DAVID a GOLIÁŠ: FIRMA, ktorá možno PREĽSTÍ SPOTIFY

Na trhu služieb streamujúcich hudbu sa črtá hrozba pre Spotify. Tipli by ste si Amazon music, Apple, Tancent alebo YouTube? Samá voda. Skutočným ohrozením pre Spotify bude niekto úplne iný.

Spotify je možno Goliášom hudobného priemyslu s viac ako 248 miliónmi pravidelných používateľov a katalógom ponúkajúcim výber z 30 miliónov songov. Jej biznis model je postavený na Freemium princípe, keď službu môžete používať aj zadarmo (s patričnou dávkou pridanej reklamy), ale môžete sa dobrovoľne rozhodnúť zaplatiť si aj predplatné, po ktorom budete môcť používať službu, ehm, neobmedzene. (Ak máte chvíľku, pozrite sa Koľko pesničiek vlastne chce Spotify, aby sme si vypočuli). Každé kvartálne zverejňovanie výsledkov tohto Goliáša ohuruje počtom nových používateov, ktorých sa im podarilo pre platformu získať, nebývalo vysokým podielom predplatiteľov (cca 50%, čo je na Freemium nevídano veľa, takže miera dobrovoľnosti je občas terčom žartov) a náskokom, ktorý si neustále udržiava pred konkurentmi.

Keď už sme pri tých konkurentoch, ako úvod článku naznačil, hlavne nebezpečie pre spotify nehrozí od Apple Music, Tancent Music či Amazonu. Všetkých z uvedených sa darí Spotify držať si na dištanc. Vždy, keď konkunrenti ohlásia nové skokovité nárasty v počte zákazníkov, Spotify ich schladí ešte lepšími číslami. Preto, ako to už v digitálnom biznise chodí, skutočne nebezpečný úder prichádza od hráča mimo radar. Boomplay.

Boomplay_Music_LogoAk ste o Boomplay ešte nepočuli, nemusíte sa červenať. V princípe ste zatiaľ na to nemali dosť dobrý dôvod (čo sa však už čochvíľa zmení). Boomplay má však už 62 miliónov pravidelných používateľov a dokázala ich získať za necelé 4 roky, pričom Spotify potreboval na zisk podobného počtu používateľov až 9 rokov! Tak strmý rast je až neuveriteľný. V čom spočíva teda úspech tejto, zdanlivo nenápadnej, hudobnej služby? Je to naozaj zaujímavý príbeh. A zbrane, ktoré priviedli Boomplay k tak ostrému rastu, sú zároveň Achilovou pätou Spotify.

Tým prvým dôležitým prvkom, ktorý umožnil Boomplay raketový rast je, že streamovanie hudby tak, ako ho robí Spotify (či iní veľkí hráči) si vyžaduje pomerne silné internetové pripojenie, inak je streaming nekvalitný. To však automatický znamená, že služby ako Spotify sa tým pádom vzdávajú trhov, kde internetové pokrytie nie je rozvinuté. Preto napríklad v Afrike, Spotify oficiálne funguje len v 5ich z celkovo 54 krajín Afriky. (z toho navyše 4 sú na pobreží Stredozemného mora). Ak by ste teda chceli počúvať Spotify v Nigérií (so 190 mil obyvateľmi), jedine ak cez VPN do niektorej z iných krajín. Keďže však väčšina streamingu hudby sa deje v mobiloch (kde používanie VPN je ešte komplikovanejšie), je to len teoretická možnosť.

Druhým podstatným faktorom úspechu Boomplay je, že jeho zakladatelia si uvedomili, že Spotify appku si môžete stiahnuť možno z Apple store alebo Google play.  Ale to predpokladá, že máte prémiový smartfón. Čo však v prípade, že máte dumbfón alebo telefón, ktorý applikácie z týchto dvoch app-storov nepodporuje? Spotify sa rozhodlo nad týmito užívateľmi mávnuť rukou. Akoby počúvanie hudby na telefóne bolo len pre tých, čo si môžu dovoliť dať zaň niekoľko stoviek Eur (každých pár rokov). Koniec koncov, to je presne ten predpoklad, na ktorom sa popálilo aj Apple Music. Boomplay naopak stavil na integráciu s telefónmi Tecno, Infinix a ITel, ktoré sú silnými hráčmi na trhoch, kde ľudia majú oveľa, oveľa hlbšie do vrecka. Boomplay sa preto dostal do balíka natívnych (často aj predinštalovaných) aplikácií na týchto telefónoch, čo im umožňovalo jednak, že a] boli prvou skúsenosťou so streamovaním hudby pre väčšinu používateľov týchto telefónov, ale najmä im to dávalo b] možnosť pomocou špeciálnych integrácií dosiahnuť streamovanie aj v mobilných sieťach so slabým výkonom. (viď predchádzajúci odsek).

Tretím, veľmi podstatným faktorom je, že slepota z hľadiska Spotify voči celým regiónom (ako napríklad Afrika) je dvojitým prekliatim. Nielenže nemáte v daných krajinách zákazníkov, ale zároveň (práve preto, že ich tam nemáte), vynechávate aj malých, lokálnych interpretov z týchto krajín, lebo pre nich nie je publikum (a teda nebude platiť za nákup ich obsahu). Streamovacie služby ako Spotify slúžia pre užívateľov primárne na objavovanie nových, menej známych interepretov a skladieb. Ako sa ukázalo, Spotify je aj veľmi slabo vybavená Africkou (a africkému publiku žiadanou) hudbou. Ak by sa teda aj Afričan rozhodol pracne dopracovať k Spotify cez VPN, zistí, že tam nie je tak zaujímavá hudobná scéna z jeho vlastného regiónu. A tým jeho záujem o podobnú platformu definitívne zhasne.

Možno si poviete, že zo všetkých troch dôvodov, ako si spoločne trčí práve Africký kontinent. Je síce pravda, že každý z troch pilierov úspechu Boomplay je v najsilnejšej miere naplnený práve na tomto kontinente, ale ak sa na vec pozriete s nadhľadom, rýchlo pochopíte, že uvedené konkurenčné výhody umožňujú expanziu aj do iných regiónov a kontinentov. Byť totiž “Spotify pre nízkorýchlostný internet” je celkom použiteľný positioning aj pre vidiecke oblasti rozvinutých krajín (vrátane napríklad Nemecka, ktoré má s internetom v rurálnych oblastiach závažné problémy, neraz až na úroveň 3G či dokonca 2G). Navyše, appku Boomplay si môžete stiahnuť aj na iOS aj na Androide. Firma tak dokáže zaútočiť na trhoch, kde už Spotify je, ale Spotify nemá zbraň ako vstúpiť na trhy, kde je Boomplay už dnes jednotkou. A to je aj dôvodom, prečo si analytici (napríklad z WIRED alebo Infotech) myslia, že tento hráč bude už čoskoro miešať karty na globálnej scéne.

Keďže služba má (podobne ako Spotify), free a prémiovú verziu, môžete sa už dnes rozhodnúť, či budete trendsetteri a stiahnete si Boomplay do svojho mobilu. Ak tak urobíte, zistíte, že na väčšine trhov sa predplatné Boomplay pohybu na cene do 2 USD/mesiac, čo je o 80% menej ako notoricky známych 9.90 za aktuálneho trhového lídra. Tak uvidíme, aká bude odpoveď Goliáša na naťahujúci sa prak v rukách Dávida.