Nevedieť, čo sa chystá, je jedným z najistejších spôsobov, ako zmeškať nastupujúce trendy. Využite preto unikátnu možnosť pozrieť sa na OBJAVUJÚCE SA TRENDY v online službách a obchode, ktoré boli odprezentované na NOAH 2019 konferencii v Berlíne, najväčšom evente na túto tému v celej Európe.
V oblasti digitálnych technológií a dát je niekoľko konferencií v Európe, kam sa oplatí ísť. Potom je zopár takých, ktorých vám môže byť naozaj ľúto, ak ste tam náhodou neboli tohto roku. No a na vrchole tejto pomyselnej pyramídy know-how je kratučký zoznam takých konferencií, z ktorých vám budú zimomriavky štastia naskakovať ešte niekoľko týždňov po ich odznení. Jednou z takých konferencií je aj NOAH conference v Berlíne, ktorej som sa mal tu česť minulý týždeň zúčastniť. V krátkom trojdielnom seriáli vám ponúkam zhutnený sumár toho najdôležitejšieho z 2019 ročníka.
Ako to u grandióznych konferenciách býva zvykom, človek pomedzi ódy na dokonalosť existujúcich firiem má šancu nazrieť aj pod pokrievku bublajúcich trendov. Detailne popísať úplne všetky by asi bolo dielo konkurujúce dĺžkou Dostojevského Zločinu a Trestu, rád by som sa však venoval podrobne aspoň 4-om z nich:
Nové druhy E-shopov a online trhovísk
Ak ste mali pocit, že už existuje e-shop na čokoľvek, nuž nie je to úplne pravda. Pravdou však je, že masívne inovácie v E-commerce odvetví postupne zapĺňajú aj tie posledné skulinky, ktoré nie sú zatiaľ pokryté. Príkladom tohto postupu je CHRONEXT, ktorý je second-handom pre luxusné hodinky. Okrem obligátneho párovania dopytu a ponuky, disponujú vlastnou dielňou viac ako 20 majstrov hodinárov, ktorí zabezpečujú overenie pravosti a objektívne posúdenie technického stavu luxusných hodiniek. Ak sa teda majiteľ luxusných hodiniek rozhodne ich predať, stačí ich odovzdať na odbernom mieste (alebo kuriérovi) a CHRONEXT portál sa postará o certifikát pravosti, férové nacenie, predaj aj doručenie novému majiteľovi. Z tejto, pre mnohých z nás ťažko využiteľnej služby, však plynie jeden podstatný trend. Ako vo svojej prezentácií zástupcovia tejto firmy vysvetlili, náklady na zaslanie tenisovej loptičky a luxusných hodiniek sú približne podobné, ich transakčná hodnota však nepomerná. Preto aj zdanlivo „predpotopné“ procesy poštou zrazu môžu vytvoriť nové služby v oblasti vysokohodnotných tovarov a teda je predpoklad, že budú vznikať trhoviská práve takýchto produktov. Uznajte, kto by sa odvážil v minulosti na webe kúpiť „pravé rolexky“ od človeka s ázijsky znejúcim menom?
Ďalším potvrdením tohto trendu je obchod StocX, ktorý vznikol ako e-shop pre predaj a nákup limitovaných sérií značkových tenisiek. (Ako inak použitých, samozrejme). V mnohom sa ich procesy a postupy zhodujú s tými Chronextu. Pridali však do hrnca ešte jednu podstatnú „prísadu“. O cenách nechali rozhodovať čisto trh, podobným spôsobom ako funguje akciová burza. Tento, na prvý pohľad nevýrazný element, ich priviedol na podstatné zistenie pri uvádzaní produktov svojej privátnej značky. Zverejnili popis exkluzívneho produktu z limitovanej série a nechali ľudí zadať, za koľko by boli ochotní daný luxusný produkt kúpiť. (Pôvodne predpokladali, že cena by mohla byť okolo 120 dolárov) Keď si zoradili najvyššie ponúknuté sumy, zistili, že ešte aj 50ta najvyššia ponuka je viac ako 200 dolárov. Rozhodli sa preto predať 50 kusov po 200 dolárov, čo znamená že 95% klientov dostalo produkt lacnejšie ako pôvodne plánovali. Zároveň však zarobili o takmer 70% viac ako predpokladali. Ešte raz a pomaly, zarobili ste o 70% viac, ako ste plánovali, a 95% klientov dostalo produkt prekvapivo lacnejšie, ako sami čakali. Neznie vám to ako obchodné perpetum mobile?
Samostatnou líniou rozvoja E-shopov sú takzvané klasifikátory. Hoci, žiaľ, na Slovensku zatiaľ ani nevieme, o čo konkrétne ide, na západe už sa rozpútali súboje niekoľkých platforiem, o to, kto bude „Googlom“ v oblasti klasifikátorov. Pritom služby klasifikátorov sú veľmi užitočné a nachádzajú uplatnenie v ľubovoľnej krajine. Ich podstatou je – jednoducho povedané – efektívne zbavovanie sa nepotrebných vecí. Ako keby ste skrížili vetešníctvo s expertom z blšieho trhu a s Amazonom. Príkladom jedného z klasifikátorov je aj Lalafo. V praxi táto služba funguje tak, že naložíte všetko, čo už nepotrebujete do krabice, kuriér (alebo robot, ale o tom ešte bude reč) vyzdvihne tento box a za vás automaticky, roztriedi, nafotí, popíše a zverejní inzeráty na dané veci, spáruje kupcov, odovzdá im Vaše veci a vám pošle peniaze na účet (po odrátaní drobnej provízie). Výskumy potvrdzujú, že bežný človek dá na e-bay, bazoš, či podobné portály 2 položky ročne. Priemerný používateľ Lalafo služby ich dá viac ako 30 kusov. Klasifikátory teda dokážu výrazne šetriť planétu, keď nájdu ďalšie využitie pre kvantum vecí, ktoré by inak skončili v odpade. Keďže toto brnká na citlivé struny aktuálnej spoločnosti, je zrejmé, že klasifikátory čaká raketový štart.
Mimochodom prezentácia Lalafo bola ešte v niečom unikátna. Predstavitelia Lalafa priniesli na pódium atrapu triediaceho robota, ktorý časť prezentácie predniesol v syntetizovanom ľudskom hlase. Okrem toho, že to vyvolalo búrlivý potlesk v sále, bola to tak prvá powerpoint prezentácia v mojom živote, ktorú (aspoň čiastočne) predniesol robot.
Trh s online jedlom
Zaujímavé veci sa dejú aj na trhu s jedlom. Najmä vo väčších metropolách sa trh s donáškou jedál priamo z aplikácie typu Lieferando alebo DeliveryHero rozbehol už naplno. Tu v Berlíne je takmer nemožné prejsť večer cez ulicu bez toho, že by ste stretli nejakého poslíčka s donáškovým jedlom. Keďže niektoré tradičné reštaurácie majú plno tak či tak a iné zas váhajú, či sa zapojiť do donáškového kolobehu, dopyt po online jedle rástol oveľa rýchlejšie ako ponuka. Veľkí hráči, ako práve spomínaný DeliveryHero, tak museli pristúpiť k tomu, že začali sami vytvárať reštaurácie, ktoré varia. Aby mali čo doručovať. Vznikli tak koncepty takzvaných cloud kitchens (lokácia s plne zariadenou a personálom obsadenou kuchyňou na strategickom dopravnom uzli, ktorá je pripravená pre otvorenie ďalšej pobočky vašej skvelej reštaurácie) alebo ghost kitchens (kuchyne, ktoré majú silnú značku, ale varia výhradne pre donášky, nemajú žiadne stoly a ich jedlo si môžete dať exkluzívne len pomocou donášky).
Doručovacie služby veľmi rýchlo pochopili, že ich podnikanie závisí práve od toho, ako dokážu stimulovať rast navareného a objednateľbého jedla cez svoj portál. Prakticky okamžite sa tak z nich stali B2B partneri, ktorí financujú otváranie nových reštaurácií, radia s marketingom a rozširovaním prevádzok, alebo zbierajú podnety od koncových spotrebiteľov na nové receptúry a jedlá.
Trh s online jedlom však má ešte jednu zaujímavú vetvu a je ním línia takzvaných krabičkových jedál, reprezentovaná najmä firmami ako MarleySpoon. Na rozdiel od krabičiek s hotovým jedlom, s ktorým ste sa mali šancu stretnúť aj v našich slovenských končinách (najmä ako jednou z metód na chudnutie), poslanie novodobých krabičiek je dodať všetky suroviny a recept, aby si ľudia mohli uvariť svoje vlastné jedlo. Tento prístup v sebe nesie aj kúsok tzv. IKEA efektu, kde ku skrinke, ktorú ste si vlastnými rukami poskladali, máte iný citový vzťah ako ku nábytku, kúpenému v celku. MarleySpoon má však ešte jednu podstatnú misiu. Svoje (chladiace) krabičky zálohujú. Tým nielen stimulujú opakovaný nákup (čo budete robiť s prázdnymi krabičkami), ale podporujú životné prostredie. To je zároveň jeden z dôvodov, prečo sa nehrnú priamo do ľubovoľných supermarketov, ale spolupracujú iba s FreshMarketmi (nechcú krabičky nechať skladovať niekoľko dní na polici obchodu alebo vyhadzovať tie, ktoré sa nepredali v dobe trvanlivosti).
Či už sa vám bude chcieť variť, alebo chcete prísť „na hotové“, online služby prevezmú zrejme už čoskoro pomerne veľký podiel na jedle, ktoré jeme doma s rodinou. Nastáva tak zrejmá revolúcia v stravovaní, ktorá (trochu prekvapivo) nie je ani jedným z extrémov spektra „chodíme do reštaurácie“, „robíme veľký nákup a varíme doma“. To so sebou prináša ešte jeden tvrdý a veľmi významný trend. Oba vyššie spomenuté trendy v jedle budú mať negatívny dopad na bežné supermarkety s potravinami. V oboch scenároch totiž zákazník nenakupuje potraviny od reťazcov. Nevedno, či si to supermarkety uvedomujú až do tejto hĺbky, ale v každom prípade sa snažia odpovedať v podobe on-line nákupu potravín. Musím však povedať, že prezentácia DeliveryHero mi aj v tomto otvorila úplne nový pohľad na vec. Ak by ste sa zamysleli nad online nákupom potravín, čo je podľa vás ťažšie: Zohnať potraviny, ktoré sú v objednávke, ALEBO zabezpečiť včasné a veľmi lacné doručenie nákupu až domov ku klientovi? Asi cítite aj vy, že ak bude niečo z tejto dvojice komoditou a druhé umením, tak to budú práve samotné potraviny, ktoré sú komoditou. Ak teda bude súperiť firma s excelentným doručovaním cudzých potravín PROTI reťazcu s vlastnými potravinami (ale slabším doručovaním ako konkurent) na koho by ste si vsadili z dlhodobého hľadiska? Firmy, ktoré vybudovali efektívne doručovacie siete jedla v mestách, tak budú môcť zobrať nákup online potravín útokom. Dôsledky tejto zmeny si už zrejme viete domyslieť aj sami. Zatiaľ nenápadne, ale o to pálčivejšie, tento trend prichádza.
Smerovanie digitálnych služieb a trhovísk
Prednáška firmy FJ Labs, ktorú nepredniesol nik iný ako legendárny Fabrice Grinda by si zaslúžila možno aj samostatný blog. Je to jedna z tých prednášok, pri ktorých neviete, či máte skôr fotiť si slidy, písať poznámky z vecí, ktoré speaker povedal nad rámec slidov, alebo hneď začať rozmýšľať, čo z toho celého pre vás vyplýva. FJ LAbs sa špecializujú na rozbeh a investície do E-shopov a online služieb. Ročne ich založia alebo kúpia viac ako 350, pričom žiadna z transakcií nie je pod úroveň desiatok miliónov dolárov. Aby toho nebolo dosť, ročne poskytujú poradenstvo ďalším viac ako 1000 projektom, do ktorých sami nestihli investovať. Ak hľadáte niekoho, kto naozaj rozumie online službám najlepšie na svete, asi ste ho práve našli.
Ich prezentácia na začiatok pomenovala faktory, ktoré zas a znovu neúprosne oddeľujú zrno od pliev, úspešne projekty v Ecommerce od start-upov, ktoré pohoreli. Keďže tieto témy nie sú nutne dennodenným chlebom mocnedata.sk publika, skúsim skôr detailne rozpísať druhú časť prezentácie, ktorá prezentovala, aké nové oblasti digitálnych služieb sa práve zmáhajú. Prvým jasne zdokumentovaným trendom bola vertikalizácia zabehaných služieb. Tak ako Grindr predstavoval špecifickú odnož „randiacej služby“ Tinder, postupne dochádza k odkrajovaniu špecifických segmentov dopytu z veľkých služieb ako Uber Eats, ebay či UpWork. Pritom tento trend sa nevyhýba ani takým titanom ako sú AirBnB (z ktorého ukrajuje Luxury Retreats).
Druhým podstatným trendom je rozmach B2B trhovísk. Na rozdiel od portálov určených pre koncových spotrebiteľov, B2B trhoviská ponúkajú nielen peňažne hodnotnejšie nákupné košíky, vyššiu maržu, ale aj vyššiu pravdepodobnosť opakovaného nákupu (firma kupuje veci pre svoju prevádzku, ktorá je kontinuálne). Príkladmi sú portály ako RIG UP, knowde alebo FLEXPORT.
Tretím podstatným trendom je, že úspešné online služby sa čoraz viac sústreďujú na OFF-premise model, teda fungovanie bez fyzických prevádzok (a majetku). Príkladom sú nielen vyššie spomínané ghost kitchens, ale aj travel služby, či právne služby ako AirHelp.
Ďalším narastajúcim trendom je, že zakiaľ v prvej vlne portálov, boli trhoviská dvojstranné, dnes sú skôr jednostranne aktívne. V minulosti aj strana dopytu aj strana ponuky museli odsúhlasiť vzájomné spárovanie, než sa poskytovanie služby či tovaru spustilo. Navyše párovanie a riadenie kvality boli čisto trhové mechanizmy. Novodobé on-line trhoviská prechádzajú na model, kde klient vyjadrí svoju preferenciu a portál za neho vyberie, potvrdí transakciu aj spustí jej realizovanie. (spomeňte si na Outfittery z 1. dielu nášho NOAH seriálu) To predznačuje väčšiu potrebu po AI a nižšiu negociačnú pozíciu pre stranu ponuky.
Nemenej fascinujúce bolo počuť z úst (a slideov) Fabrica Grindu aj to, kam sa naša cesta cez online služby uberá. Na základe im dostupných údajov predpovedal prudký nárast oblastiam ako digitalizácia predaja nehnuteľností a ďalšia fragmentácia finančných služieb pomocou Lending clubs, teda peer-to-peer pôžičkami priamo medzi ľuďmi bez prítomnosti bánk. Silné zmeny nás čakajú aj v digitalizácií trhov práce a to ako pri hľadaní plnohodnotného zamestnania tak aj rozvoj mikroprác v podobe, ktorú by sme dnes označili asi ako free-lancer. Tak ako niektorí ľudia získali druhé zamestnanie na večer vďaka Uberu, prídu aj iné mikroslužby, ktoré budú premieňať voľný čas ľudí na dodatočný príjem. S týmto trendom bezprostredne súvisí aj další rastový impulz, tento krát pre EduTech, ktorému sa budeme venovať priamo v poslednej stati tohto blogu. Poslednou oblasťou, kde FJ Labs očakávajú výrazne zmeny je automobilové odvetvie, na ktorý doľahnú nielen car-sharingové služby, ale aj car-pooling, iné formy mobility (napr. vzduchom), či výmena stráži pri tom, kto je kľúčovým kanálom pri predaji nových áut. (žeby e-shopy?)
Quo vadis doprava
Možno menej nápadná, ale rovnako zaujímavá, bola prezentácie francúzskej firmy Bla-Bla-Car, ktorej poslanie by sa dalo pomenovať ako garantované stopovanie. Vybudovali carpoolingový portál, ktorý umožňuje spojiť vodičov osobných áut, ktorí chcú zdieľať jazdu so “stopármi” ochotnými na oplátku prispieť šoférovi na benzín. A podarilo sa im to naozaj vo veľkom, veď ich služba už zabezpečila prepravu cestujúcich v objeme 22 miliárd kilometrov. A keďže ide o autá, ktoré by šli tak či tak, tak ekologicky ušetrí ročne 1.6 mil ton CO2. Prezentácia Bla-bla caru však bola zaujímavá z iného dôvodu. Rozhodli sa ohlásiť spustenie novej služby Bla-Bla-Bus, ktorej podstata je zavedenie autobusovej verzie. Samozrejme autobusy sa netúlajú po krajine len tak a neberú náhodných stopárov, táto služba bude v podstate pravidelnými autobusovými linkami. Ponesie však v sebe 3 podstatné odlišnosti od tradičných autobusových prepravcov. Tým prvým zásadným odlíšením je fakt, že Bla-Bla-Bus nebude vlastniť autobusy, ale bude akýmsi UBERom pre autobusovú dopravu. Teda priamym konkurentom nemeckého FlixBusu, ktorý už tento model úspešne prevádzkuje po celej Európe, vrátane Slovenska. Jednotliví majitelia autobusov sa tak môžu prihlásiť do služby Bla-Bla-Bus dobrovoľne, čím má šancu služba získať oveľa väčšiu flotilu, ako keby sa spoliehala na nákup vlastných autobusov. Tým druhým podstatným odlíšením Bla-Bla-Busu, ktorý mu dáva konkurenčnú výhodu aj oproti spomínanému FlixBusu, je fakt, že použije na plánovanie dáta práve z histórie prepravy Bla-Bla-Car. Bude teda vedieť , koľko ľudí v akom čase potrebuje sa presunúť odkiaľ kam. Ako ilustrovali na príklade Francúzska, ich domovskej krajiny a najsilnejšieho trhu, v krajine existuje 200 veľkých autobusových staníc pre dôležité medzimestské linky, ale ich používatelia použili 250 tisíc rôznych bodov vyzdvihnutia, čo im umožňuje plánovať trasy s nekonvenčnými zastávkami (kde normálne autobusy nestoja ale), kde je veľký dopyt nastúpiť alebo vystúpiť z auta. Tým tretím podstatným faktorom odlíšenia je fakt, že všetky bla-bla-busy automaticky hlásia svoju polohu, takže z pohľadu zákazníka sa opäť dostávate na podobný informačný komfort ako pri Uberi, či Hopine. Presne vidíte, kde váš autobus je, či ide na čas a keby vás môže partner či rodina vyzdvihnúť, keď z neho vystúpite.
Prezentácia renomovanej Venture Capital spoločnosti LakeStar (stáli mimochodom aj za Spotify, AirBnB alebo Skypom) potvrdila, že hoci v mnohých digitálnych službách dominuje Silicon Valley, v start-upoch v doprave je veľmi silný práve región Nemecka a jeho susediacich krajín. Z top 20 takýchto služieb v EU, až 11 pochádza práve z tejto lokality. A až 7 z nich operuje práve z Nemecka. (viď slide) Ďalším zaujímavým poznatkom je digitalizácia zrejme definitívne zatlčie posledný klinec do rakvy cestovným kanceláriám. Pre porovnanie hodnota firmy TUI (pravdepodobne najväčšej európskej cestovky) sa prepadla z 24 miliárd USD v roku 2000 na dnešných sotva 6 miliárd, zakiaľ booking.com v hodnote za rovnaké obdobie narástlo z nuly na 71 miliárd dolárov. AirBnb dokonca za polovičný čas narástlo z nuly na 40 miliárdovú hodnotu. To nás privádza k 4 trendom, ktoré Lakestar pre toto odvetvie predpokladá:
a] Cestovatelia čoraz viac vyhľadávajú brandové ponuky, ktoré nie sú zlepencom noname poskytovateľov, ale skôr ucelenými zážitkami, ako v prípade služby GetYourGuide.
b] Pravdepodobne už v nasledujúcom roku hodnota portálov na prenájom ubytovania (ako Airbnb) prekročí hodnotu všetkých hotelových sietí. Hotely sa tak aj oficiálne stávajú plánom B, ak náhodou nezoženiete ubytovanie inak.
c] dynamicky sa rozvíja aj trh takzvaných Smart Travel Advisors, teda zážitkových služieb, ktoré môžete vidieť vďaka lokálnym nadšencom a drobným poskytovateľom.
d] zrejme pod tlakom stále zrýchľujúceho sa života, prekvapivo rastie dopyt po holiday packages, teda ucelených balíkoch (ako poznávacie alebo tematické zájazdy). Na rozdiel od minulosti však tieto zájazdy ľudia nehľadajú u cestoviek, ale očakávajú, že im ich vyskladajú portály na bookovanie ubytovania z „komponentov, ktoré majú v ponuke“.
Ak ste si mysleli, že v cestovaní a doprave už bolo zdigitalizované všetko, prezentácie firiem Zizoo, Campenda a Sailogy by vám poopravili túto mienku. Zakiaľ digitálne služby už dnes dominujú klasickému vyhľadávaniu ubytovania, leteniek či autobusov, stále sú odvetvia, ktoré sú len na začiatku tohto digitalizačného hnutia (a preto zažívajú svoj boom práve teraz). Asi najvýraznejšími predstaviteľmi tejto druhej vlny sú služby, ktoré ponúkajú prenájom malých výletných lodí a karavanov. Len málo z nás má možnosť vlastniť vlastný motorový čln, drobnú plachetnicu, či komfortne zariadený karavan. Preto, ak túžite po tomto druhu oddychu, zväčša ste boli v minulosti odkázaní na prenájom lode alebo karavanu od drobných vlastníkov, či menších poskytovateľov. Vyššie menované služby z tohto odseku však postupne vytvárajú akýsi booking.com práve pre tieto druhy dovoleniek. Plavba jachtou tak nie je už iba panské huncútstvo, lebo loď s kapitánom a stravou si môžete z tepla svojej obývačky objednať v ktorejkoľvek prímorskej lokalite na vami vybrané, konkrétne dni za cenu blížiacu sa 50 EUR na osobu deň. Raketovo rastúci počet objednávok týchto portálov dokumentuje, že plavby budú asi hitom najbližších sezón.
EduTech = vzdelávanie úplne inak
Samostatnú sekciu v rámci NOAH konferencie si vydobilo aj odvetvie EduTech, inými slovami, digitálne služby vo vzdelávaní. Na prvý pohľad opäť téma, ktorú nečítame z titulných strán našich novín a časopisov na Slovensku, ale ktorá zažíva masívny boom na vyspelých trhoch. Ak sa pohybujete v oblasti analýzy dát, určite ste však postrehli rozmach portálov ako Coursera alebo Udemy, ktoré umožňujú dovzdelať sa v konkrétnych zručnostiach.
Okrem týchto trendov však idú do popredia aj pomerne menej nápadne služby, ktoré začínajú konkurovať tradičnému školstvu v rôznych formách a podobách. Žijete v menšom meste alebo na dedine, vyhovuje vám skupinový model jazykoviek, ale proste v dostupnom okolí nie ja žiadna jazykovka, ktorá by mala otvorený kurz na vami hľadaný jazyk? Nechce sa vám niekoľkokrát do týždňa cestovať len kvôli tomu do najbližšieho krajského mesta? Nuž potom služba, Lingoda, ktorá poskytuje online skupinové jazykové kurzy, môže byť pre vás riešením. Máte svoju stálu skupinu a pripojiť sa môžete od hocikadiaľ, dokonca aj zo služobnej cesty, či dokonca dovolenky (ak na to máte chuť).
Plánujete vo svojej firme realizovať nejaký odvážny krok, o ktorom neviete, či ho už okúsil niekto iný? Nechce sa vám učiť len zo svojich chýb? Skúste teda využiť portál ReserachGate, ktorý je unikátny tým, že združuje výsledky experimentov a prvých pokusov o prevratné veci, bez ohľadu na to, ako dopadli. Na rozdiel od bežných „vedeckých“ portálov, kde nájdete len oslnivé úspechy (o predákoch sa diskrétne mlčí), tu si môžete prezrieť aj zlyhania a projekty, ktoré zafungovali úplne inak, ako sa pôvodne predpokladalo. Ušetriť si tak môžete nielen veľa peňazí ale aj profesionálnej hanby.
Máte dieťa, ktorému škola ide bez problémov? Alebo naopak, prospelo by vašej ratolesti trochu pomoci od rovesníkov? Pozrite si teda portál Brainly, ktorý združuje čisto študentov, ktorí pomáhajú iným rovesníkom so zvládaním učiva. Tento virálne rastúci trend ponúka viac ako referát, z ktorého sa dokážete „inšpirovať“ pre ten svoj. Nájdete tu človeka z mäsa a kostí, ktorý prešiel učebnou látkou hladšie a vie vám to podať rečou bližšou, ako je štýl vášho učiteľa, či profesora. Navyše, ak ste chýbali alebo ste boli chorí, nemusíte sa spoliehať len na poznámky svojich spolužiakov, môžete si nechať uvedenú látku vysvetliť od niekoho, kto už ju pochopil. A kedykoľvek vám to vyhovuje.
Čoraz viac online vzdelávacích portálov sa uchádza o oficiálnu akreditáciu, aby mohli svojim študentom ponúknuť aj plnohodnotné akademické tituly pri skončení. V dobe, keď je zúfalý dopyt po určitých profesiách (ako Dátoví analytici napríklad), dokonca portály ako OpenClassRooms dokážu garantovať zamestnanie po rekvalifikácií. Agregujú totiž zúfalý dopyt a tým, že garantujú určitý štandard kvality, vedia umiestniť celý svoj „ročník“ do konkrétnych ponúk. Hladové firmy tak dokonca radi refundujú novo vyškoleným zamestnancom časť ich školného, takže ide o win-win-win model.
Práve ste dočítali druhý diel inšpirácií z NOAH konferencie 2019. Ďalšie fascinujúce informácie z tejto konferencie si môžete prečítať v prvom alebo treťom diele tohto mini seriálu.
Publikované dňa 5. 7. 2019.