CBH DÁTOVÉ HÁDANKY #11

ÚLOHA 11.A: Na akú prácu sa hodíte?

Ste hrdá na to, že pracujete pre firmu, ktorá je spoločenky zodpovedná. Aj keď tento druh projektu vás trochu prekvapil. Vaša firma, ktorá je poskytovateľ káblovej televízie, sa podujala na pilotný program podpory hľadania si zamestnania. Keďže vediete dátové oddelenie, prischla vám zaujímavá úloha. Z dát o sledovaní káblovej televízie máte odhadnúť, aký druh zamestnania by sa danému človeku najviac hodil? (Pre účely tejto úlohy môžete predpokladať, že človek žije sám v domácnosti a teda je jediný/á, kto pozerá danú kábalovku)

 

ÚLOHA 11.B: Ktorý z darčekov ?

Vždy ste vedeli, že kolegovia z oddelenia starostlivosti o klienta majú zvláštne nápady a postupy. Preto vás príliš nezaskočí, že napriek tomu, že ste retailová banka, oni vyžrebovali 10 000 klientov, ktorých chcú odmeniť, ehm, no trochu zvláštnymi darčekmi. Aby vedeli koľko čoho kúpiť, od vás potrebujú len drobnosť. Rozhodnúť sa, či by konkrétneho klienta potešila snežná fréza, nový Samsung tablet alebo permanentka do divadla. Ako by ste z dát o používaní bežného účtu a platobných kariet odhadli komu sa čo bude hodiť?

 

ÚLOHA 11.C: Spoznávame sa v mestskej doprave

Možno už svoje rozhodnutie aj ľutujete, ale hold už ste tu a vy sa len tak ľahko nevzdávate. Zmenili ste zamestnanie a všetko vyzeralo tak lákavo. Po pár dňoch ste však zistili, že mnohé veci sú tu riadne zanedbané a v plienkach. Najali vás ako analytika pre dopravný podnik mesta (veľkosti Prahy). Vy ste však zistili, že o svojich klientoch vôbec nič nevedia.  Každý z klientov disponuje čipovou kartou, ktorá zosníma pri každom presune jeho nástupnú a výstupnú stanicu. Akých TOP 15 údajov o životnom štýle vašich zákazníkov by ste vedeli z týchto dát vyťažiť? (Okrem údajov zo staničných turniketov máte k dispozícii ešte aj vek a trvalé bydlisko klienta.)

 

Staršie úlohy z predchádzajúcich kôl Dátových hádaniek

 

ÚLOHA 10.A: Komu by sa zišla psychologická podpora?

Predstavte si, že akcionár mobilného operátora sa rozhodol prikúpiť do svojho podnikateľského impéria sieť kliník, kde sa poskytuje psychologické poradenstvo. Mobilný operátor dostal možnosť stať sa sprostredkovateľom týchto služieb pre svojich klientov. Ako použijete dáta mobilného operátora (Históriu telefonátov, SMSiek, a GPS lokalizáciu, avšak žiadne údaje z mobilného browsovania), aby ste vybrali konkrétneho klienta ktorému možno takéto poradenstvo adresne ponúknuť? Pozor na to, táto úloha nie je symetrická. Navrhnúť návštevu psychológa niektomu, kto ju nepotrebuje je dosť citlivé. Ako vyladíte presnosť svojho modelu?

ÚLOHA 10.B: Osamelý rodič v hľadáčiku

Predstavte si, že ste marketingový analytik siete supermarketov (napr. Tesco, Jednota, Billa, Lidl, …). Váš šéf vás požiadal, že pripravuje špeciálne produkty pre osamelých rodičov (neúplné rodiny) Vašou úlohou je odhadnúť: Kto z Vašich klientov vychováva dieťa bez partnera? K dispozícii máte len anonymizovanú nákupnú históriu klientov (viete len číslo ich vernostnej karty), neviete ich meno, adresu ani nič z osobných údajov. Dáta z nákupov sú v detailnej podobe, po nákupoch a jednoltivých položkách v daných nákupoch. Ako by ste zodpovedali túto otázku?

 

ÚLOHA 10.C: Poď si zapinkať beďas.

Pri práci v CRM teame telekomunikačného operátora sa stretnete so všeličím. Cielenie môže mať rôzne polohy a stratégie. Ako by ste sa postupovali, keby od Vás chcelo šéfstvo vedieť, ktorí z existujúcich klientov budú mať záujem o novú badmintonovú halu. Na základe akých faktorov správania označíte niektorých z klientov za vhodných zákazníkov pre túto nový druh služby ? [Môžete predpokladať, že táto úloha bola zadaná pred Korona krízou. V rámci telco dát máte k dispozícií prehľad odchodzích a príchodzích hovorov, SMS a MMS správ vrátane identifikácie protistrany komunikácie, GPS lokácie a nemáte však dáta z mobilného internetu klientov. ]

ÚLOHA 9.A: Koľko členná je domácnosť?

Pracujete ako dátový analytik v sieti supermarketov, ktorá disponuje vernostným programom. Vďaka tomu máte k dispozícii detailné položkovité nákupy všetkých domácnosti za posledné 2 roky dozadu. Pre účely lepšieho riadenia logistiky niektorých produktov by ste potrebovali vedieť koľko členov majú jednotlivé domácnosti, ktoré u vás nakupujú. Na zákalde ktorých nákupov a ako odhadnete koľko ľudí býva v domácnosti? 

 

ÚLOHA 9.B: Do akého športu ho zapojiť?

Telekomunikačný operátor sa rozhodol sponzorovať celonárodnú iniciatívu Športujeme spolu na podporu profesionálneho a amatérskeho športu. Radi by ste poslali cielenú SMSku svojim klientom, aby sa zapojili do akcie so svojim obľúbeným športom. No dobre, ale aký to vlastne je šport? Odhaliť to pripadlo práve vašemu oddeleniu. Ako by ste z histórie telefonátov, SMSiek (samozrejme bez obsahu telefonátu a SMS) ako aj z geolokačných dát o jednotlivých klientov odhadli, akému športu holdujú? Pokúste sa o čo najpresnejší odhad. Zároveň pamätajte aj na to, že niektorí klienti môžu holdovať všetkým športom a do SMSky treba vybrať iba jeden.

 

ÚLOHA 9.C: Úzky sortiment, ale presný timing

V oblasti, odkiaľ pochádzate, nie je príliš na výber veľa zaujímavých pracovných príležitostí. Tak musíte brať, čo život priniesol. Ocitli ste sa teda ako analytik pre eshop Baterky základ života, ktorý sa špecializuje na predaj batérií akéhokoľvek tvaru a veľkosti. veď koniec konco, ako majitelia hovoria: Baterky sú základ života. 🙂 Vašou úlohou je odhadnúť moment, kedy poslať verným klientom email na dodatočný nákup niektorej z bateriek. Keďže žijete iba z tohto sortimentu, tak je dôležité podnecovať nákup klientov tak, aby boli pokryté jeho baterkové potreby úplne. Majitelia si však zakladajú na tom, aby neposielali spam. Ako odhadnete ktorému klientovi kedy poslať ponuku na doplnenie jeho bateriek?

ÚLOHA 8.A: Koľko lyžiciek musíte vyrobiť?

Počas pandémie sa vašemu výskumnému teamu podarilo vynájsť špeciálny materiál, ktorý je antiseptický. Vhodným lobingom ste presadili, že štát prijal vyhlášku, že do troch mesiacov sa musia všetky používané príbory na Slovensku vymeniť za vami vyrobené. Nie ste si istí, či vo firme dokážete nárazovo vybaviť tak veľké objednávky, tak ste sa rozhodli zakontrahovať zahraničné kapacity na výrobu. Otázka však znie, koľko sád príboru (sada = polievková lyžica + nôž + vydlička) potrebujte na Slovensku nahradiť?

 

ÚLOHA 8.B: Hodnota iba z plynu

Ste analytik pre spoločnosť distribujúcu zemný plyn do domácnosti v rámci Slovenska. V rámci inovačného programu sa vám podarilo pred 2 rokmi nainštalovať takmer všetkým svojim klientom plynomer, ktorý posiela do centrálnej databázy spotrebu plynu za každú polhodinu.  Pre jednotlivých klientov teda máte údaje zo zmluvy a časový rad spotreby plynu. Ako by ste z týchto údajov odhadli cenu nehnuteľnosti, ktorú klient obýva?

 

ÚLOHA 8.C: Kam klienta poslať na dovolenku

Máš k dispozícii dáta (mobilného operátora) o používani mobilného telefónu. Verím, že je to téma, ktorá nám je všetkým dostatočne blízka. Zároveň však chcem upozorniť, že pri riešení nie je vhodné sa limitovať tým, ako mobil používaš ty. Potrebné je pozerať sa na to, čo všetko užívateľ môže s mobilom robiť vo všeobecnosti, bez ohľadu, či ty sám tieto služby používaš. Prezradím aj to, že v rámci Telco informácii je možné skúmať, koľko a kam klient telefonuje a SMSkuje, aký typ stránok navštevuje na webe, s kým je v kontakte, kde sa pohybuje alebo ako blízko je k iným užívateľom danej siete. Na základe telekomunikačných dát o klientovi, ako by ste pre neho vybrali vhodnú dovolenku?

 

Staršie úlohy z predchádzajúcich kôl Dátových hádaniek

ÚLOHA 7.A: Lenivý, lenivý, lenivý

Práca dátového analytika nie je vždy len prechádzka ružovou záhradou. Občas pred vás osud postaví úlohu, na ktorú neveriacky pozeráte a nechápete, ako ju uchopiť. Jedným takým momentom je, ke´d za mnou prišiel top manažment retailovej banky a povedal mi, že (pre účely určtého strategického rozhoduntia, ktoré tu nemôžem prezradiť) by potrebovali zistiť, ktorí z ich retailových klientov su LENIVÍ. Áno, počujete správne: Ako z dát o používaní bankových produktov pre fyzickú osobu odvodíte, kto z klientov je lenivší ako zvyšok?

 

ÚLOHA 7.B: Ktorého z klientov by potešil poukaz na masáž?

Telco operátor nakúpil veľký počet poukazov na masáž ako benefit pre svojich zamestnancov a obchodných partnerov. Poukazy sa však nestihli v danom čase vyčerpať a tak sa operátor rozhodol rozdať nepoužité poukazy medzi svojich klientov. Ako by ste vybrali 2000 najvhodnejších radových klientov, ktorých by takýto poukaz potešil a ocenili by ho. K dispozícii históriu telefonátov a SMS správ, geolokáciu klienta za rovnaké obdobie.

 

ÚLOHA 7.C: To vyzerá podozrivo!

Pracujete pre celosvetovú komunikačnú platformu ako Zoom, ktorá umožňuje audio a video rozhovory, prípadne zdieľanie obrazoviek, prezentácie či webináre. Vaša spoločnosť pracuje na Freemium princípe, ktorý určuje, že platformu môžete zadarmo používať, ak ju neuvyužívate na komerčné účely. Ak, naopak, používate daný nástroj aj na komerčné účely musíte si zakúpiť licenciu. Asi vás neprekvapím, že niektoré skupiny ľudí sú  pri dodržiavaní tohto pravidla trochu laxnejšie. Ako by ste na základe histórie používania jednotlivých užívateľov odhalili, kto nehovorí o spôsobe svojho používania pravdu (a používa ho aj na komerčné účely, hoci to nepriznáva)? Len pripomeniem, že cielenie podľa detailných IP adries nie je povolené.

ÚLOHA 6.A: Vyber mi, prosím, ideálne bývanie

Predstavte si, že mobilný operátor sa rozhodol vstúpiť na trh s nehnuteľnosťami. Ako použijete dáta mobilného operátora (Históriu telefonátov, SMSiek, a GPS lokalizáciu, avšak žiadne údaje z mobilného browsovania), aby ste pre konkrétneho klienta vybrali ideálnu nehnuteľnosť, ktorú mu ponúknuť? Pre účely tohto cvičenia môžete ignorovať, či daná nehnuteľnosť je aj skutočne na predaj.

Táto úloha má niekoľko “ľahkých riešení”, skúste sa však zamyslieť nad čo najelegantnejším (resp. najúplnejším) riešením.

 

ÚLOHA 6.B: Kto preskočí ku konkurenčnej firme?

Pracovať ako dátový analytik pre zdravotnú poisťovňu zvyčajne znamená, že riešite náchylnosť ľudí na choroby, prípadne odhaľujete podozrivé čerpanie zdravotníckych úkonov. Dnes ste však dostali úplne inú úlohu. Každý z vašich poistencov sa môže raz do roka rozhodnúť zmeniť poisťovňu a prepoistiť sa do konkurenčnej poisťovne. Ak by ste vedeli správne odhadnúť, kto z klientov bude mať zajačie úmysly, možno by ste mnohých z nich vedeli ešte zachrániť. Máte k dispozícií všetky údaje o osobe a jej poskytnutým výkonom v rámci zdravotného poistenia. Ako vopred určíte odchádzajúcich klientov? 

Pre účely tejto úlohy môžete predpokladať rozsah povinného zdravotného poistenia ako je v SR alebo ČR.

 

ÚLOHA 6.C: Kto chce byť cyklistom?

Zamestnali ste sa v online obchode s pomerne širokým záberom sortimentov (niečo na štýl mall.sk alebo alza.sk). Ako jednu zo svojich prvých úloh ste boli požiadaný odhadnúť, ktorí klienti by mohli mať záujem o KOLOBEŽKY a BICYKLE, novú kategóriu produktov, ktoré plánujete spustiť v dohľadnej dobe. Na odhad máte k dispozícii základné údaje o klientovi (meno, kontakt, bydlisko, približný vek, …) a nákupnú históriu klientov. Doposiaľ v ponuke nemáte žiadne športové produkty, z ktorý by sa to priamo dalo odvodiť. Hlavnú ponuku Vašeho e-shopu tvoria elektrospotrebiče, drogéria a kozmetika, hračky pre deti, kancelársky spotrebný tovar, záhradná technika a náradie. Ako by ste čo najpresnejšie odhadli cyklistov ?

ÚLOHA 5.A: Vitamíny na pumpe

Omrzel Vás job analytika v banke a tak ste zmenili pozíciu a už niečo vyše 2 mesiacov pracujete ako dátový analytik pre veľkú sieť čerpacích staníc. Vaša firma sa aktuálne rozhodla, že do sortimentu tovarov na čerpačkách zaradí prvý krát aj voľne predajné vitamíny. Keďže vaša sieť má vernostný program (ako v SR poznáme napríklad od Slovnaftu alebo OMV), vašou úlohou je na základe historických nákupov klientov vybrať takých, ktorým dáva zmysel zaslať špeciálny list s odkomunikovaním tejto vitamínovej inovácie. Do konca skúšobnej doby zostáva ešte pár týždňov a tak sa chcete v šéfových očiach blisnúť výborným success ratom tejto kampane. Akých klientov vyberiete ?

ÚLOHA 5.B: Adoptuješ si psíka?

Práca dátového analytika je zväčša úmorná, ale občas prinesie aj príjemné prekvapenia. Za roky, čo pracujete ako manažér(ka) oddelenia pre Zákaznícku analytiku u mobilného telekomunkačného operátora  ste si vyslúžili úctu a rešpekt top manažmentu. To však znamená, že keď príde ťažká úloha, väčšinou pristane na vašom stole. Je to tak aj teraz, keď vaša firma sa rozhodla podporiť sieť útulkov zvierat. Zaviazali ste sa, že oslovíte ľudí, ktorí by boli náchylní zobrať  si psíka z útulku na adopciu. Ako by ste z telekomunikačných dát užívateľov odhadli tých, čo si psa najpravdepodobnejšie z útulku zoberú (a nechajú) ? Pozor na ľúbivé skratky, úloha je ťažšia, ako sa môže na prvé počutie javiť.

ÚLOHA 5.C: Kto privíta sušičku prádl do domu?

Dnes ste mali naozaj zvláštný deň. Vediete Customer Relationship team veľkého, celoštátnetho dodávateľa elektriny pre domácnosti, ktorý má viac ako 800.000 tisíc retailových zákazníkov. Popoludní sa zastavil u vás v office člen boardu zodpovedný za Sales&Marketing a nadšene vám porozprával o novej zmluve o spolupráci s dodávateľom bielej techniky, ktorú dnes Vaša firma podpísala. Prvým projektom tohto partnerstva bude výhodna ponuka na sušičku prádla, ktorú si budú mocť exkluzívne kúpiť vaši zákazníci. Od Vás sa chce len taká drobnosť: identifikovať čo najpresnejšie, kto z klientov by touto ponukou mal byť oslovený. K dispozícii máte dáta z digitálnych snímačov elektriny, ktoré snímajú celkovú spotrebu jednotlivých domácnosti každú hodinu, za posledných 24 mesiacov. Okrem toho máte k dispozícii ešta aj základné údaje o tom členovi domácnosti, na ktorého je vedená zmluva (spravidla muž). Ako vyberiete klientov?

 

ÚLOHA 5.extra: Výber vhodnej školy

Ste správca firemnej nadácie s pomerne veľkým objemom peňazí. V stanovách nadácie však máte uvedené, že prostriedky môžu byť použité iba na podporu stredného (SoŠ, SPŠ) a vysokého školstva v odvetví, v ktorom sami podnikáte. Máte k dispozícií zoznam všetkých potenciálnych škôl a dáta o miere uplatnenia (prípadne ďalšieho štúdia) absolventov ako aj výške ich mzdy 2 roky od ukončenia štúdia. Okrem toho máte k dispozícií všetky verejne dostupné údaje o daných školách. Ako by ste zostavili rebríček skôl, ktoré z nadácie podporíte?

ÚLOHA 4.A: Banka volá do kina !

Ste zamestnancom banky, ktorá sa uchádzala o úverovanie výstavby veľkého KINO komplexu. Ponuky všetkých konkurujúcich bánk boli dosť podobné, tak ste pridali ešte extra tromf na vrch, aby ste uspeli: Zaviazali ste sa, že pri otvorení komplexu zabezpečíte marketingovú podporu na rozbeh fungovania kín. Nakoniec ste tender vyhrali. Od prevádzkovateľa kín máte informáciu, že v iných krajinách tento druh podpory fungoval, iba ak nešlo o všeobecnú pozvánku do kina, ale človek dostal pozvanie na konkrétny žáner (ktorý je mu najbližší). Termín spustenia kinosál sa blíži a tak ste poverili svojich analytikov, aby sa z bankových transakčných dát o vkladoch, úveroch a používania platobných kariet pokúsili odhadnúť pre jednotlivých klientov, na aký typ filmov (horor, kreslená rozprávka, sci-fi, thriller, muzikál a pod.) by najradšej išiel do kina. O ktoré informácie opriete svoje odporúčenie, aby bolo skutočne adresné pre klienta?

 

ÚLOHA 4.B: Koľko je ti rokov, priateľu?

Vo väčšine krajín sú rodné čísla (prípadne social security number) bezvýznamové ukazovatele, ktoré vám neprezradia nič o ich samotnom držiteľovi. V takýchto krajinách majú univerzálne poistovňe klasický problém s cros-sellom z majetkového na životné poistenie. Pri dojednávaní poistenia nehnuteľnosti totiž nie je dovolené pýtať si od potenciálneho klienta jeho/jej vek (nevstupuje totiž do ceny produktu). Avšak keď sa snažíte už existujúcemu klinetovi s majetkovým poistením krížovo predať životnú poistku, tak vek klienta (aspoň približný) je veľmi dôležitý. Ako by ste teda z dát o nehnuteľnosti odhadli vek klienta?   Bonusová otázka po vyriešení: Čo by ste zmenili, aby ste sa k veku mohli dostať priamo?

 

ÚLOHA 4.C: Vodiči áut

Pracujete na marketingovom oddelení siete lekární. Vašou prácou je analyzovať správanie klientov na základe ich historických nákupov. Vaša spoločnosť sa rozhodla uviesť na trh nový energetický nápoj špecialne pre vodičov. Boli ste požiadaný/á, aby ste vybrali cieľovú vzorku ľudí, ktorí s dostatočnou pravdepodobnosťou majú auto/šoférujú. Skúsili ste vytiahnuť ľudí, ktorí si kúpili autolekárničku alebo alkoholtester, ale prišli ste na to, že títo klienti tvoria menej ako 2% všetkých klientov, pričom podľa štatistík vodičský preukaz má v priemere aspoň 25% obyvateľov krajiny. Musíte teda zjavne zvoliť iný prístup. Aké riešenie navrhnete?

 

ÚLOHA 3.A: Kto chodí do Fitka?

Ste dátovou analytičkou pre mobilného operátora, k dispozícii máte všetky údaje o pohybe klienta, telefonátoch a odosielaní textových správ klienta (nie ich obsah). Nemáte k dispozícii dáta z mobilného internetu. Od vedúcho biznis teamu ste obrdžali požiadavku čo najpresnejšie identifikovať skupinu ľudí, ktorí chodia do fitka. Keďže máte k dispozícii GPS lokačné údaje klientov, chceli ste použiť GPS koordináty posilňovní, ale prišli ste na to, že mnohé z nich sú v polyfunkčných budovách, kde nie je možné jednoznačne ich oddeliť od iných prevádzok v budove. Musíte teda zvoliť iný prístup. Ako identifikujete týchto klientov ?

 

ÚLOHA 3.B: Aký druh auta by ma zaujal?

Ste analytikom telekomunikačného operátora, ktorý poskytuje svojim klientom klasické služby mobilného telefonovania, dátových paušálov a káblovej televízie. Oslovil vás organizátor veľkého autosalónu, že by chcel SMS správou pozvať široké publikum ľudí na blížiaci sa ročník výstavy. Dal si však podmienku, že pre každého osloveného chce SMSku personifikovať tak, aby pre neho/ju bola propagovaná expozícia konkrétnej automobilky, keďže túto priamu komunikáciu financujú priamo vystavovatelia. Na základe dvojročnej histórie o každom z klientovi za ľubovoľnú z vašich služieb, ako by ste odhadli značku automobilu (ktorú aktuálne jazdí alebo si plánuje kúpiť) každý z klientov?

 

ÚLOHA 3.C: Koľko stromov je v Berlíne?    [trochu aj technologická]

Sedíte počas lockdownu doma vo svojej obývačke a nemôžete vycestovať von. Moja otázka je pomerne stručná: “Koľko stromov PRESNE je v Berlíne?” Aby som vás nasmeroval, nemám záujem o nejakú aproximáciu typu počet ulíc x priemerný počet stromov na ulici ani odhad cez priemerný počet stromov na nejakú jednotku plochy. Chcem, aby ste ich naozaj spočítali. Aký postup navhrnete? Popíšte, z akých komponentov  by sa Vaše riešenie skladalo. Zamyslite sa aj nad tým, ako zamedziť duplicitnému započítani uniektorých stromov.

 

ÚLOHA 2.A: Kto je single v potravinách?

Predstavte si, že ste marketingový analytik siete supermarketov (napr. Tesco, Jednota, Billa, Lidl, …). Váš šéf vás požiadal, že pripravuje špeciálne produkty do ponuky a potreboval by odhadnúť: Kto z Vašich klientov sa v posledných 2 mesiacoch rozišiel s partnerom? K dispozícii máte len anonymizovanú nákupnú históriu klientov (viete len číslo ich vernostnej karty), neviete ich meno, adresu ani nič z osobných údajov. Dáta z nákupov sú v detailnej podobe, po nákupoch a jednoltivých položkách v daných nákupoch. Ako by ste zodpovedali šéfovu otázku?

[dajte si pozor na ľahké riešenia typu počet poklesu kusov toho istého tovaru, to oveľa častejšie znamenie nákupov u konkurencie ako sa rozídenie sa s partnerom]

 

ÚLOHA 2.B: Migrujúca hypotéka

Posledné roky ste počuli na Vaše oddelenie od šéfstva samú chválu. Pracujete na oddelení Hypotekárnych úverov v jednej z TOP4 veľkých retailových bánk a v tejto oblasti sa Vašej banke za ostatné roky naozaj darilo. Vy však viete, že každá minca má dve strany. Hypotekárny trh je pomerne dynamický a vy viete, že nemalá časť vašich klientov s hypotékou môže dostať konkurenčnú ponuku na prenesenie hypotéky do inej banky. Hypotekárni klienti majú u vás vedený aj svoj hlavný bežný účet (na ktorý im chodí príjem) a nemalá časť z nich má u vás aj iné úvery alebo úspory. Ako odhaliť, ktorí klienti sú najviac náchylní na prenesenie hypotéky? Popíšte návrh príznakov/parametrov, podľa ktorých odhadnete pravdepodobnosť prenesenia hypoúveru pre každého z Vašich klientov.

 

ÚLOHA 2.C: Vlastná sieť reštaurácií

Za svoje 9 ročné pôsobenie v CRM teame telekomunikačného operátora ste sa už stretli so všeličím, ale toto vyrazilo dych aj vám. Top management sa rozhodol, že časť zisku investuje do rozbehu siete vlastných BIO FOOD reštaurácii. Tým hore už naozaj asi prekočilo. V pohode, veď nech si pália peniaze, na čo im akcionár odobrí. Problémom však je, že od Vás chcú vedieť, ktorí z existujúcich klientov budú mať záujem o stravovanie v takýchto reštauráciách. Nechali ste si vytiahnuť detailné dáta o používaní všetkých telco služieb za každého klienta, ktorí sa pravidelne pohybovali v rozumnej vzdialenosti od plánovaných miest reštaurácii. Na základe akých faktorov správania označíte niektorých z klientov za vhodných zákazníkov pre túto novú sieť reštaurácií? [Môžete predpokladať, že táto úloha bola zadaná pred Korona krízou. V rámci telco dát máte k dispozícií prehľad odchodzích a príchodzích hovorov, SMS a MMS správ vrátane identifikácie protistrany komunikácie. Takisto máte zoznam URL adries na ktoré klient išiel pomocou mobilného internetu ]

 

 

ÚLOHA 1.A: Nová televízia do domácnosti

Už niekoľko rokov pracujete pre spoločnosť Elektrošop, ktorá je jednou z celoštátnych sietí predajní elektrospotrebičov. Po úspešnej kariére manažéra predajne ste prijali ponuku povýšenia na centrálu, kde teraz zodpovedáte za plánovanie budúcich tržieb. Prvou úlohou, ktorou Vás generálny riaditeľ firmy v novej práci poveril, je navrhnúť postup ako odhadnúť, ktorí klienti z vášho portfólia si veľmi pravdepodobne kúpia novú televíziu za najbližších 12 mesiacov. Máte k dispozícii 8 ročnú históriu predajov, pričom k väčšine nákupov máte priradené aj meno a adresu klienta (zadávajú sa do systému pre účely servisu alebo prípadných budúcich reklamácií tovaru zo strany zákazníka). Aký postup zvolíte ?

 

ÚLOHA 1.B: Dobrovoľný pád z výšky

Prijali ste miesto CRM analytika v spoločnosti LIFE_IS_LIFE, ktorá predáva zážitkové produkty (napr. jazda obrneným vozidlom, práca s veľkým žeriavom či bágrom, škola šmyku, …). Keďže však potrebujete rozšíriť skupinu svojich klientov, dostali ste za úlohu vytvoriť akvizičnú kampaň na predaj Tandemového zoskoku s padákom. Vaša firma má zaplatený prístup ku všetkým profilom slovenských používateľov na sociálnej sieti LinkedIn. Použiť môžete ľubovoľnú informáciu z profilu používateľov. Navrhnite taký výber cieľovej vzorky z LinkedInu, ktorá čo najviac zvýši šancu, že daný oslovený LinkedIn používateľ bude mať záujem o skok padákom. Vašou úlohou nie je napísať aj konkrétne oslovenie, len vybrať čo najvhodnejšiu čieľovú vzorku. [ak ste doposiaľ nepracovali s LinkedIn-om pozrite si návod, čo všetko môže obsahovať profil, prípadne sa mrknite na autorov profil na tejto sieti]

 

ÚLOHA 1.C:  V ktorej krajine sa nachádzate?

Ako dátový analytik, pracujúci pre firmu pôsobiacu vo všetkých krajinách sveta, ste dostali zanalyzovať dáta z poznávacích značiek (ŠPZ) áut. Dostali ste kompletnú vzorku o veľkosti 100 tisíc áut, o ktorej viete, že je reprezentatívnou vzorkou z danej krajiny. Problémom však je, že neviete z ktorej krajiny. Ako by ste len na základe 100tisíc značiek prišli na to, z akej krajiny vlastne pochádza? Dáta ste dostali v elektornickom zozname, takže neviete ako značky naozaj vyzerajú. Máte len textové reťazce týchto značiek. Nemáte možnosť googliť, aké formáty ŠPZ majú jednotlivé krajiny, teda riešenie nie je založené na tom, koľko akých typov znakov má tá či oná krajina v značke. Ako by ste napriek tomu uhádli pre ktorú krajinu sú dané značky?