Vianočné dáta & Dáta o Vianociach

Štatistika a práca s dátami je často považovaná za suchú a nezáživnú. Prehrabávať nuly a jednotky je predsa riadna nuda, nie? Tento stereotyp sme sa snažili vyvrátiť už minule niekoľkými analytickými vtipmi. To, že dáta môžu analyzovať aj veľmi zvláštne a zábavné veci dnes potvrdíme sériou dátových analýz na Vianočnú tému.

Aby naše bádanie malo patričný spád, skúste si najprv  v hlave odpovedať na nasledovné otázky:

1] Žijeme v dobe, keď umelé stromčeky vytláčajú prírodné alebo naopak zažívame renesanciu živých vianočných stromov v našich domovoch?

2] O koľko percent priškrtil priemerný spotrebiteľ výdavky na Vianočné darčeky rok po finančnej kríze (2008) oproti predchádzajúcemu roku (2007)?

3] Má hodnota darčekov pozitívny alebo naopak negatívny vplyv na študijné výsledky detí v nasledujúcich mesiacoch?

4] Koľko rokov si priemerne ľudia nechajú umelý vianočný stromček?

5] Akou priemernou rýchlosťou by museli ísť Santove sane, aby stihol obísť všetky domácnosti?

6] Akú pokutu by dostal Santa za porušenie GDPR pravidiel o uchovávaní osobných údajov?

7] Aký je svetový rekord v počte vianočných prianí, ktoré zaslal ten istý človek (ako fyzická osoba) ?

Možno vás niektoré z vyššie uvedených otázok rozosmiali, ale na všetky existujú skutočné dátové analýzy, tak si ich poďme spolu pozrieť jednu po druhej:

Vianočné stromčeky

Hoci sa nám ekonomicky darí a v ekonomike míňame čoraz viac peňazí, v otázkach Vianočných stromčekov sme relatívne šporovliví. Percent ľudí, ktoré slávia Vianoce s umelým stromčekom, síce pomaly, ale predsa, rastie. Napríklad v Amerike si umelý stromček doma postaví až 3x viac ľudí ako ten živý. Zaujímavé pritom je, že ani živé ale ani tie umelé stromčeky sa neovplyvnil nástup e-commerce, čo robí z vianočných stromčekov jeden z najodolnejších produktov vo vojne kamenné predajne vs. E-shopy. Zakúpený Vianočný stromček si ľudia nechajú v priemere 6 až 10 rokov. Ak vás zaujíma viac stromčekových štatistík, nájdete ich tu.

Sú Vianoce imúnne voči kríze?

Medzi ľuďmi sa často hovorí, že Vianoce proste v nejakej podobe budú, aj keby sme sa ocitli v núdzi. Veď koniec koncov sa oslavovali aj počas vojny. Niektorí tvrdia, že krízy dokonca Vianociam pomáhajú, lebo ľudia sa tešia aj z menších vecí a nevládne taký Vianočný ošiaľ. Ale je to naozaj tak?! Ak porovnáme priemerný nákupný košík (dáta z USA trhu), tak v porovnaní rokov 2007 (posledné Vianoce po kríze) a 2008 (prvý rok po kríze), klesli Vianočné výdavky o 29%. Zaujímavosťou je fakt, že na úroveň 2007 sme sa dodnes (známe sú výsledky len do minulých Vianoc) ešte nevrátili. Ak však chcete z Vianoc urobiť aj ekonomický ukazovateľ, výdavky na darčeky naznačujú (ako mnoho iných ukazovateľov), že sa k ďalšej kríze výrazne blížime. Ak vás táto téma zaujíma, pozrite si podkladové dáta.

Vplývajú darčeky na učenie detí po Vianociach?

Aj takto kontroverznú analýzu  sa odhodlá niekto z dátových analytikov realizovať. Len pre ozrejmenie poviem, že boli použité dáta zo štandardných testov (PISA, Monitor, …), ktoré sa realizujú každý rok pravidelne mesiacoch po Vianociach, a do súvislosti boli dávané s výdavkami na predvianočné nákupy. Preukázaná (to je asi príliš silné slovo) bola pozitívna korelácia medzi týmito dvoma veličinami (čo samozrejme ešte nič neznamená, ako sme si vysvetlili tu). Podstatné však je, že odmeny deti naozaj stimulujú. A tie staršie už vedia, že darčeky zrejme nenosí Ježiško. Tak Vianočné darčeky berú aj ako isté referendu rodičov o tom, ako napredujú vo svojom rozvoji (a teda aj škole).

Santova rýchlosť

Ak však u Vás nosí darčeky stále Ježiško, Dedo Mráz alebo Santa, tak potom Vás zrejme bude zaujímať, ako to môže stihnúť. O tejto téme sa vedie veľa detských aj dospeláckych polemík. Vedci vypočítali, že aby stihol navštíviť všetky domácnosti, jeho sane sa musia pohybovať rýchlosťou  3 765 865 km/h. Vedci však ihneď dodali, že požiadavky na rýchlosť by sa dali výrazne zredukovať, keby zohľadnil v plánovaní segmentáciu domácností, podľa toho, kde deti neposlúchali (alebo kde na jeho príchod neveria).

Pokuta, avšak nie za rýchlosť

Keď už sme pri tom Santovi, prezradím Vám, že v najbližšej dobe zrejme dostane mastnú pokutu. Nie však za rýchlosť, lebo vyššie uvedenú rýchlosť by mu aj tak žiaden radar nenameral. Pokuta ho čaká za porušenie pravidiel GDPR. Na svojom zozname má totiž všetkých obyvateľov planéty a povedzme si úprimne, od mnohých z nich nemá na spracovanie ich osobných údajov žiaden súhlas. Keďže jeho ročný obrat je astronomický, týkať sa ho bude rovno pásmo okolo hornej hranice pokuty, ktorá môže dosiahnuť až 20.000.000 EUR. Situácia jemne podcenil mysliac si, že keď má sídlo mimo EU, tak sa ho GDPR netýka. Realita je však taká, GDPR sa vás vzťahujú, aj keď máte sídlo mimo EU, ale dodávate produkty klientom v EU. Istou záchranou mu je fakt, že nie je zrejmé, ktorý z národných regulátorov krajín EU by mal prípad riešiť. (O slovo sa hlási intenzívne Fínsko.) Ak by to právnici Santu neuhrali na použitie legitímneho záujmu na doručovanie darčekov, na budúci rok sa bude musieť vzdať doručovanie darčekov v EU krajinách, doručovať len tým, ktorý ho k tomu vyzvú priamo listom alebo jednoducho do rozpočtu pridať aj 20 mil EUR na GDPR pokutu.

Napíšte blízkym. Nech ich máte hocikoľko

Písanie vianočných pohľadníc trochu vychádza z módy. Veď poslať SMSku alebo dokonca email, či messenger správu. (o význame messengrov v našich životoch viac tu) Niektorí z nás sú však napriek tomu staromódni. Svetovým rekordom v počte Vianočných pozdravov odoslaných jednou fyzickou osobou je totiž chlapík s neuveriteľným počtom 62 894 pozdravov za jediné Vianoce.  Ak sa o niečo také chcete pokúsiť, musíte si nielen pripraviť tučný rozpočet na samotné pohľadnice a poštovné. Odporúčal by som Vám si aj poctivo aktualizovať kontaktnú databázu. Totiž, podľa štatistík, približne 9% adries je v databázach neaktualizovaných, čo znamená, že sa vám vráti späť aspoň 5661 pohľadníc, čo by mohla byť pre Vašu schránku skutočne zaťažkávajúca skúška.

[podkladové dáta k odsekom Santova rýchlosťNapíšte blízkym nájdete na tomto mieste]

Na záver dodám, že ja už som od Vás tohto roku Vianočný darček dostal. A bol naozaj krásny. Pred pár dňami sa prehupla celková čítanosť obsahu na www.mocnedata.sk cez 100.000 videní! Naozaj od srdca Vám ďakujem a budem sa snažiť zásobovať Vás aj naďalej kvalitným obsahom, aby sme sa spolu prehupli aj cez ďalšie méty. Na záver pripájam niekoľko blogov z roku 2018, ktoré si zaslúžia Vašu pozornosť a na ktoré si možno nájdete čas počas sviatkov:

Akú máme vlastne alternatívu voči Umelej Inteligencii?

Ktorý typ Dátového analytika ste Vy? A, V, I alebo B ?

Neznáme algoritmy – Small Data pravdepodobnosti

Najlepšie hlášky, ktoré prinieslo GDPR?

5+1 zaujímavých videí o AI

Šéfe si úplne mimo! 4 druhy manažérov, čo nerozumejú analytike

Prehľad blogov na pokračovanie na mocnedata portáli


Publikované dňa 19. 12. 2018.