zaujímavý mix tém, ktoré sa pretavili do najúspešnejších klubov. Medzi TOP klubmi sveta dominujú témy (digitálneho) marketingu, ale investovanie a crypto mien. Svoje silné publiká si našli aj témy StartUpov a technologických noviniek.

Najväčšie kluby dosahujú aj niekoľko stoviek tisíc sledovateľov obsahu (a/alebo členov). Americký prapôvod Clubhouse týmto klubom pripravil výsostné postavenie, ktoré nebude tak ľahké dobehnúť. Aj keď o slovo sa intenzívne začali hlásiť aj kluby z Európy či Ázie.

Kluby sa teda stali hitom doslova z noci do rána (konkrétne zo Sobotnej noci do Nedeľného rána 😊). Ako to, že sa tak rýchlo uchytili? Ktoré skupiny používateľov sa vlastne odhodlali si klub založiť?

Klub? Koho by to zaujímalo …

Ak ste čakali, že zakladanie klubov bude „panské huncútstvo“ veľkých autorov, ktorí si budú chcieť upevniť enklávu svojich priaznivcov tak, asi vás sklamem. Z veľkých mien Slovenského CBH si svoj vlastný klub nezaložil takmer nik. Až polovica všetkých klubov vznikla od ľudí, ktorí majú medzi 100 až 500 followerov v momente založenia klubu. Našinci tak v kluboch skôr hľadajú cestu ako vyrásť, nie ako posunúť sa z vyššej úrovne na ešte väčší stupienok.

To sa premieta aj do toho, koľko členov a nasledovateľov vlastne jednotlivé kluby za prvý týždeň oslovili. Priemerný CZ/SK klub poňal na za prvých 7 dní existencie klubov v priemere len 42 členov a 33 nasledovateľov. Keďže však rôzne kluby volia rôzne stratégie na získavanie týchto dvoch skupín „nadšencov“, rozhodli sme sa pozorovať radšej ukazovateľ „Kanadského bodovania“, ktorí je súčtom Followers + Members.

 

To, že kluby budú pre tento moment pre ich majiteľov skôr drinou ako vavríny úspechu jasne dokumentuje aj ďalší zaujímavý graf. Ak totiž zoberieme pre jednotlivé kluby zakladajúcich členov, tak za prvý týždeň sa im podarilo skonvertovať menej ako 7% sledovateľov. Týmto tempom by to trvalo 12 týždňov, teda celé 4 mesiace, kým pre nich kluby budú aspoň taký organický dosah ako báza nasledovateľov samotného zakladateľa. Pri kluboch, kde je viac zakladateľov súčasne tieto čísla sú ešte horšie.

Základná dilema: Čo zbierať pre klub?

V Českej republike zvíťazil ťah na membrov. Ako možno na nižšie uvedeného grafe vidieť, až na zopár výnimiek, ak sa klub rozvinul do vyššieho kanadského skóre, tak väčšinou tomuto tak bolo najmä vďaka rastu počtu členov. Táto stratégia je tak trochu ľahšou cestou, lebo spolieha na túžbu ľudí patriť aspoň do nejakého klubu. Z dlhodobého hľadiska však počet členov je do veľkej miery zastropovaný dosahom samotných zakladateľov. Ak sa teda klubu nepodarí podnietiť nástroj member-get-member, ale o tom niekedy nabudúce.

Naopak, situácia na Slovensku je oveľa viac rozpoltená. Už od prvých dní sa vyformovali dva rozličné prúdy, pričom jedni vsádzajú na zbieranie členov a druhí sa pohli skôr smerom k zbieraniu followerov. Na holistický prístup, kde by počet membrov a followerov rástol paralelne, sa zatiaľ nepodujal žiadne z vlastníkov SVK klubov.

Čo bude správnym riešením z dlhodobého hľadiska sa samozrejme po necelom týždni fungovania klubov ťažko predikuje. Istým náznakom však môže byť poznanie, ako sa k tejto dileme stavajú už dnes fungujúce, veľké kluby. Ak by sme si zobrali top 50 klubov, väčšina z nich má násobne viac followerov ako členov, pričom sú v tejto orientácií relatívne konzistentní naprieč top 50 svetovými klubmi.

Česko-Slovenský Olymp Clubhouse klubov

Dosť bolo chytrákov spoza mláky! Ako sa darilo tým najlepším na Česko-Slovenskej pôde? Najlepším klubom za úvod klubovej existencie sa stal Klub Osobní Rozvoj založený používateľom Lucie Lu. Za necelých 7 dní zozbieral viac ako 900 kanadských bodov. Zaujímavé, že v prvej desiatke sú len 3 Slovenské kluby a rovnako len 30% najväčších klubov založili ženy.

Ako vysoko by sme si mali trúfať? Nuž klub o 10 000 “nadšencoch” by vám priniesol pozíciu cca 700tého klubu na celom svete podľa veľkosti. Ak by ste chceli do prvej desiatky sveta, budete potrebovať cca 180 000 fanúšikov vášho klubového obsahu.

 

Klubový Klondike má jasný dopad na Roomky

Honba za svojim vlastným klubom má nepriamo dosah aj na vývoj štatistík miestností a ich metrík. Založenie klubov totiž povzbudilo ich čerstvých vlastníkov k plánovaní väčšieho počtu roomiek pre svoje novozaložené kluby. V dôsledku tohto trendu stúpol priemerný počet roomiek na najvyššie číslo za doposiaľ sledované obdobie.

Keďže však počet ľudí na platforme aktuálne rastie tempom len cca 1-3% za týždeň, prakticky stagnujúce publikum sa pri náhlom raste počtu roomov triešti na menšie a menšie skupinky. To je predzvesťou tvrdého boja o diváka, ktorý sa bude dať vyhrať pravdepodobne iba pomocou kvalitného obsahu. V Československom Clubhouse tak nastáva Doba Obsahová.

Tak ako každý týždeň, neopomenuli sme ani trendy v druhoch jednotlivých obsahov. Boom zažívajú miestnosti o fyzickom zdraví jednotlivca. Prekvapivý pokles nastáva napríklad v recenziách kníh alebo v diskusiách o sociálnych médiách.

 

Doba Obsahová sa ukazuje aj v top SVK profiloch

Pri hlbšom skumaní objavíme prejavy “Doby Obsahovej” aj v rebríčku top profilov slovenskej Clubhouse scény. Väčšina vysoko-followerových SK profilov totiž zažíva stagnáciu. Deliaciou čiarou medzi tým, či “rastiete” s davom alebo rýchlejšie ako celková populácia Clubhouserov, je realizovať Roomky v rozumnej frekvencii. Za posledný týždeň tak podrástli v počte followerov vážnejšie len tie osobné profily, ktoré realizovali roomky. Mlčiace profily stagnujú.


Publikované dňa 15. 3. 2021.