Inšpirácie z NOAH 2019 konferencie – Diel I. – NAOZAJ PREMYSLENÉ STRATÉGIE BIZNISU

V oblasti digitálnych technológií a dát je niekoľko konferencií v Európe, kam sa oplatí ísť. Potom je zopár takých, ktorých vám môže byť naozaj ľúto, ak ste tam náhodou neboli tohto roku. No a na vrchole tejto pomyselnej pyramídy know-how je kratučký zoznam takých konferencií, z ktorých vám budú zimomriavky štastia naskakovať ešte niekoľko týždňov po ich odznení. Jednou z takých konferencií je aj NOAH conference v Berlíne, ktorej som sa mal tu česť minulý týždeň zúčastniť. Viac ako 500 spíkrov (áno, čítate správne) za 2 dni pre viac ako 4000 ľudí v publiku (áno opäť čítate správne) pripraví smršť, ktorú bude musieť stráviť nielen pri obede. Konferencia je totiž známa tým, že necháva prezentujúcim len 6-10 minút, takže za 3 hodinový blok budete počuť 20 – 30 rozličných prístupov k riešení vecí. Proste čistý masaker, už po prvom dni si budete priať, kiež by ste radšej boli celý deň rýľovali záhradu.

NOAH_Header_1_Strategies

Sprostredkovať takýto letecký útok nápadov v plnej miere asi nie je možné (keď už len pre nič iné tak pre to, že beží neustále 4-5 paralélnych streamov, takže ak ste sa na konferenciu nevybrali v širšej zostave, máte smolu). Pokúsim sa vám však sprostredkovať aspoň to najúžasnejšie, čo zachytila equipa  nášho TeamViewer teamu v trojdielnom blogu.

DIEĽ PRVÝ – NAOZAJ PREMYSLENÉ STRATÉGIE BIZNISU

Táto sekcia môže byť náročná pre Vašu sánku, lebo cesty k úspechu, ktoré si zvolili nasledovné firmy, sú nielen brutálne fungujúce, ale aj výrazne nekonvenčné. Veď posúďte sami:

NOAH_EXPONDOFirma Expondo vám určite nič nepovie. To je totiž presne súčasťou ich stratégie. Sú však trhovou jednotkou vo výrobe profesionálnych popkornovačov, mikrováh (okrem iného údajne používaných aj drogovými kartlemi) či iných niche produktov, na ktoré by ste si možno ani nespomenuli, že existujú. Vo všetkom, čo vyrábajú sú prinajhoršom top 3 na svete. No a čo, poviete si, proste nejaká malá firmička. “Problémom“ však je, že Expondo vypustí ročne na trh viac ako 1000 (!!) nových produktov, teda asi 5 noviniek každý pracovný deň, z ktorých iba 4% percentá sa nestanú svetovými hitmi. Vďaka tomu, že vždy ide o niche, nenápadne produkty, dokážu tieto produkty vyrábať a predávať s 56% percentnou maržou. Takže len pre zhrnutie, poznáte nejakú inú firmu, ktorá spustí na trh ročne aspoň 960 svetovo úspešných produktov, ktoré si sama vyrába a má pritom viac ako polovičný zisk z ich predaja?

Na trhu s módnou konfekciou je pomerne tesno. Preto hľadať nejaký nový prístup k biznis stratégií je ako povestná ihla v kope sena. E-shop OUTFITTERY.com si však našiel cestu v pralese iných predajcov oblečenia. Vsadili na privátnu značku, ktorá je čisto dizajnovaná na základe dát. O každom produkte si vedú približne 50 dimenzií informácií a každom klientovi ich majú rovno viac ako 200. (to by samo o sebe nebolo tak šokujúce, telekomy ich majú tisíce o každom klientovi). Zaujímavé pri tomto e-shope však je, že nenecháva svojeNOAH_OUTFITTERY klientky a klientov „bezcielne brúzdať sa“ internetom, ale takmer polovica všetkých nákupov pochádza priamo z odporúčania portálu. Podkladová dátová analytika je tak dobre cielená, že z viac ako 1 milióna klientov až neuveriteľných 40% zákazníkov sú tak spokojní s tým, čo im Outfittery doposiaľ odporučila, že prešli na predplatné. To funguje tak, že na mesačnej báze im portál zasiela položky, ktoré pred tým nikdy nevideli a napriek tomu sa im páčia tak, že si ich chcú nechať. Klienti tak výber svojho šatníka plne outsourcovali na daný e-shop. A to všetko tak na vkus citlivom odvetví, akým je móda.

Vedeli ste, že exituje samostatný e-shop na koreniny? Nuž, v dnešnej dobe sme už zvyknutí mať E-shop na všeličo, takže samotná existencia firmy JUST SPICES Vás asi neprekvapí. Čo naopak pozdvihne brvy je fakt, že tento portál si zobral za úlohu priniesť emócie do nákupu korenia. Z prieskumov medzi ľuďmi totiž zistili, že mnohí nákup korenín prirovnávajú k nákupu ponožiek: „Vyberiete sa ich kúpiť až keď sa vám minuli a len preto, že ich potrebujete“. Spôsob, akým sa pokúsili vniesť ducha do nákupu týchto (často) komodít je v skutku pozoruhodný. Pre vlastnú značku s 150 koreninami vybudovali silný Instagram (viac ako 220 tis followerov), podcasty a dokonca sieť Influencerov. Tam však ich unikátnosť nekončí. Keďže koreniny sa predávajú stále primárne v kamenných obchodoch, Just Spices sa podarilo takmer 95 rôznych produktov zalistovať  aj do sietí niektorých reťazcov a to najmä kvôli tomu, že majú patentovaných 47 rôznych spôsobov, ako (vtipne) umiestniť koreniny, ako doplnkový tovar v rámci obchodu.

NOAH_SupplementerOdvetvie, ktoré sa dlhodobo potáca niekde na rozhraní medzi malými e-shopmi a (neraz ešte menšími) kamennými predajňami, je predaj doplnkov výživy (najmä pre bodybulding alebo fitness). Veľmi zaujímavým spôsobom súčasného on-line/off-line pôsobenia je portál Supplementer.com ; Okrem privátnej značky, ktorá je v tom odvetví bežná a na Slovensku s ňou operuje napríklad GymBeam, Supplementer.com rozbehol aj niekoľko neokukaných spôsobov predaja. Pochopili, že ich cieľová skupina sa ťažko triafa všeobecnou reklamou a je potrebné ich k nákupu primäť tam, kde cvičia, teda priamo v (alebo v blízkosti) posilňovní. Tých je však mnoho a pre umiestnenie „vlastných“ stánkov v nich nie je príliš priestoru. Supplementer teda prišiel s nápadmi ako pomocou QR stien a automatov preklenúť tento problém.

Medzi prevažne online-fungujúcimi portálmi sa na NOAH 2019 konferencii objavili aj hráč, naozaj tradičný. Coca Cola, potvrdila, že aj obri môžu inovovať. Jej zástupcovia predstavili systém, ktorý vyvinuli pre svojich partnerov. Pomocou externých dát (ako spoločenské eventy v danej lokalite, počasie, kampane konkurenčných produktov, …) vkladaných do systému automaticky zo strany Coca Coly, dokáže systém pre danú prevádzku lepšie predikovať dopyt po Coca Cola nápojoch a tým zamedziť, aby dopyt nebol obslúžený kvôli nízkym zásobám. Pre dôveryhodnosť aplikácie si partner môže pozrieť celú históriu daných odporúčaní pre jednotlivé typy partnerov a to na konkrétnych predajniach daných, transparentných partnerov.

Ak sledujete trh so službami v oblasti mobility, mená ako DriveNow (od BMW) alebo Car2go (od Mercedesu) sú vám už asi známe. Už menej ľudí však vie, že tieto doposiaľ navzájom súperiace platformy sa odhodlali k nevídanému kroku a spojili sa do spoločnej služby ShareNow. Spolu tak v 31 mestách sveta ponúkajú na odomknutie mobilom viac ako 20 tisíc áut (jednej z pôvodných značiek), ktoré si môžete kedykoľvek vyzdvihnúť, podobne ako bike-sharingové programy po svete alebo čerstvo rozbehnutá služba Sharengo.sk v Košiciach. Spoločnosť sa podelila o zaujímavé dáta, keď prezradila, že v mestách, kde carsharing funguje, je táto forma prepravy minimálne o 30% lacnejšia ako taxíky. Rovnako zaujímavý je údaj, že priemerné mestské auto je vyťažené len 2% z celkového času, zvyšných 98% času čaká na majiteľa niekde na parkovisku alebo v garáži. Fascinujúce pri tom je, že autá ShareNow majú za cieľ počas bieleho dňa vyťažiť svoje autá na takmer 50%, čo by znamenalo, že ak sa tieto služby rozbehnú dokáže jedno car-sharinové auto nahradiť až 25 osobných áut.

Ani dátové služby, ktoré sa opierajú o údaje od mobilných operátorov, nie sú na Slovensku zrovna neznámou. Už roky u nás pôsobí Instarea.com, ktorá stála aj za niekoľkými zaujímavýmiNOAH_Porsche štúdiami o pohybe ľudí. S príchodom nových trendov v mobilite však tieto dáta naberajú úplne nové oblasti použitia. Oveľa väčší súrodenec Instarey, firma Teralytics.net preto z anonymizovaných mobilných dát o presune ľudí začala predikovať napríklad, kam je najvhodnejšie umiestniť dobíjacie stanice pre e-autá (a zároveň predikujú dopyt po nabíjaní v jednotlivých hodinách dňa). Vstupom sú aj pre otváranie car-, bike- a iných sharingových služieb, lebo dokážu presne identifikovať potrebu ľudí na presun a navyše majú informácie aj o ich približnej bonite. Asi najexotickejším využitím týchto dát je pre plánovanie prvých liniek a heliportov pre Air-taxíky, ktoré nastupujú ako ďalšia forma dopravy vo vyspelých mestách.

Staré príslovie hovorí, že ak viete niečo robiť sakra dobre, tak by ste sa mali držať svojho remesla. Čo však, ak viete robiť veľmi dobre niečo, čo nie je priamo predmetom vášho podnikania? V takejto situácií sa ocitol aj portal lastminute.com, ktorý primárne sprostredkováva ponuky (nielen) last minute dovoleniek pre koncových klientov. Keďže celá ich existencia sa odvíja od toho, ako efektívne vedia robiť marketing jednotlivým destináciám a hotelom, stali sa v tom sakra dobrými. Namiesto toho, aby si na tom hojkali ego a ukazovali súperom dlhý nos, rozhodli sa použiť túto schopnosť ako samostatnú líniu svojho biznisu. Dnes už sú teda aj marketingová agentúra pre jednotlivé letoviská, keď prebrali na starosť ich marketingovú prezentáciu aj mimo vlastného portálu.

Poslednou spoločnosťou v tomto prvom bloku inšpirácií z NOAH 2019 konferencie je firma Thermondo.de . Za svoje poslanie si zvolila zaujímavý cieľ. Mení tradičné odvetvie poskytovania tepla, kde (často) monopolný poskytovatelia výroby tepla (či už z plynu alebo elektriny) majú len veľmi plytký vzťah s koncovým odberateľom. Mnohí si myslia, že kúrenie je proste komodita. Nie však, Thermodo, ktoré pôsobí aj ako alternatívny dodávateľ plynu a elektriny, ale zároveň buduje svoje vlastné kotly. Nemusíte tak investovať do kotlov, ich inštalácie alebo servisu. Firma vám poskytne teplo (v rodinnom dome, či byte) ako predplatné, v ktorom sú zahrnuté nielen vykurovacie médium za paušálnu cenu na mesiac, ale aj inštalácia kotlov, radiátorov, či boilerov a ich servis, č výmena za nové počas celého trvania predplatného. Zákazníci si tak môžu dovoliť kvalitnejšie zariadenia, za ktoré by museli investovať pri nasťahovaní sa do domu (či bytu) vysoké vstupné náklady a museli by dúfať, že ak sa kotol nepokazí, budú ho môcť aspoň v čiastočnej hodnote predať (spolu s domom či bytom) v rámci kúpnej ceny danej nehnuteľnosti.

>>> čítaj POKRAČOVANIE BLOGU  

Práve ste dočítali prvý diel inšpirácií z NOAH konferencie 2019. Ďalšie fascinujúce informácie z tejto konferencie si môžete prečítať v druhom alebo treťom diele tohto mini seriálu.